Brakdebut for Pexip

Midt under coronakrisen går det høyaktuelle videokonferanseselskapet på børs. Allerede fra start steg markedsverdien med 2,6 milliarder kroner.

UTRADISJONELT: Det ble gjennomført en digital form for bjelleseremoni da Børsen åpnet torsdag. Alle de Pexip-ansatte hadde hver sin bjelle i den heldigitale seremonien. I forgrunnen børsdirektør Øyvind Amundsen

Ørn E. Borgen // NTB Scanpix
  • Martin Hagh Høgseth
  • Hanna Ghaderi
Publisert:

Etter å ha hentet mer enn én milliard kroner i emisjonen før børsnoteringen, ble videokonferanseselskapet Pexip notert på Oslo Børs torsdag.

Emisjonen ble gjennomført på kurs 63 kroner, noe som ga selskapet en markedsverdi på 6,3 milliarder kroner i forkant av noteringen.

Kort tid etter børsåpning ble første handel gjennomført på kurs 90 kroner. Det gir en oppgang på 43 prosent fra emisjonskursen.

Aksjen avsluttet handelsdagen opp 38,8 prosent. Dette utgjør en markedsverdi på 8,6 milliarder kroner. Det ble omsatt aksjer for 854 milliarder kroner, noe som gjorde selskapet til det soleklart mest omsatte i løpet av dagen.

Noteringen er den største som er gjort av et teknologiselskap i Norden noensinne.

Les på E24+

Pexip går på børs: Dette må du vite om Børsens nye IT-yndling

Utradisjonell bjelleseremoni

På grunn av coronasituasjonen ble det gjennomført en noe utradisjonell bjelleseremoni i anledning børsnoteringen.

Børsdirektør Øyvind Amundsen ringte i bjellen ved børsåpning, før han virtuelt overleverte den til Pexip-sjef Odd Sverre Østlie. Han skal fra sitt kontor deretter ha ringt i bjellen sammen med de ansatte og styret som også skal ha hatt hver sin bjelle, ifølge en pressemelding fra selskapet.

– For oss er det å kunne gjøre dette utelukkende på video en naturlig måte for å involvere hele selskapet på noteringsdagen, noe som støtter en av våre kjerneverdier, ett team, sier styreleder Michel Sagen i en kommentar.

Heldigital notering

Selskapets såkalte IPO (initial public offering), eller tilbudsperioden før noteringen, hevdes av selskapet å være den første som utelukkende har blitt gjennomført digitalt.

– Vi brukte vår egen videokonferanseplattform til å gjennomføre 99 prosent av IPO-prosessen – investormøter, andre møter og bygging av ordreboken i aksjetegningen. Det ble gjennomført møter med investorer i over 15 byer over hele verden, sier administrerende direktør Odd Sverre Østlie i Pexip i en kommentar.

Østlie mener at noteringsprosessen ikke ble negativt påvirket av at alt skjedde på video.

– Det faktum at 100 prosent av de virtuelle 1–1 roadshow-møtene førte til tegninger i børsnoteringen, viser at å holde møtene på video ikke gjorde dem noe mindre effektive, sier han.

Selskapet mener at det på grunn av den heldigitale noteringsprosessen har spart 1.700 timer eller mer enn 70 dager i reisetid. I tillegg til dette skal selskapet ha spart 80 tonn CO₂.

– Konklusjonen er at å gjennomføre prosessen på video har spart både tid og utslipp, og har gjort prosessen mye mer effektiv, sier Østlie.

Les også

200 millioner til Veen-familien

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Børsnotering
  2. Pexip
  3. Aksjelive

Flere artikler

  1. Uvanlig bjelleseremoni på Oslo Børs

  2. Småinvestorer kaster seg over kursraketten Pexip

  3. Pexip dobler omsetningen, men taper penger

  4. Meglertopp om digitale børsnoteringer og markedet: – Nå er det full fart

  5. Millionskrell for Svindal etter Pexip-ras på Børsen