Nissan øker investeringene i Storbritannia etter «forsikringer» fra Theresa May

Forrige uke «truet» Nissan med å stanse investeringene i Storbritannia dersom de ikke fikk kompensasjon for brexit-effektene. Nå har pipen fått en annen lyd.

7.000 ANSATTE: Nissans fabrikk i Sunderland har nesten 7000 ansatte. Nå trenger trolig ingen av dem å bekymre seg for brexit-konsekvenser. På bildet inspiserer ansatte en Qashqai ved fabrikken i Sunderland.

Foto: Oli Scarff AFP
  • Camilla Tryggestad Visjø
Publisert:

Nissan-sjef Carlos Goshn sa forrige uke at selskapet ville ta en avgjørelse på om fabrikken i Sunderland skal bygge den neste Qashqai-sportsbilen.

– Fabrikkens konkurranseevne må beskyttes, uansett hva som skjer i brexit-forhandlingene, sa Goshn.

Torsdag kunngjorde den japanske bilprodusenten at de ikke bare vil bygge den nyeste versjonen av Qashqai på fabrikken i Sunderland, men også flytte produksjonen av X-Train SUV fra Japan til Storbritannia, som potensielt kan generere hundrevis av nye jobber, skriver Financial Times.

Beslutningen vil trolig sette presedens for andre bilprodusenter i landet, som nå står ovenfor samme investeringsvurderinger for de kommende måned.

Spekulasjoner om spesialbehandling

Da Nissan kunngjorde investeringene, ble det reist skepsis, fordi Goshn sa beslutningen var basert på «støtte og forsikringer» fra regjeringen.

En talsperson for Storbritannias statsminister Theresa May, har imidlertid insistert på at Nissan ikke har fått noen «kompensasjonspakke» eller «spesiell avtale» for å sikre investeringer.

– Det som ble gjort klart for Nissan og til andre i bilindustrien er at vi vil ha en konkurransedyktig miljø for hele industrien, sier talsmannen.

Også Nissan avviser at de har fått spesialbehandling.

May kom torsdag med en offisiell uttalelse om saken.

– Regjeringen er forpliktet til å skape og støtte de riktige forholdene for bilindustrien slik at den fortsetter å vokse, sa May.

Hvordan hun har tenkt å sikre industrien dette, er imidlertid ukjent.

Les også

Toyota kaller tilbake 20.000 norske biler

Bekymret bilindustri

En rekke bilprodusenter har ytret bekymring for tap av arbeidsplasser og nedleggelser som følge av brexit.

Produsentene, som ofte kjøper deler fra andre deler av EU for produksjon i Storbritannia, frykter at brexit kan medføre økte kostnader og forsinkelser på grunn av skatter og avgifter. Nissan eksporterer 80 prosent av bilene produsert i Storbritannia.

Allerede i juli pekte en rapport på at fabrikkene til Nissan, Honda og Toyota var blant dem som mest sannsynlig blir lagt ned som følge av brexit, ifølge Financial Times.

Flere ledere i bilindustrien i Storbritannia har uttrykt bekymring for vilkårene i landet etter brexit. Flere frykter at bransjen risikerer at bilfabrikkene risikerer å miste konkurranseevne, slik at de mister produksjonen av nye biler, og til slutt blir stengt.

Fabrikken har om lag 6.700 ansatte.

Nissan produserte en av tre biler i Storbritannia i 2015, og over halvparten av dem eksporteres til Europa.

Vurderer brexit-flukt

En undersøkelse, som ble publisert i september, viste at Nissan ikke er alene om å revurdere sin tilstedeværelse i Storbritannia.

KPMG hadde spurt 100 toppsjefer, og tre av fire fortalte at de vurderte å flytte hovedkontoret eller deler av virksomheten ut av Storbritannia som følge av brexit. Og flere byer i Europa står klare til å lokke selskaper bort fra Storbritannia.

Les også

Toyota kaller tilbake 20.000 norske biler

Les også

Nissan vurderer fremtiden til britisk storfabrikk etter brexit

Les også

Nissan tilbakekaller 3,8 millioner biler

Her kan du lese mer om

  1. Nissan
  2. Brexit
  3. Storbritannia

Flere artikler

  1. Nissan vurderer fremtiden til britisk storfabrikk etter brexit

  2. Toyota advarer: «No deal»-brexit vil gi produksjonsstopp

  3. BMW advarer mot følgene av brexit

  4. Annonsørinnhold

  5. Bilprodusenter gjenopptar produksjonen ved flere kinesiske fabrikker

  6. Norges største handelspartner snus på hodet av brexit: – Oppskrift på mulig kaos