Uber-turbulensen

Uber mister lisens til å drive virksomhet i London

Uber har mistet retten til å kjøre i London for andre gang, etter at byens transportmyndighet konkluderte med at selskapet ikke er «fit and proper».

VIKTIG MARKED: London er en av Ubers viktigste byer. Men problemer med sjåfør-juks har satt passasjerene i fare, og nå inndras lisensen for andre gang.

JUSTIN TALLIS / AFP
  • André Haugen
Publisert:,

Aksjen faller 6,6 prosent i førhandelen i USA etter nyheten.

Transportmyndigheten Transport for London (TfL) skriver i en melding mandag at de har oppdaget over 14.000 kjøreturer som har vært gjennomført av ikke-godkjente Uber-sjåfører i perioden fra sent i 2018 til tidlig 2019.

TfL har nå gjennomgått Ubers systemer, og opplyser at de ikke har tillit til at selskapet ikke gjentar feilen, som ifølge myndigheten truer passasjerenes sikkerhet.

London er en av fem byer, ved siden av New York, Los Angeles, San Francisco og São Paulo, som sto for rundt en fjerdedel av selskapets samlede bookinger i fjor.

Selskapet har 45.000 registrerte sjåfører i den britiske hovedstaden.

Vil anke

Ubers regionsjef for Nord- og Øst-Europa, Jamie Heywood, opplyser at Uber vil anke avgjørelsen.

– Transport for London (TfL) sin avgjørelse om å ikke fornye Ubers lisens er oppsiktsvekkende og feil, sier Heywood i en uttalelse.

– De siste to årene har vi gjennomført flere store endringer i Ubersystemet og satt helt nye standarder for sikkerhet. For to måneder siden mente TfL at Uber drev på en god og ordentlig måte, og vi har videreført dette arbeidet. I løpet av de siste månedene har vi revidert alle sjåførene i London og styrket våre prosedyrer, legger han til.

Regionsjefen sier at Uber vil fortsette å operere som normalt, og at de «vil gjøre alt vi kan» for å løse situasjonen i samråd med TfL.

Avvist også i 2017

Etter en rekke skandaler ble Uber nektet ny lisens til å drive i London i 2017, men klarte å kare til seg en ny lisens med varighet på 15 måneder etter en runde i retten i juni 2018.

I september innvilget TfL en ny lisens med varighet på bare to måneder, da med strengere krav til passasjersikkerhet og grundige bakgrunnssjekker av sjåførene.

Den korte fristen var et nederlag for den relativt ferske toppsjefen, Dara Khosrowshahi, som har lovt å «gjøre det rette – punktum».

Les også

Les mer: Uber håper på comeback etter ny drosjelov

I mellomtiden har selskapet og bymyndighetene forhandlet om veien videre, og Uber har også tatt enkelte grep.

– Uber har gjort en rekke positive endringer og forbedringer i selskapets kultur, lederskap og systemer, skriver TfL.

Det har likevel ikke vært nok til å overbevise myndigheten.

Konto-juks blant sjåfører

I granskingen har TfL blant annet oppdaget at en endring i Uber-systemet har gjort det mulig for ikke-godkjente sjåfører å laste opp bilder av seg selv til kontoene til andre Uber-sjåfører, og bruke deres kontoer til å fremstå som en godkjent sjåfør.

I tillegg har sjåfører som har blitt utestengt fått mulighet til å registrere seg i appen på nytt.

Dette har også ført til at turene har funnet sted uten forsikring.

Ifølge Wall Street Journal har Uber allerede varslet at de vil kjempe mot beslutningen. Nå har de 21 dager på å fremme en anke, og i mellomtiden kan de drive videre og gjøre endringer for å imøtekomme kritikken fra transportmyndigheten.

TfL varsler at de vil følge nøye med på hva selskapet foretar seg frem til en eventuell anke skal behandles.

Les meldingen fra TfL

Her kan du lese mer om

  1. Uber-turbulensen
  2. Uber
  3. Storbritannia
  4. App

Flere artikler

  1. Uber fortsetter kampen mot myndighetene i London

  2. Uber melder om 6.000 overgrep på to år i USA

  3. Utsettelse av drosjereformen sikrer like konkurransevilkår

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Equinor ble varslet om feil testing av gassflasker i 2017

  6. Hedgefond tatt på sengen av grove feil i svenske ledighetstall: – Frustrerende