Turbulensen i Norwegian

Flyanalytiker: – Norwegian gjør helt rett i å droppe langdistanse nå

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener Norwegian treffer en innertier hos politikerne med den nye planen for å komme seg ut av konkursbeskyttelse.

Marius Lorentzen / E24
  • Eivind Bøe
  • Marius Lorentzen
  • Camilla Knudsen
Publisert:

– Dette er gode nyheter. Norwegian gjør helt rett i å droppe langdistanse nå, det blir et altfor usikkert segment fremover.

Det sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs på telefon med E24 etter at Norwegian la frem oppdaterte planer for hvordan de skal komme seg ut av konkursbeskyttelsen, planer som inkluderer å legge ned langdistanse og fokusere på Norden.

– Norwegian tilrettelegger med dette for at de norske politikerne ikke vil ha noen problemer med å gjøre en støttepakke stor nok, med tanke på den kompensasjonspakken som sannsynligvis kommer. Med et tydelig fokus på Norge og Norden treffer de en innertier hos politikerne, og det kan gi en betydelig oppside, sier Elnæs.

Hovedpunktene i planen til styret i selskapet er:

  • Å redusere gjelden ned til 20 milliarder kroner
  • Hente mellom 4 og 5 milliarder i frisk kapital
  • Droppe langdistansesatsingen og satse på ruter i Norden og Europa

Det siste punktet betyr at Norwegian nå planlegger å kvitte seg med de 35 gjenværende langdistanseflyene av typen Boeing 787 Dreamliner. Selskapet eier 11 stykk og leaser resten.

– Det er jo trist

Også flyekspert Christian Kamhaug tror det er riktig å «gå tilbake til røttene og satse på nordisk og innenriks».

– Det er jo trist, for det var en tøff satsing, sier Kamhaug til E24.

– Så får vi se om de klarer å bygge seg opp igjen når de har skrumpet ned til en mer håndterbar størrelse.

Kamhaug mener de vil få et mye mer bærekraftig selskap når de blir kvitt mye av gjelden, for han mener de kommer til å tjene penger igjen etter hvert. Men han tror ikke staten vil gå inn på eiersiden.

– Det skjer ikke! Kanskje vil staten bidra med noen lånegarantier, men så lenge vi har en konservativ regjering, har jeg ikke noe tro på at de vil kjøpe seg inn i et selskap som driver i det kommersielle markedet.

Flyekspert Christian Kamhaug.

Privat
Les også

Norwegian presenterer oppdaterte planer: Vil legge ned langdistanse og fokusere på Norden

Les også

Næringsdepartementet vurderer ny Norwegian-søknad

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Hans Jørgen Elnæs

Flere artikler

  1. Norwegian presenterer oppdaterte planer: Vil legge ned langdistanse og fokusere på Norden

  2. Flyekspert om Norwegians krisegrep: – De var nødt til å gjøre noe slikt

  3. Langdistanse-selskaper blir slått konkurs: 2.000 Norwegian-ansatte rammes

  4. Norwegians redningsplan kan tyvedoble antallet aksjer

  5. Analytiker: Norwegians langdistanse-stopp bra for SAS