Norsk investor-topp om Tesla: – Kan ikke se hvordan de skal overleve

Stadig færre analytikere tror på en lys fremtid for Elon Musks selskap. Jan Petter Sissener tror ikke på noen fremtid i det hele tatt.

I TRØBBEL? Tesla-aksjen stupte bratt i mars, etter en rekke negative nyheter. Her et utsalgssted i Chicago i USA:

Foto: Scott Olson AFP
Publisert:,

Bilkrasj og skuffende produksjonsrater har resultert i et kraftig børsras på hele 22 prosent i mars. Måneden vi akkurat la bak oss skriver seg inn Teslas historiebøker som den verste på syv år.

Dette i kjølvannet av at amerikanske myndigheter for tiden etterforsker en dødsulykke med en Tesla-bil, hvor det viste seg at systemet for selvkjøring var aktivert. Samtidig har det vært storm rundt den trege produksjonen av Model 3, og det har kommet frem at 123.000 biler globalt tilbakekalles grunnet en feil.

En beregning med utgangspunkt i kurs og antall utestående aksjer viser at Teslas markedsverdi falt med drøyt 14,3 milliarder dollar i mars måned. Det tilsvarer over 112 milliarder norske kroner i dagens kurs. Andre påskedag lyder Teslas markedsverdi 44,9 milliarder dollar.

Les også

Tesla-aksjens mørke måned: Har falt med 25 prosent så langt i mars

Prisen på obligasjonen selskapet utstedte i august, med løpetid til 2025, har også sunket 8 prosent i mars.

Renten er nå på 7,6 prosent, og det er ikke spesielt godt betalt, mener investor Jan Petter Sissener.

– Jeg forstår ikke hvordan de mener de er verdt 45 milliarder dollar pluss 7 milliarder i netto gjeld. De hadde et forsprang foran de etablerte bilprodusentene, og det har de nesten ikke lenger. I tillegg har de enorme leveranseproblemer. Jeg tror det hele er en stor bløff, sier Sissener til E24.

Selv har han veddet mot Tesla-aksjen i flere måneder, noe som har vist seg lønnsomt.

TRENGER PENGER: Tesla har et stort behov for frisk kapital, mener de samtlige analytikere og investorer. Flere mener det ser mørkt ut for elbilprodusentens fremtid.

Foto: Joe Skipper Reuters

Stort behov for kapital

Sissener mener Elon Musk har to store problemer.

– For det første trenger han penger. For det andre har gjeldsmarkedet priset opp gjelden slik at avkastningskravet hans er veldig høyt, sier han.

I 2017 tapte Tesla nesten 2 milliarder dollar, tilsvarende over 15 milliarder kroner. De brant også rundt 3,4 milliarder dollar etter kapitalinvesteringer.

Et gjeldskrav på 280 millioner dollar forfaller i november i år, og ytterligere 920 millioner i mars 2019, ifølge CNBC. Derav er det grunn til å tro at behovet for frisk kapital melder seg nå. Sissener tror imidlertid at investorene begynner å sky unna.

Les også

Her er børsens vinnere og tapere i første kvartal

– Foreløpig har selskapet litt cash, men det renner fort ut. De brenner penger hver eneste dag. De har et stort behov for kapital, og hvordan de skal klare å hente inn det, det vet jeg ikke, sier han.

Aksjemegleren er heller ikke sikker på om de trofaste tilhengerne og investorene kommer til å bli med så mye lenger dersom selskapet ikke leverer på det de lover.

– Kjøperne forsvinner jo også. Nå er det flere andre bilprodusenter med både bedre distribusjon og service inne i det samme markedet, som også leverer bedre, sier Sissener.

HAR LITEN TRO PÅ TESLA: Jan Petter Sissener.

Foto: Therese Alice Sanne

Han mener at Tesla til å begynne med hadde en stor fordel ved å være først ute. Når de andre produsentene nå entrer markedet for elbiler i full fart har ikke lenger Tesla et konkurransefortrinn. Og slik som situasjonen er nå, ser det mørkt ut, mener Sissener.

– Jeg skjønner ikke hvordan de skal overleve. Det kan jeg ikke se, fastslår han.

Forutser dommedag

En rekke Wall Street-analytikere tror også at mars måneds hendelser vil gjøre det vanskelig for Tesla å få inn sårt trengt kapital, ifølge CNBC.

Blant dem er analytiker Adam Jones i Morgan Stanley, som mener aksjens nedadgående kurs nå kan bli en «selvoppfyllende profeti» for videre nedgang.

Les også

Fryktindeksen med kraftig hopp i første kvartal

Han mener at Tesla må klare å øke produksjonstakten av Model 3 hvis de skal klare å få inn kapital til attraktive priser, og tror timingen for når de klarer å nå produksjonsmålene på 2.500 og 5.000 biler i uken vil være avgjørende. De har spådd ytterpunktene for aksjens verdi til 175 og 561 dollar. Da børsen stengte torsdag var den verdt 266 dollar.

Moody's nedgraderte Tesla kredittvurdering fra «stabil» til «negativ» etter handelsdagen torsdag, og begrunnet det med den lave produksjonstakten og selskapets økonomiske situasjon.

Redaktør for High Tech Strategist, Fred Hickey, tror det snart kan være slutt for Tesla.

– Tapene og de store utgiftene er ventet å fortsette i år. De neste tolv månedene har Tesla også 1,2 milliarder dollar i konvertible obligasjoner som løper ut. Med andre ord har Tesla et enormt behov for mer penger, og noen begynner å miste tilliten til selskapet. Det ser ut til at dommedagen kan være foran oss, skriver han i en e-post til CNBC.

Spøkte om konkurs på Twitter

Søndag var Tesla-sjef Elon Musk på ballen med aprilspøker. Han postet en serie meldinger på Twitter om at selskapet var gått konkurs.

Dette var antagelig en respons til hedgefondforvalteren John Thompson i Vilas Capital Management, som forrige uke gikk så langt som å spå at Tesla kom til å gå konkurs innen fire måneder – dersom ikke Musk «drar en kanin opp av hatten».

Les også

Teknologigigantene raste på Wall Street

Les også

Musk varsler brems i Tesla-leveringer i Norge

Les også

– Ikke grunnlag for bekymringene