Analytiker om mulig Norwegian-flysalg: – Det er et sug i markedet etter nye maskiner

Norwegian-aksjen får luft under vingene etter slipp av selskapets kvartalsrapport. Analytikerne har bitt seg merke i to faktorer som kan forklare oppgangen.

FÅR TOMMELEN OPP: Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian la torsdag frem selskapets tall for første kvartal.

FÅR TOMMELEN OPP: Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian la torsdag frem selskapets tall for første kvartal.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:,

Troen på at det kan blåse opp til budkamp om Norwegian, har ikke blitt noe mindre etter at selskapet torsdag morgen la frem sin rapport for første kvartal.

I forbindelse med rapporteringen opplyser Bjørn Kjos og co. at de har mottatt flere forespørsler. Disse kommer etter at det ble kjent at British Airways-eier International Airlines Group (IAG) har kjøpt seg inn i Norwegian, med tanke på å komme med et bud på hele selskapet.

I aksjemarkedet reagerer investorene på Oslo Børs med å sende Norwegian-aksjen opp over 13 prosent til nærmere 300 kroner per aksje.

– Det handler om det Kjos sier om at det har vært mye interesse fra flere parter, og så snakker de tydeligere om en del strategiske grep, sier analytiker Jo Erlend Korsvold i SEB til E24.

Han ønsker ikke å spekulere i om det faktisk vil bli noen budkamp om Norwegian, men SEB har tidligere sagt at de tror det kan komme et bud på Norwegian fra IAG i størrelsesorden 400 kroner per aksje.

SEBs kursmål på aksjen er 300 kroner.

For øvrig mener Korsvold at markedet ser gjennom kvartalet.

Annonsørinnhold

– Norwegian har jo forhåndsannonsert nøkkeltallene i forbindelse med emisjonen. Det er litt bedre enn det de har guidet på tidligere, men det er ikke det som er det sentrale her, sier han.

Les også

Kjos om mulig Norwegian-salg: – Ikke jeg alene som skal bestemme

Varsler flysalg

Norwegian sier torsdag at det kan bli aktuelt å selge opptil 140 fly, inkludert fly som ikke er levert. Dette kan skje gjennom utfasing av eldre fly, samt salg til leasing.

Dette overrasker ikke Norwegian-analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities.

– Vi har lenge antatt at Airbus-flåten mest sannsynlig vil bli solgt eller leaset ut, noe som vil ta ned balansen ganske betydelig. Norwegian har også tidligere varslet dette, selv om de ikke har satt et tall på det før nå, sier Sivertsen.

Han tror storsalget kan fortone seg slik:

– De har 70 Airbus A320neo, hvorav kun fem er levert. Disse har de allerede sagt at de er i prosessen med å selge. Da regner jeg med at de resterende 65 også blir solgt. I tillegg tipper jeg de kvitter seg med de 53 Boeing 737-800 NG-flyene, og da er vi oppe i 123 fly, resonnerer analytikeren.

Selgers marked

Han viser til at et storsalg av Airbus-maskiner lenge har vært antatt basert på meldinger om at Norwegian ønsker en helhetlig flåte.

– Og nå er det et veldig ålreit tidspunkt å selge, fortsetter han.

Han peker spesielt på to forhold som er egnet til å gi gode salgspriser på flyene:

  • Oljeprisen har steget betraktelig. Da er det ekstra attraktivt for flyselskapene å ha nye maskiner som bruker mindre drivstoff.
  • Både Airbus og Boeing har hatt store leveringsproblemer, som har gjort at flere flyselskaper fortsatt venter på fly de egentlig skulle fått i 2016 og i fjor.

– Det er selgers marked, og et sug i markedet etter nye maskiner. Verdien av et fly som brenner 15 prosent mindre drivstoff er høyere enn for to år siden, og leveringsproblemene gjør at Norwegian nå sitter veldig greit i det, sier Sivertsen.

Finansiell fleksibilitet

Selv om salg av 140 fly kan lyde dramatisk, mener Sivertsen det er viktig å ta med seg at Norwegian har hamstret svært mange fly de ikke nødvendigvis trenger.

Analytiker Jo Erlend Korsvold i SEB.

Foto: Moment

– Utgangspunktet for Airbus-ordren i 2012 var jo at Norwegian fikk et så godt tilbud at de ikke kunne si nei, har de uttalt. Og de har fortsatt 210 fly i backlog. Det gir faktisk Norwegian en fleksibilitet som gjør at de kan styre veksten sin ganske godt, som jeg mener har vært undervurdert av markedet, sier Sivertsen.

Korsvold i SEB er også positiv.

– Dette tar ned capex-forpliktelsene (kapitalutgiftene) ganske drastisk, hvilket er en nøkkelfaktor i et selskap med så mye gjeld. De viser med dette finansiell fleksibilitet, sier Korsvold.

Han mener at grepene gjør det vanskeligere for potensielle budgivere å «sitte på gjerdet» i påvente av at Norwegian skal ødelegge for seg selv.

– Det kan tolkes i retning av at man ønsker å vise finansiell fleksibilitet ikke bare overfor egne investorer, men også overfor potensielle kjøpere, sier han.

Les også

Kjos om mulig Norwegian-salg: – Ikke jeg alene som skal bestemme

Les også

Tungvektere løfter Oslo Børs etter resultatrush

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold