Facebook leverte litt bedre enn ventet

Facebook leverte solid på resultat, men svakere enn ventet på salg.

Mark Zuckerberg, Facebooksjef og gründer har fortsatt grunn til å smile etter at de la frem resultater i kveld, norsk tid.

Adnan Abidi
Publisert:

Den sosiale nettverks-giganten Facebook leverte solide kvartalsresultater i kveld etter stengetid på den amerikanske børsen.

Resultat per aksje for Facebook endte på 42 cent per aksje, mot ventet 41 cent, ifølge analytikerestimater fra FactSet.

Omsetningen i selskapet endte på 3,543 milliarder dollar opp fra 2,5 milliarder dollar på samme tid i fjor.

Det var på forhånd ventet en omsetning på 3,56 milliarder dollar, eller 28,48 milliarder kroner.

Inntektene kommer i hovedsak fra mobilreklame og reklame på desktop i tillegg til betaling og andre gebyrer.

Les også

Norges første Facebook-sjef

Aksjen falt i etterhandelen

Hittil i år har Facebook-aksjen steget med rundt 7 prosent. Aksjen falt imidlertid 1,3 prosent i etterhandelen i dag.

Det var på forhånd ventet at Facebook skulle levere solide resultater i første kvartal, særlig etter vekst i inntektene fra mobil- og videoreklame.

Mobilreklame utgjorde 73 prosent av selskapets omsetning i første kvartal, opp fra 59 prosent på samme tid i fjor.

Inntektene fra reklame var totalt 3,32 milliarder dollar, opp hele 46 prosent fra året før.

– Dette har vært en sterk start på året. Vi fortsetter å fokusere på å gi til samfunnet og koble sammen verden, sa Facebook-gründer Mark Zuckerberg i en kommentar til resultatene.

Les også

Nå har Whatsapp over 800 millioner brukere

Enormt mange brukere

Det har vært noe bekymring for at den sterke dollaren ville ha en negativ effekt på resultatet, men utenom det var analytikerne mest opptatt av antall brukere.

Resultatene fra første kvartal viser en økning i antall daglige aktive brukere på 17 prosent fra samme tid i fjor til 936 millioner i dag.

Etter at Facebook kjøpte WhatsApp i fjor, har de nådd 800 millioner månedlige brukere i April og vil sannsynligvis nå én milliard brukere i løpet av året.

Bildetjenesten Instagram er også eid av Facebook. De har nå over 300 millioner brukere.

Analytikere fra Sterne Agnee sier til Marketwatch at til tross for mange brukere, har WhatsApp ennå ikke funnet en måte å tjene penger på.

Når det gjelder Instagram, virker det som om de sakte men sikkert starter å tjene litt gjennom annonser og dette er noe de vil fortsette med i andre halvår, ifølge analytikerne.

Les også

Bare fem av 21 selskaper har innfridd i årets resultatssesong

Les også

Kjendisinvestor rammet av oljeprisfallet

Les også

Skuffende fra Fredriksens laksekjempe