Kjos om USA-konkurrentene: - Latterlig

Bjørn Kjos rister på hodet over utsettelsen av Norwegians søknad om flytillatelse i USA.

VENTER: Norwegian-sjef Bjørn Kjos, her sammen med NHH-professor Frode Steen, talte til økonomistunder onsdag. Samtidig må han belage seg på å vente lenger på en avklaring om permanent flytillatelse i USA.

Henrik Wiedwang Horjen
  • Henrik Horjen
Publisert:

BERGEN (E24):- De er tydelig redd for konkurranse, og på sett og vis er det en fjær i hatten til oss. Jeg kan ikke skjønne hvorfor de holder på sånn, de må heller lære seg å håndtere konkurranse, sier konsernsjef i Bjørn Kjos til E24 med kritikken klart adressert til amerikanske flyselskaper med Delta i spissen.

Fra podiet i aulaen på Norges Handelshøyskole rister Kjos på hodet. Onsdag morgen kom nyheten om at Det amerikanske transportdepartementet (DOT) utsetter behandlingen av selskapets søknad om en amerikansk flytillatelse.

Norwegian har en slik lisens for sin norske virksomhet, men siden de besluttet å skille ut langdistansevirksomheten i et eget selskap basert i Irland, kalt Norwegian Air International, har de måttet søke på nytt for datterselskapet.

Amerikanerne krever at flyselskap må søke om en egen lisens for å drive lufttransport til og fra USA, og i utgangspunktet skal slike søknader fra europeiske selskap godkjennes under Open Skies-avtalen mellom EU og USA.

Saken har imidlertid blitt så kontroversiell med en opphetet høringsrunde, at behandlingen nå har blitt utsatt. I mellomtiden flyr Norwegian midlertidig via tillatelsene de allerede har.

- Latterlig

Flere amerikanske flyselskap, deriblant American Airlines, Delta, United og US Airways, har gått hardt ut mot Norwegians inntog i det amerikanske markedet, og de har bedt transportdepartementet om å avvise søknaden.

Det samme har europeiske selskap som SAS og Lufthansa gjort, samt en rekke fagforeninger på begge sider av Atlanterhavet.

Les også

Solvik-Olsen gir Norwegian-støtte i brev til USA

Kritikerne mener Norwegian prøver å undergrave lønn- og arbeidsforhold ved å ville bruke asiatisk kabinpersonell på ruter i Europa og USA. Dette har blitt avvist på det sterkeste av Norwegian, som viser til at de har opprettet baser i Europa og USA der de mener de ansetter etter lokale lønnsvilkår.

Overfor den fullsatte auditoriet med økonomistudentene på Handelshøyskolen i Bergen snakker konsernsjefen i klartekst om hvordan han mener konkurrentene oppfører seg.

- Dere ser hvor latterlig dette er. Det er noen som vil stoppe oss fra å være en global konkurrent. Det er den eneste grunnen til at fagforeningene og Delta vil stoppe oss. Vårt slagord er «low fare for everybody». Deres slagord er «Highest fare possible», og det er en forskjell i det, sier Kjos.

Les også

EU advarer mot ensidig nei til Norwegian

Norwegian har også fått støtte fra flere parter.

Blant dem er flere lokalpolitikere ved destinasjonene i USA Norwegian flyr til, den europeiske foreningen for lavprisselskap (ELFAA), FedEX, Atlas Air og flyplassmyndighetene i Orlando, Washington DC og Fort Lauderdale.

I tillegg har blant andre British Airways og Finnair avstått fra å kritisere Norwegian, fordi de selv opererer baser i lavkostland.

Lobbyvirksomhet fra transportorganisasjoner

Ifølge det økonomiske fagbladet Magma mottok Norwegian 6.000 søknader på 100 stillinger til kabinpersonale med base i USA. Mange av søknadene kom fra de store amerikanske selskapene, noe som tydeliggjør hvilken trussel de amerikanske selskapene ser på Norwegian som.

Les også

Flygiganter reserverer seg mot USA-kritikk av Norwegian

- Hvor lenge kan dere vente på den uavklarte løsningen dere har med å få permanent lisens i USA?

- Det er ikke noen begrensning på den. Det vil være en omregistreringene av flyene og så videre, men det kan vi i prinsippet gjøre over natten om det blir nødvendig, sier Kjos til E24.

Les også

Boeing maser på toppolitikere om Norwegian-svar

- Hvilke signaler leser dere fra de svarene amerikanske myndigheter gir?

- Nei, det hadde overrasket meg veldig om de skulle gitt noen svar nå. Det er før valget og jeg vil ikke regne med at noe kommer til å skje før valget. Flere av de som har gått mot Norwegian, er jo høyt oppe og har fått økonomisk støtte fra å drive sin valgkamp fra disse transportorganisasjonene. De vil nok helt sikkert ikke foreta seg noe før valget, sier Kjos til E24.

- Irand har jo gitt alle disse opplysningene, og det samme har vi. Fra den kanten er det grønt lys og ingen problemer. Problemene er laget av de som er utsatt for konkurranse.

Vil kjempe med nebb og klør

Flyekspert og taler ved NHH Forum, professor Frode Steen, mener Norwegians problemer i USA kun er snakk om en trenering.

- Hvor lenge de kan tåle å vente, vil jeg ikke spekulere i, men at USA skulle nekte Norwegian lisens til syvende og sist er omtrent det samme som å si at vi ønsker å beskytte våre egne selskap og våre egne ansatte. Det er vanskelig politisk det også, sier Frode Steen.

- Jeg vil tro at så lenge de har tålmodigheten og velger å vie ressurser til det, så vil det gå bra. Det er mye stemmesanking her, og vi er midt oppe i valgkampen. Mye av dette kommer fra store amerikanske flyselskap og våre egne som SAS fordi de ønsker å beholde det siste attraktive markedssegmentet igjen i luftfarten.

- Det er «long haul», og de ønsker selvfølgelig å beholde dette med nebb og klør.

Les også

Slik slår Norwegian tilbake i den amerikanske PR-kampen

Kjos mener det er åpenbart hvorfor de amerikanske aktørene ønsker å forhindre Norwegian fra å få fotfeste i USA.

- De har ikke lave nok kostnader til å konkurrere om de fremtidige passasjerene, og det er også derfor de ønsker å stoppe oss, sier Kjos.

LES OGSÅ:

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Kongressmedlemmer går mot Norwegians USA-drøm

  2. USAs transportdepartement utsetter Norwegian-søknad

  3. - EU ber om hastemøte om Norwegian

  4. Norwegian har ventet i tre år på USA-svar:  – Om Trumps signaler følges opp, er det ikke positivt for dem

  5. Norwegians britiske datterselskap får foreløpig USA-ja