Endelig tjener Facebook fett på mobilbrukerne

Verdens største sosiale samfunn har klart å mobilisere større annonseinntekter fra de 1,3 milliarder brukerne.

Administrerende direktør i Facebook, Mark Zuckerberg, kan glise over resultatet for andre kvartal.

Justin Sullivan
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

Facebook innfridde de høye forventningene til regnskapsårets andre kvartal.

Størst oppmerksomhet fikk økte annonseinnteker, som er gode nyheter for Mark Zuckerberg, som lenge var under kritikk for manglende annonsesatsing på mobil.

62 prosent av omsetningen kommer nå fra mobilannonser, opp fra 59 prosent i første kvartal, ifølge Bloomberg.

Det gir en omsetningøkning til 2,9 milliarder dollar i regnskapsårets andre kvartal, bedre enn analytikernes forvetninger som ga et konsensus på 2,81 milliarder.

I andre kvartal hadde Facebook et overskudd på 791 millioner dollar, mot 642 millioner dollar i første kvartal.

Det tilsvarer 30 amerikanske cent per aksje, mot 13 cent i samme kvartal i fjor. Den gang var overskuddet på 333 millioner dollar, etter en omsetning på 1,81 milliarder dollar.

Les også

Nå skal Facebook bli banken din også

- Bedre reklame

Det viser at selskapet har klart å kapitalisere det sosiale nettsamfunnet ved å satse ytterligere på ulike reklametjenester, i skarp kontrast til da selskapet ble børsnotert i 2012. Da ga mobilbrukerne omtrent ingen inntekter for Facebook.

- Facebook har et langt bedre reklametilbud nå. De har en høyere avkastning på investeringen på annonsørene, slik at de er i stand til å betale penger og øke Facebooks inntekter. Mye av dette kommer fra mobil, sier analytiker Shyam Patil ved Wedbush Securities til Bloomberg.

Det Silicon Valley-baserte selskapet har blitt dyktigere til å utnytte brukernes preferanser i reklameøyemed.

For eksempel kan Facebook nå vite om du jevnlig bruker en applikasjon som måler hvor langt du løper, og så vise deg annonser for løpedietter eller kaloritelling, ifølge Mashable.

Facebook er også det eneste store sosiale medium med økt trafikk fra andre nettsteder.

Satser på videoreklame

Det har vært liten tvil om at Facebook har fått øynene opp for annonsepotensialet. I begynnelsen av juli betalte Facebook mellom 400 og 500 millionder dollar for annonseselskapet LiveRail.

Selskapet har 170 ansatte, og har flere store kunder. De gir blant annet nettsideeiere teknologi som gjør det mulig å tilpasse videoannonsene til besøkende.

Oppkjøpet kan gjøre at Facebook klarer å lage en annonseplattform laget spesielt for digitale videoer.

Les også

Derfor tvinger Facebook deg til å se videoer

40 millioner flere brukere

I løpet av det siste året har konkurransen tilspisset seg om de yngste brukerne, der rivaler som Snapchat og Vimeo stiger i popularitet.

Derfor er det overraskende lesing at aktive Facebook-brukere stiger fra 1280 millioner i første kvartal til 1320 millioner i andre kvartal.

I februar i år ble det kjent at Facebook kjøpte meldingstjenesten WhatsApp for 115 milliarder kroner. Begrunnelsen for oppkjøpet var da at Facebook ville nå ut til yngre brukere.

Selskapet internasjonale strategi for å sørge for økt brukervekst har vært rettet mot investering i droneteknologi, som kan bringe internett til avsidesliggende områder og skreddersy annonser til forskjellige markeder.

Les også

Facebook vil gi Afrika nett via droner

Forventer 14 mrd for 2014

De digitale inntektene steg med 14,8 prosent til 12 milliarder dollar i fjor, og ventes å passere 14 milliarder dollar i 2014.

Forventningene til Facebook kvartalsresultat ga resultat i opptur på Wall Street før resultatsfremleggelsen.

Facebook steg 2,76 prosent til 71,2 dollar, og ytterligere nesten 4 prosent etter resultatframleggelsen til 73,8 dollar aksjen. Totalt har aksjen steget 6,55 prosent i løpet av onsdagens handel på Nasdaq.

Publisert:

Flere artikler

  1. Én av fem verdensborgere «er på Facebook»

  2. Facebook økte overskuddet med 166 prosent

  3. Facebook leverte litt bedre enn ventet

  4. Annonsørinnhold

  5. Facebook mer enn dobler overskuddet – slår forventningene

  6. Facebook tar av på børsen