Tørrbulkratene har nådd det høyeste nivået siden august 2015

Etter en meget mager inngang på året har tørrbulkratene for alvor skutt fart etter valget i USA. På Oslo Børs er tørrlastrederiene den siste tidens vinnere.

OPPTUR: Tørrbulkindeksen Baltic Dry har steget til det høyeste nivået siden sommeren i fjor.

Foto:
  • Anders Park Framstad
Publisert:

I perioden etter Donald Trumps mye omtalte valgsuksess er tørrbulkaksjene blant dem som har gjort det aller best på Oslo Børs.

Det kan absolutt være Trump-effekter knyttet til dette, blant annet forventninger til amerikansk vekst, investeringer og inflasjon, samt posisjonering fra blant annet Kina i kjølvannet av valget.

Bloomberg-kommentator David Fickling knytter oppturen til en mulig eskalering av statlige, kinesiske infrastrukturinvesteringer som svar på lavere global handel.

Trenden har imidlertid pågått en stund:

Mandag stiger Baltic Dry-indeksen nye 20 poeng til 1,065 poeng. Den har nå lagt på seg rundt 125 prosent siden inngangen til året.

– Dersom man ser på den historiske trenden i aktivaverdier og fraktrater over de siste fire tiårene, tror jeg at det vil oppstå muligheter i tørrbulkmarkedet fra nå og fremover, sier Lorenzo Banchero hos Banchero Costa til nettstedet splash247.

Les også

Bruktskipsprisene stiger fra historisk lave nivåer: – Kjøpere har kommet på banen

Laget nytt rederi

Denne typen muligheter har allerede flere av de norske «proffene» fått øynene opp for. For kort tid siden ble det kjent at John Fredriksen hamstrer tørrbulk skip, og straks varslet tidligere Golden Ocean-sjef Herman Billung og investor Arne Blystad at duoen ville laget et nytt tørrlastrederi.

Nyvinningen Songa Bulk ble registrert på OTC-listen rett før helgen, med en markedsverdi på over 600 millioner kroner. Selskapets strategi oppsummeres enkelt og greit som følgende:

«Selskapets intensjon er å aktivt håndtere syklikaliteten i tørrbulkmarkedet gjennom å investere på historisk lave nivåer, og deretter fokusere på avkastning til aksjonærene gjennom salg av eiendeler og/eller utbytte ettersom markedet bedres».

I klartekst mener Billung og Blystad at tørrbulkskip er billige nå – og at de vil bli mer verdifulle i fremtiden.

– Kjøpere har kommet på banen, og det har vært en tilstramming i prisene i løpet av året. De siste månedene har annenhåndsprisene steget med omtrent 10 til 15 prosent, sa analytiker Nicolai Hansteen i Lorentzen & Stemoco i sakens anledning.

Børsvinnere

Den nevnte oppturen for tørrbulkaksjene på Oslo Børs har vært som følgende:

Mandag er Jinhui Shipping dagens vinner, med en opptur på rundt 17 prosent til 5,99 kroner per aksje. Denne har steget over 26 prosent den siste uken.

Golden Ocean er mandag opp 0,86 prosent til 35,2 kroner per aksje, og har dermed lagt på seg 18,92 prosent på ukebasis.

Les også

– Kjøpere har kommet på banen

Les også

Billung og Blystad vil lage nytt tørrlastrederi

Les også

Golden Ocean bytter toppsjef

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Shipping
  2. John Fredriksen
  3. Golden Ocean Group
  4. Jinhui Shipping and Transportation Limited

Flere artikler

  1. Fredriksens tørrlastrederi styrer mot lysere tider

  2. Betalt innhold

    Børskommentar: Fredriksen-selskapet blør i coronasmellen, men oppsiden har kanskje aldri vært større

  3. – Kjøpere har kommet på banen

  4. – Tar ikke ferie fra dette markedet

  5. – Eldre skip uten skrubbere kan bli nærmest ubrukelige