DNB vet ikke hvorfor kunder ikke kommer inn i nettbanken

Landets største bank sliter med å forstå egen nettbank.

DNB nettbank feilmelding

Foto: Skjermdump
Publisert:,

Oppdatering: I 13.30-tiden melder DNB om at bankens betalingstjenester fungerer igjen, etter over tre timers nedetid.

Torsdag falt store deler av DNBs digitale betalingstjenester sammen.

Søndag var det fortsatt umulig for et ukjent antall av DNBs kunder å logge seg inn i nettbanken.

De problemene er fortsatt uløst mandag formiddag.

– Det er noen kunder som får problemer når de skal logge seg inn i nettbanken, forteller kommunikasjonsrådgiver Ellen Dokk Holm i DNB til E24.

– Vi kjenner dessverre ikke omfanget, legger hun til.

Les også

DNBs nettbank har igjen problemer

Ukjent antall kunder

Og DNB har heller ingen anelse om hvorfor et ukjent antall kunder ikke får logget seg inn i nettbanken.

– Vi jobber på spreng for å finne ut av hvorfor det skjer og vi beklager veldig overfor de det gjelder, sier hun.

– Er det noen fellesnevner knyttet til de kundene som ikke får logget seg inn?

– Det vi ser er at de bruker bankid med brikke eller bankid på mobil, sier DNBs kommunikasjonsrådgiver.

– Det gjør vel de fleste?

– Ja.

Tilsynet ber om svar

Tidligere denne måneden har betalingstjenesten Vipps og DNBs nettbanktjeneste hatt mye nedetid og problemer.

Torsdag var store deler av bankens digitale tjenester nede til langt ut på ettermiddagen.

Det fikk IKT-Norge til å rope varsko.

– Nettbanker er å regne som samfunnskritisk infrastruktur. Det som nå skjer er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, sier IKT-Norges administrerende direktør Heidi Austlid til E24 sist torsdag.

Les også

Systemtrøbbel for DNB

IKT-Norge er en interesseforening for digitale bedrifter og jobber med IKT-næringens rammebetingelser og digitaliseringspolitikk.

Også Finanstilsynet har reagert over problemene DNB har med sine digitale tjenester.

– Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen, gjengitt av NTB.

Tilsynet har bedt om en skriftlig redegjørelse fra banken.

Les også

Problemer med DNBs nettbank – igjen

Les også

Finanstilsynet skeptisk: Hos denne banken får du høyere kredittgrense uten å be om det

Les også

Flere banker rammet av nettbank-krøll

Her kan du lese mer om