SAS har solgt Widerøe
Norsk investorgruppe overtar flyselskapet.
Flyselskapet Widerøe er solgt til en investorgruppe bestående av Torghatten ASA, Fjord 1 og Nordland Fylkeskommune.
Det varslet SAS i en børsmelding fredag ettermiddag.
Selskapet kommer til å beholde en eierandel på 20 prosent i Widerøe, men opplyser at planen er å selge seg helt ut innen 2016.
SAS vil motta 2 milliarder svenske kroner for transaksjonen, og omlag 2,3 milliarder, dersom det planlagte restrende nedsalget finner sted.
Det tilsvarer rundt 2 milliarder norske kroner.
De nye eierne vil nå etablere selskapet WF Holding som det overtagende selskap som skal eie Widerøe.
LES OGSÅ: Analytiker:- SAS har dårlige kort for Widerøe-salget
Fornøyde
Som en del av transaksjonen vil SAS selge syv av av sine Dash Q400-fly til de nye eierne. I dag er flyene leaset av Widerøe. Lånene som er knyttet til disse flyene vil bli overført til Widerøe.
- Dette salget er i tråd med vår strategi 4Excellence Next Generation, om å bygge SAS langsiktig finansielt sterkere, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.
- Vi er veldig fornøyde med å ha utviklet Widerøe til et fremgangsrikt flyselskap under SAS-eierskap, og vi ser frem mot å fortsette å styrke Widerøes posisjon som det ledende regionale flyselskapet i Norge sammen med de nye eierne, legger han til.
Da SAS var nær konkurs i november i fjor ble det spekulert i at et salg av Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling ville innbringe to milliarder svenske kroner tilsammen.
SAS opplyser at salgsbeløpet kommer til å redusere selskapets nettogjeld for samme beløp. Ved eventuelt fullt gjennomført salg av selskapet kommer SAS til å realisere et tap på omlag 300 millioner svenske kroner.
- Viktigste at det er en god eier
Nærings- og handelsminister Trond Giske møtte fredag ettermiddag pressen for å kommentere salget.
Les saken: - Dette er bra for SAS, Widerøe og Norge
Giske er svært fornøyd med at Widerøe nå har fått et bredt norsk eierskap, og at SAS har fått frigjort ytterligere midler for å håndtere sin egen situasjon.
I desember i fjor uttalte Giske til E24 at det beste var å selge Widerøe separat, for å realisere verdiene som ligger der.
- Det viktigste er at det er en god eier. En eier som vil bygge videre på den kompetansen og erfaringen Widerøe har med å drive flygninger på kortbanenettet - en eier som vil utvikle selskapet, sa han til E24.
- Ikke overrasket
Per Braathen var en av de som deltok i kampen om Widerøe.
Braathen forteller til E24 at han derimot ikke har deltatt i finalerunden om Widerøe, og at han ikke har hatt noen nevneverdig kontakt med SAS på en stund.
Les også: Braathen om Widerøe-salg:- Betalte en høyere pris enn vi var villig til å betale
- Det er ingen nyhet for meg at det er Torghatten som blir eiere, sier Braathen.
Han ønsker de nye eierne lykke til med sin satsing, men synes prisen SAS ville ha ble for høy.
- Det ser ut som de har betalt en høyere pris enn det vi var villige til å betale.
Braathen vil nå rette fullt fokus på sin flyvirksomhet med blant annet Malmö Aviation i porteføljen.
Braathen er derimot ikke den eneste som har vært interessert i å ta over Widerøe.
Det har vært spekulert i om både finsk-britiske Flybe og Torghatten ASA kunne være interessert.
Torghatten satt tidligere på en stor eierandel i Widerøe.
Ola Giæver, piloten og investoren som lenge har annonsert at han er med i kampen om Widerøe, bekrefter at han står i allianse med Torghatten.
- Vi står for 34 av prosent av eierskapet i det nye selskapet, sier Giæver til E24.
Giæver har tidligere fortalt at gruppen hans vil tilby de ansatte i Widerøe å delta i oppkjøpet.
Han bekrefter at dette fortsatt vil bli en realitet.
- Ja selvfølgelig, det ligger inne i pakken, sier han til E24.
Dette tilbudet har ikke blitt sendt ut til de Widerøe-ansatte ennå, men ifølge Giæver vil det nå skje.
- Man kan ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.
Giæver vil ikke gå i detaljer om hva slags vilkår investorgruppen har sikret seg i forhold til SAS.
Widerøe er svært avhengige av passasjerene som SAS sender inn i Widerøes flynett.
Widerøe og SAS’ passasjerer kan i dag booke billetter direkte fra Hammerfest til Beijing via Widerøe og SAS hvis de ønsker.
Giæver sier følgende om hvilke forsikringer de har fått om videre rutesamarbeid med SAS:
- Det er nok sikret, så godt det kan sikres.
Asbjørn Wikestad, leder i Luftfartens Funksjonærforening, er svært positiv til at en investorgruppe bestående av Fjord1, Torghatten og Nordland fylkeskommune kjøper Widerøe av SAS.
SAS-aksjen stiger 6,5 prosent på Oslo Børs fredag ettermiddag.
LES OGSÅ:
Ekspert tror SAS må kutte mye mer
NRK: - Fjord1 vil kjøpe Widerøe