Røeggen til DNB: - Takk for kampen!

Småspareren i triumf og forbrukerdirektøren i tårer etter knusende dom mot DNB.

KNUSENDE SEIER I HØYESTERETT: Ivar Petter Røeggen jubler sammen med forsvarer John Christian Elden og Forbrukerrådets direktør Randi Flesland etter dommen.

Håkon Mosvold Larsen
  • Eirik Winsnes
Publisert:

- Takk for kampen!

Det var meldingen fra Ivar Petter Røeggen til DNB i et intervju vist på VGTV etter den knusende dommen i Høyesterett fredag.

- Jeg hadde egentlig ikke trodd på at jeg ville få pengene tilbake, men det forteller at retten har lagt vekt på forbukerne. Det er jeg veldig glad for, sier Røeggen til pressen rett i etterkant av opplesningen av dommen.

Advokat i Forbrukerrådet, John-Andreas Lange, sa i etterkant av kjennelsen at dommen er den viktigste i norske bankkunders historie.

Les også: Røeggen knuste DNB i Høyesterett

Overrasket over enstemmighet

Dommen i Høyesterett var enstemmig. Røeggen får sine penger tilbake med renter og DNB er i tillegg dømt til å betale 4,75 millioner kroner i saksomkostninger.

- Jeg er ikke så overrasket over dommen, men overrasket over at den var enstemmig, sier han videre.

Det var også advokat John Christian Elden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NYE BANKKUNDER STÅR FOR TUR: Dagens avgjørelse får betydning for de rundt 2000 klagene som har stått på vent i påvente av en rettskraftig dom. Dommen er estimert å kunne koste norske banker omtrent 500 millioner kroner.

Håkon Mosvold Larsen

Sikrer forbrukervernet

- Jeg hadde trodd på en dissens siden de var uenige før jul. Denne enstemmige dommen sikrer forbrukervernet og at bankene ikke kan lure folk, sier advokaten.

Elden hevder ingen av bankene har informert kundene tilstrekkelig om at produktene har hatt høy risiko.

- Nå retten sier at produktene er vanskelig å forstå, så viser de selv at de har forstått saken, sier han - og legger til at han vil fortsette å jobbe med lignende saker fremover.

Forbrukerdirektøren i tårer

Røeggen takket etter dommen Forbrukerrådet og advokat John Christian Elden.

Han la vekt på at dommen åpner veien for et større antalle småsparere som har hatt saken sine på vent i påvente av en rettskraftig dom.

- Deres muligheter må nå ha økt dramatisk. De får nå en sjanse, sier Røeggen.

Røeggen har kjørt saken sammen med Forbrukerrådet, og direktør Randi Flesland gråt etter kjennelsen.

- Sparing er ikke spekulasjon

- Dette er en stor forbrukerseier. Dette blir helt klar retningsgivende for alle de sakene som har stått på vent. Retten har i dag slått fast at sparing ikke er spekulasjon. Nå må bankene rydde opp, sier forbukerdirektøren, som også hadde en klar melding til alle andre som har kjøpt lignende produkter:

- Jeg ville snakket med banken min.

Flesland poengterte også at dommen viser at bankene har både et juridisk og moralsk ansvar overfor kundene sine.

- Dette var Davids seier mot Goliat. Jeg forventer at bankene nå skjerper sin praksis, slik at vanlige kunder ikke lenger blir lurt til å gå inn på svært risikable investeringsprodukter, sier Hans Olav Syversen, finanspolitisk talsmann i KrF, i en kommentar.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KOSTER DNB DYRT - OG DYRERE KAN DET BLI: Konserdirektør kommunikasjon i DNB, Thomas Midteide (t.v.) og Ivar Petter Røeggen etter domsavsigelsen i Høyesterett fredag.

Håkon Mosvold Larsen

Tapte 230.000

Røeggen lånte en halv million kroner av DnB NOR for å kjøpe det omstridte spareproduktet av den samme banken i 2000. Dermed lånte han pengene tilbake til banken, til en lavere rente enn han selv lånte dem for.

Pengene skulle banken plassere i et produkt som i verste fall ikke ville gi avkastning, men heller ikke noe tap.

Seks år senere sto Røeggen tilbake 230.000 kroner fattigere etter store overføringer til banken i form av låneutgifter, provisjoner og omkostninger.

Røeggen har tidligere vunnet i tingretten, men tapt i lagmannsretten.

- For tidlig å si hvilke konsekvenser dette vil få

For DNB er dagens dom knusende.

Nå kan flere lignende saker stå for tur.

- Vi skal gjøre opp i forhold til Røeggen. Vi skal såklart betale tilbake de 230.000 kronene ifølge dommen. Det er for tidlig å si hvilke konsekvenser dette vil få for andre kunder. Det er en omfattende dom som vi må få lov til å lese gjennom før vi tar stilling til de andre kundene, sier Aud-Helen Rasmussen, informasjonssjef i DNB til E24.

Les også:

Publisert:

Flere artikler

  1. Røeggen: Jeg er veldig fornøyd

  2. Rettsthriller for norske bankkunder starter i morgen: Røeggensaken opp i forsterket Høyesterett

  3. Røeggen vant

  4. Røeggen vant enstemmig!

  5. Har du kjøpt garanterte spareprodukter?: Dette må du gjøre nå!