Resultatras for Norwegian

Et lite overskudd ble snudd til et stort underskudd for Norwegian i årets tre første måneder.

HARD LANDING: Norwegians resultater er preget av en svak krone og dyr leie av fly i årets tre første måneder.

Erlend Aas
  • Jo Andre Aakvik
Publisert:

Norwegian rapporterer om en begredelig start på det nye året onsdag morgen.

Selskapet solgte flere billetter enn i første kvartal i fjor, og inntektene steg med 22 prosent til 3,55 milliarder kroner.

Likevel, kostnadene økte mer, og et driftsoverskudd på 69 millioner kroner i 2013 ble snudd til et underskudd på 777 millioner kroner i år.

Før skatt endte Norwegian opp med et underskudd på hele 813 millioner kroner. I fjor var det tilsvarende underskuddet på 160 millioner kroner.

Bunnlinjen ble gjort opp med et underskudd på 595 millioner kroner.

- Første kvartal er normalt sesongmessig svakt og denne gangen er tallene også påvirket av den svake norske kronen mot dollar og euro, samtidig som innleie av fly virker negativt på kvartalsresultatet, sier Bjørn Kjos i en pressemelding onsdag morgen.

På Oslo Børs faller Norwegian-aksjen med 0,5 prosent i åpningsminuttene. Det er på linje med Hovedindeksen.

At aksjen ikke faller mer kan skyldes at det hos meglerhusene var forventet at Norwegian ville rapportere underskudd.

Ifølge TDN Finans var gjennomsnittet for finansanalytikernes forventninger et totalt underskudd på 536 millioner kroner. Fasit viset seg altså å være 59 millioner svakere.

Satser på nye fly

Det er problemene med langdistanseflyene fra Boeing som koster selskapet dyrt. Helt siden lanseringen av de interkontinentale rutene på forsommeren i fjor, har Norwegian slitt med å holde presisjonen opp.

For å bøte på stabiliteten til Dreamliner-flyene som betjener langdistanserutene, har Norwegian leid inn alternativer - noe som åpenbart koster selskapet dyrt, uten at det spesifiseres i presentasjonen onsdag morgen.

Onsdag melder derimot Norwegian at det har bestilt tre nye Dreamliner-fly. Disse kommer på toppen av de fem selskapet allerede har, og de 9 som er i bestilling. Totalt sikter Norwegian nå altså mot en flåte bestående av 17 langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner.

Første streik

Onsdag morgen kom også nyheten om at Norwegian kan få problemer med å holde presisjonen oppe også de kommende ukene. For første gang i selskapets historie har de ansatte gått ut i streik.

Enn så lenge er det snakk om én person, men det er ventet at streiken vil trappes opp senere. Det ligger nemlig også an til streik i Danmark, og arbeidstakerorganisasjonen Parat vil koordinere sin streik med danskene. Straks konflikten er et faktum i Danmark, vil Parat trappe opp streiken her hjemme også.

Passasjervekst

Norwegians resultatpresentasjon er ikke uten lyspunkter, og det om lyser aller klarest er passasjerveksten. I årets tre første måneder fløy 4,9 millioner mennesker med Norwegian, 930.000 flere enn i samme periode i fjor.

Det tilsvarer altså en vekst på hele 24 prosent. En betydelig del av veksten er selvsagt knyttet opp mot de nye oversjøiske rutene, som startet i andre kvartal i fjor. Første kvartal 2013 var altså siste periode uten rutene til Asia og USA.

Selv om kapasiteten har vokt kraftig, påpeker Norwegian at de fortsatt fyller flyene. I perioden januar til mars var 77 prosent av setene belagt, noe som er en økning på 1 prosentpoeng fra samme periode i 2013.

- På den positive siden er passasjerveksten sterk og fyllingsgraden øker, til tross for kraftig produksjonsvekst. At det er sterk konkurranse i Norge gjenspeiler seg i prisene, men denne konkurransen blir Norwegian stadig bedre rustet til å møte, sier administrerende direktør Bjørn Kjos

Les også:

Slik blir du rammet av streikenNorwegian snur: Gir Kjos-faste kompensasjonSetter opp alternative fly ved mulig streik

Publisert:

Flere artikler

  1. Svakeste starten på året noensinne

  2. Kjos spår en opptur i 2018

  3. Norwegian med sterkt kvartalsresultat

  4. Norwegian reduserte underskuddet til tross for den dyre pilotstreiken

  5. Vekst med halv Max