SAS' kvartalsrapporter

SAS forbereder seg på færre jobb- og flere ferieturer: – Mange skandinavere lengter ut

SAS-ledelsen varsler flere nødvendige grep for at selskapet skal møte en fremtid der antallet forretningsreisende skal falle. Et av dem er en ny flytype, men selskapet vil ikke bestille før pandemien er over.

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS. Arkivbilde.

Jessica Gow/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

OSLO LUFTHAVN (E24): – Før pandemien hadde vi lite vekst i forretningssegmentet. Etter pandemien tror vi at det vil være en forsiktig negativ utvikling i dette segmentet. Det motsatte tror jeg vi vil se i fritidsmarkedet, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS til E24 på telefon fra Stockholm.

Gustafson varslet nylig at han skal slutte i SAS innen 1. juli, men han og resten av ledelsen er samtidig i full gang med å planlegge for tiden etter corona.

Torsdag slapp selskapet resultatene for sitt første kvartal (november til januar). På samme måte som i resten av bransjen viser regnskapet store underskudd.

SAS tror trafikken til sommeren vil ta seg opp i år, men det er ikke før neste år at selskapet tror man vil se noe som ligner på en «normalisering i etterspørselen».

Selskapet forbereder seg nå på at markedet som de vil møte vil se annerledes ut og at selskapet må tilpasse seg dette. Man forventer vekst i ferie- og fritidsreiser og en svak nedgang i jobbreisende – et kundesegment som er helt sentralt i SAS’ forretningsmodell.

– Vi kan konstatere at digitaliseringen har fått et fotfeste under pandemien og jeg tror alle har sett at man kan gjennomføre en del møter digitalt. Det vil ikke forsvinne når pandemien forsvinner, sier Gustafson.

– Det betyr ikke at de forretningsreisende vil forsvinne, for de vil fortsatt være en sentral kundegruppe for SAS, fortsetter han.

Gustafson forklarer at han samtidig både hører fra kunder og ser signaler på at «det er et enormt behov for å reise» og at «mange skandinavere lengter ut».

PS! Styreleder Carsten Dilling i SAS opplyser til E24 at han ikke har noe nytt å melde om jakten på en ny konsernsjef i SAS.

Les også

Beintøff start på året for SAS: Svidde av 1,85 milliarder i måneden

– «Mid size»-flåten blir viktig

Fritidssegmentet skiller seg både i typen destinasjoner som er populære og også timingen. Med unntak av jul- og vinterferie er vinterhalvåret generelt stille i fritidsmarkedet, mens det er full fart om sommeren.

– Vi må fremover klare å utvikle tilbudet vårt mer enn vi har gjort før i fritidsmarkedet, sier Gustafson.

Med en vridning i markedet, mot fritidsreiser, må SAS også endre seg, varsler toppsjefen.

– Når man ser dette over tid (...) så betyr det at tyngden vil vri seg mot fritidsmarkedet. Det betyr igjen at vi må tenke gjennom nettverket vårt, og hvordan vi jobber med evnen vår til å tilpasse kostnader og sesonger, slik at vi har forutsetninger for å lykkes, sier Gustafson.

– Vi kan ikke ha for store kostnader løpende hele året, sier SAS-sjefen videre.

I tillegg til at SAS vil forsøke å få mer fleksibilitet og mer effektivitet ut av tariffavtalene med de ansatte, er det også andre viktige brikker som må på plass. I hvert fall hvis selskapet skal fortsette å kunne tilby et bredt rutenett med høy frekvens for de forretningsreisende.

– Der kommer «mid size»-flåten til å bli viktig, sier Gustafson.

Han peker på satsingen han lanserte på slutten av 2019 – en plan om å bygge opp en flåte med regionalfly på 120 til 150 seter, som ligger under de store A320-jetflyene og over de minste jet- og propellflyene. En flytype som passer beskrivelsen er Airbus A220, men det valget har ikke SAS tatt ennå.

– Når kan disse flyene være i luften?

– Det tør jeg ikke spekulere i. Akkurat nå har vi uansett flere fly enn vi har behov for og vi kan heller ikke investere i nye fly akkurat nå. Vi må ta oss gjennom pandemien og bygge en stabilitet i etterspørselen før en slik beslutning kan tas, sier Gustafson.

Måtte stenge med fire timers varsel

Inne på innenriksloungen til SAS på Oslo Lufthavn står Anita Røsaasen.

– Jeg husker den 12. mars. Klokken 14.00 fikk vi beskjed om å stenge loungene klokken 18.00 samme dag. Jeg husker ikke hvor mange paller med mat som vi måtte rydde og gi vekk etter den dagen, forteller hun.

Formelt har hun tittelen kvalitetskoordinator for lounge. For de mange trofaste SAS-kundene som flyr gjennom Gardermoen er hun den store «lounge-sjefen».

– Innenriksloungen åpnet igjen 5. september, men vi vet ennå ikke når vi kan åpne utenriks. Det vil avhenge av trafikken. I dag sluses alle inn her og rundt hver tiende gjest skal fly utenriks, sier hun.

Besøkstallene til loungene er likevel en indikator på den generelle trafikken:

– København og Stockholm har åpnet sine utenrikslounger, men det er i Oslo at vi har hatt flest gjester siden åpningen i september. Det skyldes innenrikstrafikken i Norge, forklarer hun.

Hun kjenner mange av kundene på fornavn, holder styr på alle fasilitetene, organiserer den kjente «pølse-torsdagen» og representerer mye av det SAS har satset på i alle år: Den ekstra servicen for dem som reiser mye.

Hun sier at de som fortsatt reiser nå gjerne er folk som skal ut på offshoreinstallasjoner, sjøfolk, arbeidsinnvandrere og andre med kritiske behov. De som reiste mellom kontorer i Skandinavia, USA eller Europa, er det færre av nå.

Røsaasen tror tiden etter corona vil bli annerledes for hele samfunnet, selv om hun er sikker på at folk vil reise igjen, når de kan og det føles trygt.

– Selv om mye kan gjøres på Teams, så er det noe med å se hverandre i øynene. Det er forretningsmarkedet som har sørget for det meste av besøket i denne tiden, men det tar nok lengre tid før det markedet henter seg inn igjen, fortsetter hun.

SAS holder fortsatt stengt kafé-loungene i Bergen, Trondheim og Tromsø. Når de kan gjenåpne er ikke klart.

Kvalitetskoordinator for lounger, Anita Røsaasen, forteller om gleden det var å få gjenåpne lokalene i fjor høst. – Vi har jo et forhold til veldig mange kunder og vi skulle jo ønske vi kunne klemme dem når de kommer tilbake, sier hun med et smil. (PS! Røsaasen tok av seg ansiktsmasken for å bli fotografert).

Marius Lorentzen / E24

På samme måte som pilotene og de kabinansatte forteller hun om de tøffe takene som har rammet de ansatte på bakken under pandemien. Selv ble Røsaasen permittert fullt i mars i fjor, men nå er det redusert til 50 prosent permittering.

– Alle kollegaene mine er minst 50 prosent permittert også. Det samme gjør selskapet som driver kjøkkenet vårt. Samlet sett har vi mistet hundrevis av kollegaer i SAS Ground Handling og av de med loungekompetanse sitter vi igjen med rundt halvparten av dem som jobbet her før pandemien, forteller hun.

Mange av dem som har mistet jobben er de som kom inn da SAS åpnet den store innenriksloungen i 2017.

– Hvordan har de folk hatt det?

– Jeg føler innstillingen her er bare at vi må holde ut, sier Røsaasen.

– Da vi gjenåpnet i september var det som julaften og 17. mai på en gang for vi som jobber her, fortsetter hun.

Les også

Norwegian oppgraderer reisen for kreditor Iselin Nybø

Tror de har nok penger til å holde ut

Selv om SAS har gjort kraftige grep for å kutte kostnader, så var ikke det nok til å unngå et underskudd før skatt på nesten to milliarder i første kvartal.

5,5 milliarder svenske kroner rant ut av kassen på de tre månedene og selskapet sitter dermed igjen med en krigskasse på 4,7 milliarder.

Det er etter at man før jul fikk inn 1,5 milliarder i norske, statsgaranterte lån og etter at man fikk inn 12 milliarder svenske kroner i krisepakken fra i fjor høst.

Ifølge finansdirektør Magnus Örnberg var reduksjonen i kontantbeholdningen «ganske på linje» med hva selskapet hadde regnet med.

– Jeg mener vi har gjort en god jobb med å håndtere både reduksjonen i inntekter og de tiltakene vi har gjort på kostnadssiden, men jeg skulle gjerne sett at vi solgte flere billetter, sier Örnberg og forklarer at reiserestriksjoner og usikkerhet om fremtiden har gitt lave billettsalg for tiden.

Ifølge SAS er det økt etterspørsel og billettsalg som er den viktigste driveren for bedre likviditet og finansiell styrke fremover.

Samtidig vurderer selskapet fortløpende muligheten for salg av eiendeler (fly), salg og tilbakeleasing av fly, samt andre refinansieringsmuligheter.

– Vil dere ha behov for mer finansiering i løpet av året?

– Vår vurdering er at vi har nok likviditet til å komme gjennom krisen, men det er selvfølgelig gitt at alt ikke kollapser helt på nytt og at vi får en slags tilbakevending av markedet, sier Örnberg.

SAS fikk i fjor utsatt betalinger til leverandører for rundt 700 millioner til 2021. Örnberg forteller at de vil få til omtrent det samme i år.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. SAS' kvartalsrapporter
  2. Rickard Gustafson
  3. Luftfart
  4. sas
  5. Scandinavian Airlines (SAS)
  6. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Beintøff start på året for SAS: Svidde av 1,85 milliarder i måneden

  2. SAS og pilotene skal i forhandlinger fra neste uke: – Det de sier i dag er ikke en god inngangsvinkel

  3. SAS-pilotene etter sjefens overraskende avgangsvarsel: – Dette kan gi noen muligheter

  4. Widerøe skal fly til Heathrow for første gang

  5. Analytiker: Norwegians langdistanse-stopp bra for SAS