Kampen om luften

OSM Aviation-gründer Bjørn Tore Larsen starter nytt flyselskap: Vil fly med Kjos og Kise over Atlanteren

Norwegian klarte aldri å få ordentlig lønnsomhet i langdistanse til lavpris og måtte til slutt droppe satsingen under corona. Nå prøver Norwegian-gründerne Bjørn Kjos og Bjørn Kise seg på nytt, gjennom selskapet Norse Atlantic Airways.

Tidligere konsernsjef Bjørn Kjos (t.v.) og tidligere styreleder Bjørn Kise i Norwegian har nå investert i et nytt flyselskap som skal fly over Atlanterhavet.

Frode Hansen
  • Eivind Bøe
  • Marius Lorentzen
Publisert:

En rekke kjente investorer med gründer Bjørn Tore Larsen i spissen lanserer nå et helt nytt lavprisflyselskap.

Selskapet satser på det Norwegian og mange andre har prøvd seg på før: Lavpris på langdistanse.

Norse Atlantic Airways skal i første omgang tilby flyginger med Boeing 787 Dreamliner-fly mellom Europa og USA. På sikt er ønsket å utvide til Asia også.

De første flyene skal etter planen ta av i desember i år.

Foruten Bjørn Tore Larsen, er Bjørn Kjos og Bjørn Kise blant de største aksjeeierne.

Det kommer frem i en pressemelding mandag.

Boeing 787 er den samme flytypen som Norwegian brukte i sin langdistansesatsing, som ble lagt ned under pandemien.

Les også

Vil hente 1,4 mrd. til Norse-satsingen: Skal leie inn gamle Norwegian-Dreamlinere

Med etableringen av Norse kommer det enda en aktør inn i norsk luftfart.

I oktober i fjor lanserte Erik G. Braathen, som også har vært styreleder i Norwegian, sitt nye selskap. Flyr skal satse på innenriksruter i Norge, samt de store og viktige rutene fra Norge til Norden og Europa.

I tillegg annonserte det store lavprisselskapet Wizz Air sin satsing på norske innenriksruter.

Wizz og Flyr vil konkurrere direkte med Norwegian, som inntil videre kun skal fly kortdistanse. Hvis Norse blir en suksess kan det gjøre det mer krevende for Norwegian å gjøre et comeback i dette markedet i fremtiden.

SAS møter imidlertid alle disse som konkurrenter, ettersom Norge er et viktig marked for SAS, både innenfor kort- og langdistanse.

Les også

Langdistanse-selskaper blir slått konkurs: 2.000 Norwegian-ansatte rammes

Les på E24+

Norwegian sier farvel til Dreamliner-drømmen

Bjørn Tore Larsen er i spissen for det nye flyselskapet.

Mattis Sandblad

Vil på børs

Norse Atlantic Airways er samtidig på vei mot Euronext Growth på Oslo Børs med solide investorer som allerede har tegnet aksjer for til sammen 24 millioner dollar.

  • Bjørn Tore Larsen eier selv 53 prosent av aksjene i selskapet direkte, samt 10 prosent via tilknyttet selskap – totalt 63 prosent.
  • Bjørn Kjos eier 15 prosent
  • Bjørn Kise eier 12 prosent

Etter planen skal selskapet på børs «i april» og meglerhusene Pareto, Sparebank 1 og Arctic er hyret inn for å bistå.

– Vi har nå en historisk mulighet til å bygge opp et nytt flyselskap fra start. Når verden igjen åpner opp, vil det være behov for et nyskapende lavprisselskap i det interkontinentale markedet. Et selskap som staser på mer miljøvennlige fly med lavere forbruk av drivstoff, sier Bjørn Tore Larsen, selskapets gründer og administrerende direktør i pressemeldingen.

– Vi har bransjekunnskap og har sikret oss moderne Dreamlinere til svært gode betingelser. Norse Atlantic Airways skal gi folk flest en mulighet til å reise mellom kontinentene, uten at det skal koste for mye, fortsetter han.

Mens Erik G. Braathen har fått med seg et knippe kjente Norwegian-profiler til sin satsing, har også Bjørn Tore Larsen gjort det samme:

  • Espen Høiby, administrerende direktør i OSM Aviation skal bli driftsdirektør i det nye selskapet.

Høiby og OSM var sentrale i oppbyggingen av Norwegian, og særlig langdistansesatsingen. OSM sørget for at Norwegian hadde bemanning på alle basene i Europa og USA som måtte til for å betjene langdistanseflyene.

Høiby har i tillegg lang erfaring fra SAS og er også pilot.

  • James Lightbourne er hyret inn som finansdirektør.
Les også

OSM Aviation rekrutterer piloter for Flyr

I Norwegians fotspor

Norse Atlantic Airways skriver at de vil tilby ruter «som har vist seg å være både populære og lønnsomme».

I starten er det snakk om ruter til destinasjoner som New York, Los Angeles og Miami i USA, fra London, Paris og Oslo.

Ifølge Norse ønsker man å «utvide rutenettet til å også omfatte destinasjoner i Asia i takt med at flere Dreamlinere fases inn». Selskapet poengterer at ekspansjon og vekst «utelukkende skal skje basert på etterspørsel og lønnsomhet».

Dette er også en kjent rutestruktur hvis man ser tilbake på Norwegians historie. Selskapet fløy langdistanse mellom byene nevnt over, i tillegg til ruter til Thailand og Singapore.

Les også

Småinvestorene kaster seg over Flyr: – Kan bli det «nye Norwegian»

For Norwegian endte det med at man måtte legge ned hele satsingen i januar 2021. Det ble vurdert som for finansielt risikabelt å fortsette med satsingen under dagens markedsforhold.

Selv om langdistansesatsingen gjennom årene har påført Norwegian store tap, hevdet selskapet at man hadde klart å få lønnsomhet på flere av rutene like før coronapandemien traff.

Selv om man har tenkt å bruke samme flytype som Norwegian, så vil ikke Norse ha et stort rutenett av europeiske ruter i ryggen som kan fôre langdistanserutene med passasjerer – slik Norwegian hadde.

– Den internasjonale turistnæringen er kraftig rammet av pandemien, og markedet for interkontinentale flyginger er for tiden nærmest utradert. Men det kommer en ny tid, ikke minst når det globale vaksineprogrammet er gjennomført, sier Norse-sjefen.

– Da vil folk igjen reise på ferie, besøke familie og venner – og dra på forretningsreiser. Da skal Norse Atlantic Airways være der med et attraktivt tilbud rettet mot ferie- og fritidsmarkedet og de kostnadsbevisste som
skal på forretningsreiser, sier Larsen videre.

Les også

Overkjørte Norwegian-kreditorer med krav på 6,1 milliarder: Kan få igjen 306 millioner

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Bjørn Kise
  3. Bjørn Kjos
  4. Fly
  5. Flyselskaper
  6. Luftfart
  7. OSM Aviation

Flere artikler

  1. Nesten alle «Flyr» til First House: Spiller sentral rolle i kampen om luften

  2. Bjørn Kjos ønsker samarbeid mellom Norwegian og Norse: – En vinn-vinn for begge to

  3. Norse Atlantic har signert leasingavtale for ni Dreamlinere med AerCap

  4. Professor om ny satsing på langdistanse: – Ingen «walk in the park»

  5. Store investorer og fond investerer 550 mill. i Norse Atlantic Airways før børsnotering