Posten med tidenes beste første kvartal: – Omtrent som julerush

Rekordhøy netthandel ga historisk vekst for Posten i årets første tre måneder.

Det ble mye å gjøre i år også, viser tallene fra Posten.
Netthandel i Norge
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert:

Postens justerte driftsresultat ble i første kvartal 427 millioner kroner, en sterk forbedring fra 153 millioner kroner på samme tid i fjor.

Dette er det sterkeste førstekvartalet i Postens historie, skriver selskapet i en børsmelding tirsdag.

I tillegg ble konsernets sykefravær rekordlavt i perioden januar-mars i år.

– Kvartalet har vært preget av høy etterspørsel og aktivitet i markedet – omtrent som julerush. Driften har gått på høygir og våre medarbeidere har stått på for å levere med god effektivitet og kvalitet, sier konsernsjef Tone Wille i kvartalsrapporten.

Eksplosiv netthandel

Den sterke økningen i netthandelen i 2020 har skutt ytterligere fart, og Posten har håndtert store pakkevolumer i år.

Dette gir vekst innen alle leveringsmåter og spesielt for hjemlevering.

– Vekst i netthandelen kombinert med kostnadseffektiv drift i hele Norden, samt bedret lønnsomhet innenfor øvrige logistikkområder, har bidratt til et justert driftsresultat på 427 millioner kroner, skriver Posten.

I første kvartal økte pakkevolumene fra netthandel med 61 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Bedriftsmarkedet har hatt positiv utvikling, til tross for coronarestriksjoner og delvis nedstengte virksomheter, sier konsernsjef Wille.

Utvider døgnåpen henteløsning

For å møte det store trykket på nettbasert handel har Posten plassert ut døgnåpne pakkebokser på over 250 steder i Norge.

I løpet av året skal dette finnes på tusen ulike steder over hele landet.

Les også

Pakkerush hos Posten – på nivå med julen

I første kvartal startet etablering av en fullautomatisert lagerløsning på logistikksenteret på Berger ved Oslo.

– I det nye fullautomatiserte lageret vil bruk av robotteknologi og fossilfrie kjøretøy bidra til at netthandlere kan få pakker levert på døren bare noen timer etter at bestillingen er gjort i nettbutikken, oppgir Posten i tirsdagens melding.

Les også

Transportaktører satser stort: Vil ha minst 100 hydrogenlastebiler i 2025

Samtidig opplyser de at over èn million personer har registrert seg som brukere av Posten-appen.

Flere digitale brukere

Digipost kan vise til 20 prosent volumvekst fra samme periode i fjor.

Dette skjer blant annet fordi kommuner velger digital post til utsendelse av corona- og vaksineinformasjon, oppgir Tone Wille.

Med 70.000 nye registrerte brukere i første kvartal har Postens digitale postkasse
nå nær 2,5 millioner brukere.

Faser ut fossile varebiler

På det som krever transport legger Posten om til kjøretøy med fornybare drivstoff.

I første kvartal har dette blitt utvidet til å omfatte tyngre kjøretøy.

– Vi har tatt i bruk lastebiler som går på både flytende biogass og elektrisitet. En viktig ambisjon i konsernets nye klima- og miljøstrategi er at vi fra 2022 setter stopp for bestilling av fossildrevne varebiler i byer, oppgir Wille.

Utenfor byene settes det stopp fra 2023.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Resultatrushet
  3. Posten
  4. Netthandel

Flere artikler

  1. Heftig pakkevekst løfter Posten

  2. Sterk konkurranse bidro til inntektsfall for DN-eier

  3. Bli Vakker-konsernet tredoblet resultatet i 2020

  4. Komplett med vekst på over en halv milliard i første kvartal

  5. Milliardrekord for Kongsberg Gruppen: Skipsredere avgjør om 30-milliardersmålet nås