Kvartalsrapporter

Norwegian vil kutte mer kapasitet i 2020

Hodepinen med Boeing Max-flyene fortsetter for Norwegian inn i 2020. I fjor kostet det selskapet en milliard å ha de 18 flyene på bakken. I arbeidet med å få opp lønnsomheten i flyselskapet planlegger man nå enda større kapasitetskutt en tidligere varslet.

Norwegians nye konsernsjef Jacob Schram avbildet under Luftfartskonferansen i Bodø tidligere i år.

Marius Lorentzen / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Norwegian slapp torsdag resultatene for fjerde kvartal og 2019. De viser en nedgang i omsetningen på syv prosent, men samtidig en klar forbedring i resultatene.

Selskapet er nå inne i vinterhalvåret som er lavsesong i europeisk luftfart.

Norwegian måtte som andre flyselskap verden over sette sine 18 Max-fly på bakken i fjor etter ulykkene i Etiopia og Indonesia. Flytypen er ikke tilbake i drift og dette har kostet Norwegian om lag en milliard kroner, ifølge kvartalsrapporten. Dette er den samme summen selskapet anslo i fjor høst.

Norwegian hadde egentlig regnet med å få Max-flyene i luften til påske, men nå regner de med at det vil skje i september. Dette vil medføre at Norwegian må leie inn reservefly, men de beholder et mål om å levere et overskudd etter skatt i 2020.

I tillegg til dette har Norwegian hatt problemer med motorene på langdistanseflyet Dreamliner, og andre utfordringer med strukturen som har gitt store underskudd.

I det pågående arbeidet med å snu selskapet rundt og få til solid lønnsomhet varsler selskapet nå at kapasiteten neste år skal kuttes med 13 til 15 prosent, opp fra høstens 2020-anslag på 10 prosent.

Til sammenligning vokste selskapet enormt i foregående år. I 2018 var veksten hele 37 prosent, mens det var så vidt vekst i fjor med en prosent opp (målt i antall setekilometer). I fjerde kvartal var kapasiteten hele 19 prosent ned fra året før.

Les også

Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter

Økte kostnader og mer investeringer neste år

Kostnadene blir også høyere enn tidligere, viser de ferske prognosene. Selskapet anslo en enhetskostnad for 2019 på 0,435 kroner per setekilometer og 0,31 uten drivstoff. De leverte henholdsvis 0,44 og 0,31.

For 2020 økes dette til 0,44–0,45 kroner, eller 0,33–0,34 kroner uten drivstoff.

Selv om kostnadsnivået i fjor var noe høyere enn året før, primært takket være økte drivstoffpriser, så var det kun snakk om mindre endringer sammenlignet med 2018. Samtidig klarte selskapet å øke enhetskostnaden og setemarginen (yield) med henholdsvis syv og seks prosent til 0,35 og 0,41 kroner i fjor.

Norwegian regner med å investere 1,5 milliarder dollar i 2020, opp 100 millioner dollar fra forrige anslag for året. Neste år regner man med å investere 600 millioner dollar. Dette kan endre seg ettersom Boeing ikke leverer ut Max-fly for tiden.

Norwegian skal etter planen motta 16 Max-fly i år og 10 neste år.

Hva skal Norwegian gjøre med alle Max-flyene? – E24-podden med Lorentzen & Co

Nesten halvert underskudd

Norwegians omsetning falt fra 9,66 til 8,94 milliarder i fjerde kvartal, til det nivået analytikerne hadde ventet, ifølge konsensustall fra TDN Direkt.

Norge har nå karret seg tilbake til å være Norwegians viktigste marked, målt etter hvor inntektene kommer fra. USA var en periode Norwegians største marked.

Brutto driftsresultat uten leasingskostnader (EBITDAR) bedret seg fra −1,93 milliarder til 356,7 millioner i pluss, men analytikerne hadde ventet et hopp til 487 millioner.

Det justerte resultatet (EBITDAR uten engangseffekter) bedret seg fra −118,5 til 436,4 millioner.

Underskudd etter skatt ble nesten halvert fra −3,01 til −1,87 milliarder kroner.

– 2019 var en ny epoke for Norwegian da selskapets strategi endret seg fra vekst til lønnsomhet. Vi nådde målet om å spare 2,3 milliarder kroner gjennom #Focus2019, samt flere positive økonomiske milepæler, sier finansdirektør Geir Karlsen i en pressemelding.

Han peker på at selskapet nå går videre med det neste forbedringsprogrammet som kalles Next -Norwegian Excelling Together.

– I løpet av 2020 er vårt mål å snu utfordringer til muligheter. Vi er fortsatt opptatt av å tilby større valgmuligheter til kundene, bidra til en mer bærekraftig luftfart og utvikle våre produkter og tjenester. Norwegian har forandret måten vi reiser på, og som selskap skal vi fortsette å gjøre det vi kan for å tiltrekke oss enda flere kunder, enten de reiser i jobb eller privat, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

Dette er Jacob Schrams første kvartalspresentasjon etter at han tok over som konsernsjef 1. januar. Siden han tok over har aksjen steget 11,5 prosent, milevis over Børsens generelle utvikling. Det kommer godt med etter en dyster kursutvikling de siste par årene.

Norwegians nye lavprisgeneral – E24-podden med Lorentzen & Co

Fortsatt press på kontoen

Helt siden høsten 2018 har Norwegian slitt med et stort press på kontoen.

De såkalte kredittkortformidlerne har nemlig strammet inn og holdt igjen store beløp som kundene har betalt for billettene sine, men som Norwegian ikke har fått direkte inn på konto.

I de «verste» tilfellene har Norwegian ikke fått penger før kundene har satt seg på flyet. Dette har gjort at Norwegian ikke har kunnet gjøre som flybransjen vanligvis kan gjøre i det tøffe vinterhalvåret, nemlig selge billetter til sommersesongen og få inn penger i forkant.

Denne «kontantskvisen», måler selskapet gjennom å dele fremtidige utgifter knyttet til flyginger (Air Traffic Liabilities) på utestående fordringer selskapet ikke har fått på konto ennå.

Selskapet la den allerede i «rød sone» da den passerte 90 prosent i første kvartal i fjor og 112 prosent i andre kvartal, i en investorpresentasjon som ble lagt ut i september. I tredje kvartal hadde den steget til hele 167 prosent.

I fjerde kvartal holdt «kontantskvisen» seg høyt på 166 prosent, til tross for at Norwegian har jobbet iherdig med å få inn flere kredittkortformidlere som kan gi selskapet bedre likviditet.

Regnskapet viser samtidig at Norwegian har en langt bedre kontantstrøm nå enn fjerde kvartal 2018. Driften gikk −29,5 millioner i minus i kontantstrømmen i fjerde kvartal, mot hele −893,9 millioner ett år tidligere.

Summerer man dette med inntekter og utgifter fra kjøp, salg og finansieringsaktiviteter så økte kontantbeholdningen til Norwegian med 161,7 millioner i fjerde kvartal til 3,10 milliarder kroner. Ett år tidligere falt kontantbeholdningen med 1,29 milliarder til 1,92 milliarder.

Norwegian gjennomførte i fjerde kvartal en ny emisjon der selskapet hentet inn 1,1 milliard kroner, pluss et konvertibelt obligasjonslån på 1,4 milliarder. Dette var tredje gang på halvannet år at selskapet gikk til aksjemarkedet for å hente friske penger.

Regnskapet viser at Norwegian sårt trengt de 2,5 milliardene de fikk inn i frisk kapital, ettersom kontantbeholdningen ikke hadde vært på mer enn 600 millioner ved nyttår uten.

I løpet av hele 2019 solgte Norwegian unna 12 eldre Boeing 737–800 og to ny Airbus A320 fra kortdistanseflåten, i tillegg til å levere tilbake en 737–800 på lease. Dette bidro både til å redusere kapasiteten og gi selskapet friske penger på konto.

Finansdirektør Geir Karlsen (t.h.) fungerte også som konsernsjef fra Bjørn Kjos gikk av i fjor sommer og frem til Jacob Schram tok over 1. januar i år.

Andersen, Cicilie / E24

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Norwegian
  5. Jacob Schram

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Børskommentar: Dette kan være en sjeldent god mulighet å kjøpe Norwegian på en svak dag

  2. Norwegian-smell på 3,3 milliarder kroner

  3. Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter

  4. Annonsørinnhold

  5. Passasjerfall, men lønnsomhetshopp for Norwegian

  6. Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna