Turbulensen i Norwegian

Norwegian-sjefen om neste fase: – Setter vi inn hele apparatet med en gang vil selskapet velte

Bemanningsselskapet OSM Aviation mener Norwegian ikke kan si opp avtalen med dem, men Norwegian-sjefen mener han ikke har noe annet valg. Jacob Schram tror både Norwegian og bransjen vil gå for redusert maskin i en god stund etter krisen er over.

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian avbildet på det nesten folketomme hovedkontoret på Fornebu mandag. I bakgrunnen kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik

Thomas Brun
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Det er ingen som kan spå hvor lenge denne krisen vil vare, men at vi kommer til å gå for redusert maskin en stund er nok hevet over enhver tvil. Men det gjelder hele luftfartsindustrien globalt, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian til E24.

Han stilte mandag ettermiddag til pressekonferanse etter at selskapet har besluttet å slå bemanningsselskapene sine i Sverige og Danmark konkurs, i tillegg til at bemanningsavtaler med Rishworth og OSM Aviation kanselleres.

– Dette har vært en ekstrem tung beslutning og jeg vil bare beklage på det sterkeste til alle medarbeidere som blir berørt, sa Schram.

Det er ennå ikke klart om Norwegian overlever den corona-krisen som nå lammer luftfarten over hele verden. Men hvis selskapet overleverer og klarer å lande den store restruktureringsplanen som selskapet har forelagt kreditorer og aksjonærer, så er ikke utfordringene over:

– Når vi har dette på plass så handler det om når etterspørselen kommer tilbake. Det i seg selv er en ganske kritisk øvelse, for hvis man gasser på for mye så får man for store kostnader sammenlignet med inntektene. Så opptrappingen er en kritisk fase, sier Schram.

– Hvis vi setter inn hele apparatet vårt med en gang vil kostnadene være for høye og selskapet vil velte uansett, supplerte Schram under presentasjonen.

Derfor forventer han også at både Norwegian og andre selskap vil gå for redusert maskin en god stund.

Per i dag har Norwegian bare rundt 7 fly i drift og rundt 200 ansatte i aksjon og kun i Norge. Selskapet hadde over 11.000 ansatte og 156 fly i flåten før krisen.

Les også

Norwegian-selskaper i Danmark og Sverige begjært konkurs

Ba om hjelp fra Sverige

Under pressekonferansen sa Norwegian-sjefen at det er en måned siden selskapet søkte finansiell støtte i Sverige og Danmark, men at man ikke har fått noe ennå.

Svenske myndigheter stilte blant annet plutselig krav om svensk hovedkontor i sin krisepakke, slik at Norwegian ikke kvalifiserer. Norske myndigheter har tilbudt en krisepakke på tre milliarder i lånegarantier, men med strenge vilkår.

Derfor så han heller ikke noe annet valg enn å slå bemanningsselskapene i landene konkurs nå, ettersom de ikke har et permitteringsregelverk som i Norge – der staten tar regningen for lønningene.

– Vi er klar over at Sverige og Danmark også er eiere i SAS, men vi mener vi kvalifiserer til støtte og ber om likebehandling med SAS. Det har kommet signaler på at slike retningslinjer vil komme fra EU, men det er uklart nå og dette tar for lang tid, sa Schram.

Norwegian-sjefen fikk spørsmål om dette betyr slutten for Norwegian i Sverige:

– Dette er en krise bransjen aldri har sett maken til. Vi ser på Norden som et kjernemarked og ser på det som et stort innenriksmarked, det inkluderer Sverige, sa Schram.

Han sier at det viktigste Norwegian trenger er tilførsel av likviditet, ettersom inntektene har stoppet fullstendig opp, samtidig som mange kostnader fortsetter å løpe:

– Det eneste som kan redde et selskap er likviditet, uansett hva slags flyselskap det er snakk om, sa Schram og fortsatte:

– Vi var presset før dette startet også, men vi ønsket hurtig reaksjon fra Sverige og Danmark. Vi vet hvilke krav vi har i Norge, men det viktige var at de kom tidlig på banen med noe som minimum er på linje med det SAS har fått slik at vi kan beholde en likeverdig konkurransesituasjon.

I et intervju i påsken forklarte Jacob Schram hvordan de planene som nå legges også legger grunnlaget for det «nye» Norwegian, som skal reise seg etter krisen.

– Gjør dette noen endringer i de planene eller sier det noe om hvordan Norwegian vil se ut etter krisen?

– Jeg tror dette er separate ting. Det ene er å håndtere krisen og få kostnader ut, sørge for en refinansiering av selskapet som vi er i ferd med, sikre likviditet – først og frem fra den norske regjeringen – og så samtidig bygge det vi anser som det «nye» Norwegian, sier Schram.

Les også

Norwegian-sjefen takker støttespillerne: – En betydelig oppside for dem som vil bli med videre

Toppsjefen vil ikke love at han investerer

Midt i påsken lanserte Norwegian forslaget til redningsplan der de legger opp til at titalls milliarder i obligasjon- og leasinggjeld blir konvertert til aksjer, i tillegg til at aksjonærene bes spytte inn frisk kapital – for fjerde gang på to år.

Planen vil styrke Norwegians balanse kraftig, men vil også utvanne dagens aksjonærer, slik at de blir sittende igjen med bare en liten del av selskapet sammenlignet med i dag.

Konsernsjef Jacob Schram oppfordret aksjonærene sine, store som små, til å gi selskapet en sjanse videre:

– Jeg vil oppfordre dem til å være med videre. Når du har aksjer og tror på selskapet så handler det om å være med på opp- og nedturene. Det vi er inne i nå rammer hele verden, ikke bare oss. Som småaksjonær ville jeg tenkt at det nå sitter en ledelse som ønsker at selskapet skal vare, som vil skape et nytt Norwegian og som tar grep som det har blitt snakket om i land tid, sa Schram 13. april.

– Har du tenkt til å investere selv i selskapet i forbindelse med denne restruktureringen?

– Jeg vil ikke uttale meg i mediene om hva jeg skal eller ikke skal investere i. Jeg har supertro på selskapet og så får jeg varsle den type ting i børsmeldinger som vanlig når den tid kommer, sier Schram mandag.

Les også

Norwegian-pilot om corona-hverdagen: – Det er nesten som å være med på en film

– Hvis ikke dette er «force majeure» så vet ikke jeg

Norwegian har i tillegg til å begjære egne bemanningsselskap konkurs også tatt grep overfor sin viktigste bemanningspartner for å kutte lønnsutgifter i andre land.

Selskapet har nemlig benyttet det såkalte «force majeure»-forbeholdet i kontrakten de har med bemanningsbyrået OSM Aviation for å si opp crew-avtalene i Spania, Storbritannia, Finland, Sverige og USA.

OSM Aviation er bemanning- og opplæringskonsernet som ble bygget opp av Espen Høiby og som både har Norwegian og andre internasjonale flyselskap på kundelisten.

E24 kunne onsdag kveld melde at de ansatte hos OSM Aviation i Storbritannia som flyr for Norwegian hadde blitt varslet om at hverken OSM eller Norwegian var i en økonomisk posisjon til å kunne betale ut lønn for april måned.

OSM skriver i en uttalelse til E24 at de «beklager» at Norwegian har valgt å si opp avtalen med dem.

«Vi har hatt tett dialog med selskapet og hadde i det lengste håpet at avtalen kunne videreføres i en eller annen form frem til Norwegian mottar krisehjelp fra norske myndigheter. Vi vil de nærmeste dagene vurdere konsekvensene for selskapet og våre medarbeidere.

OSM sier at de «ikke er enige med Norwegian i grunnlaget for oppsigelsen, men sier de er mest opptatt av at Norwegian kommer til en enighet med eierne og kreditorene sine slik at de kvalifiserer til krisehjelp fra myndighetene og kan drive videre i samarbeid med OSM.

– Jeg har ikke noe annet å si enn at vi er i en situasjon der vi ikke har kunder og flyene står på bakken. Det handler nå om å få kostnader ut av selskapet og da er vi ikke i stand til å ha de crew-avtalene gående og vi har lent oss på «force majeure»-bestemmelsen i kontrakten, sier Jacob Schram.

– Det har ikke vært en slik situasjon i bransjen siden andre verdenskrig, så hvis ikke dette er «force majeure» så vet ikke jeg, legger han til.

Les også

Norwegian og OSM får ikke betalt britiske ansatte i april

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Flyselskaper
  4. OSM Aviation
  5. Luftfart
  6. Jacob Schram
  7. Espen Høiby

Flere artikler

  1. Norwegian-selskaper i Danmark og Sverige begjært konkurs

  2. Norwegian-leverandører konkurs

  3. Leder av svensk pilotforening etter Norwegian-konkursene: – Spørsmålet er om flybransjen kommer tilbake til Sverige

  4. Annonsørinnhold

  5. Timer før skjebnemøtet: Ingen enighet, men «sterk støtte» fra leasingselskapene

  6. Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna