Norwegian forbereder langdistansekutt fra Skandinavia til USA til vinteren

Norwegian legger trolig opp til betydelige kutt i rutetilbudet fra Skandinavia til USA når de nå legger siste hånd på vinterprogrammet. Oslo Lufthavn ser ut til å komme best ut av de tre skandinaviske hovedflyplassene.

IKKE PROBLEMFRIE: Norwegians store og avanserte langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner er både drivstoffeffektive og attraktive å fly med, men flyene har den siste tiden vært rammet av en rekke motorproblemer.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Etter et tøft økonomisk år i 2018 har Norwegian satt i gang en rekke tiltak for å få lønnsomhet og styrke finansene i selskapet.

E24 omtalte nylig hvordan innenrikssatsingen i Argentina kan bli droppet hvis den ikke klarer å levere lønnsomhet innen august.

I tillegg har selskapet annonsert kutt i flere baser og ruter, primært i Sør-Europa, og et internt effektiviseringsprogram som skal kutte rundt tre milliarder i kostnader.

Som et ledd i dette arbeidet prioriterer Norwegian også hardt hvor selskapet velger å sette inn fly og mannskap. Ruter som går med tap eller har for lav lønnsomhet over tid står i fare for å bli kuttet.

Det påvirker nå flyselskapets arbeid med vinterprogrammet 2019/2020.

E24 har gått gjennom rutene som Norwegian så langt har lagt ut for bestilling på nettsidene sine for vintersesongen til USA fra Skandinavia. USA-rutene til København forsvinner helt, og i Stockholm blir det bare én rute igjen.

Ruteprogrammet er ikke endelig vedtatt, men slik situasjonen ser ut nå viser gjennomgangen disse endringene fra og med november:

  • Rutetilbudet fra København kuttes helt. De fem rutene til Orlando, Miami/Ft. Lauderdale, Los Angeles, New York og San Francisco/Oakland er tatt ut
  • Fra Stockholm kutter man fire ruter til én. Miami/Ft. Lauderdale-ruten beholdes, mens Los Angeles, New York og San Francisco/Oakland kuttes
  • Fra Oslo kutter man fem ruter til to. Miami/Ft. Lauderdale og New York beholdes, mens Orlando, Los Angeles og San Francisco/Oakland kuttes

Norwegian har også redusert rutene som kan bestilles ut fra London-Gatwick, som er selskapets største langdistanse-flyplass:

  • Fra Gatwick kuttes antall ruter fra november fra 10 til 7, og det er Chicago, Denver og Seattle som går ut.

Blant destinasjonene som trolig vil se økt trafikk til vinteren er populære destinasjoner på den tiden av året som Bangkok og Krabi i Thailand.

Les også

Norwegian har for mange piloter ved Gatwick – håper på frivillige løsninger

Kan bli flere eller færre ruter

Ettersom vinterprogrammet ikke er endelig ferdigstilt ennå, kan det altså komme flere endringer. Det kan bety at man kutter ytterligere på noen ruter, eller øker på andre.

Norwegian ønsker heller ikke å sette seg i en posisjon der selskapet selger billetter på en rute som det ikke får fløyet likevel, enten fordi den skal legges ned eller fordi selskapet ikke har nok Dreamliner-fly tilgjengelig på grunn av motorproblemene.

For i tillegg til arbeidet med å få opp lønnsomheten, rammes Norwegian fortsatt av motorproblemer. Både de og andre flyselskap sliter nemlig med at Rolls-Royce-motorene til Dreamliner-flyene stadig må utbedres eller skiftes ut.

Tidligere denne uken omtalte Financial Times at Norwegian har varslet piloter ved basen sin på Gatwick i London om permitteringer.

Norwegian slet i fjor med at de måtte ta ut Dreamliner-fly for å få skiftet ut Trent 1.000-motorene med problemer med en ny variant kalt Trent 1.000 Ten. Men i april omtalte Flight Global hvordan den europeiske luftfartsmyndigheten EASA skal ha beordret inspeksjoner av disse motorene også.

E24 får opplyst at Norwegian for tiden har fire Dreamliner-fly ute av trafikk. I henhold til en avtale med Rolls-Royce kan Norwegian benytte egne Dreamliner-fly som erstatningsfly når andre skal inn til motorreparasjon, fremfor å måtte bruke andre innleide fly.

Les også

Pilotstreik ga svake SAS-tall i april

Kunne brukt flyene til Asia – hvis de fikk lov

– I det store bildet ser vi nå at Norwegian tar grep for å øke lønnsomheten på flyrutene og redusere kostnadene. Det er helt riktig av dem, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til E24.

Han tror nedjusteringen i Skandinavia til USA både kommer av Norwegians kostnadsprogram og billettprisutviklingen, særlig til Ft. Lauderdale nord for Miami og Oakland utenfor San Francisco.

Han viser til data fra analyseselskapet RDC som viser at billettprisene til Norwegian fra Europa til USA i perioden april til september stort sett er bedre i år enn i fjor, men at Oakland og Ft. Lauderdale leverer svakere i år enn i fjor. Disse to byene leverer også svakere enn «naboene» San Francisco og Miami, som Norwegian nå bytter over til.

– I tillegg er markedet på langdistanse fra Skandinavia til Nord-Amerika på vintertid begrenset og i tillegg er det lavere etterspørsel fra USA til Skandinavia. Dermed konsoliderer Norwegian rutene sine og gjør som SAS – de feeder inn til hub'er, som for eksempel Oslo Lufthavn for Norwegian sier Elnæs.

Selv om Norwegian kan sette inn flere fly til Thailand i vintersesongen, kunne selskapet hatt mye større fleksibilitet hvis Russland tillot selskapet å fly over den såkalte Sibirkorridoren, som man må fly over hvis man skal fly effektivt fra Nord-Europa til land som Kina, Korea og Japan.

– Hadde NAS fått tilgang på Sibir korridoren hadde flyselskapet snudd flere av Nord-Amerika rutene til Asia om vinteren, som hadde gitt god kapasitet og lavere billettpriser, samt utfordret Finnair, Thai Airways, Qatar Airways, Emirates og Turkish Airlines til en rekke destinasjoner i Asia, sier analytikeren.

Han peker på at en ekspansjon i Asia ikke nødvendigvis ville vært lett for Norwegian uansett, men at de nå ikke har noe særlig annet valg enn å flytte langdistansekapasitet til de store volumrutene fra hovedbyer i Europa, der risikoen er lavere og markedet sterkere enn i Skandinavia.

– Hvis de øker på Thailand-ruter vil det sette billettprisene under press, og markedet til Thailand er nesten umettelig, sier Elnæs videre, og peker på at en økt kapasitet der trolig vil tvinge aktører som Qatar, Emirates, Thai og Turkish til å senke sine priser mellom Thailand og Skandinavia.

Les også

Norwegian kan ha tjent 200 millioner på SAS-streiken

Les også

Marginbyks i påskesesongen

Les også

Vinn eller forsvinn for Argentina

Her kan du lese mer om