Mislykket nytenkning

Halvparten av norske bedrifter mislykkes i sin innovasjonssatsing.

Publisert:

- Innovasjon dreier seg ofte om nytt design eller ny innpkaning, sier markedsansvarlig Jens Hauglum i rådgivningselskapet daVinci.

- Få tenker på at det kan være andre områder som er vel så viktig å fornye seg på, for eksempel nye måter å ta betalt for varen eller tjesten. Kreative måter å komme i kontakt med kundene på er et annet eksempel

Få gode resultater

Kun 7 prosent av norske bedrifter mener de oppnår gode resultater av innovasjonssatsing innen produkter og tjenester.

Dette er en svært liten del av de 80 prosentene som knytter sin innovasjonsatsing til dette området.

Velger feil

Undersøkelse blant 254 ledere i norske bedrifter er gjennomført av Synovate MMI for daVinci.

Hauglum er overrasket over hvilke områder bedrifter velger å satse på innvoasjon.

For eksempel satser kun 45 prosent på innovasjon i forretningsmodellen eller kundegrensesnitt, selv om dette området er der flest lykkes.

- Det er et paradoks at et område som gir så god effekt på lønnsomheten blir minst prioritert, sier Hauglum.

Definere og kommunisere

- I de bedriftene hvor toppledelsen har et klart fokus på innovasjon opplever man i større grad at innovasjonsarbeidet lykkes. Dette gjelder også de bedriftene hvor man har en klart definert og kommunisert innovasjonsstrategi, sier Hauglum

Les også: Oslo mister store selskaper

Flere næringslivsnyheter: E24-forsiden

Publisert: