Ekspert om gigantboten til British Airways: – Dette er noe av det mest alvorlige vi har sett

Eksperter sier myndighetene nå viser at de setter betydelig strengere krav til personvern etter gigantboten til British Airways på nærmere to milliarder kroner. 

GIGANTBOT: Flyselskapet British Airways har fått bot etter tyveri av persondata. Arkivbilde.

Foto: Ben Stansall AFP
Publisert:,

Mandag ble det kjent at British Airways får en bot på nærmere to milliarder norske kroner, eller 183,4 millioner pund, etter tyveri av kundedata fra flyselskapets nettsted i fjor høst.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair kaller boten «alvorlig».

– Dette er noe av det mest alvorlige vi har sett med tanke på botstørrelse. Andre flyselskaper som sitter på mye kundedata vil nok følge dette nøye, sier Elnæs til E24.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

Foto: Marius Lorentzen E24

Han tror det er stor sannsynlighet for at IAG, som eier British Airways og flere andre flyselskaper, kommer til å anke boten.

Flyanalytikeren mener boten, hvis den trer i kraft, vil få innslag på likviditeten i selskapet, men ikke vil sette dem i en stresset situasjon.

Han påpeker at myndighetene nå setter strenge kriterier.

– Det viser at flyselskap sitter på mye kundedata og at myndighetene setter strenge kriterier til flyselskapene.

Milliardomsetning

Juridisk seniorrådgiver Tobias Judin i Datatilsynet kommenterer til E24 at bøter med store beløp ofte kommer av høy omsetning.

Boten tilsvarer hele 1,5 prosent av omsetningen til British Airways.

– Kan vi se samme type milliardbøter i Norge?

– Det er absolutt mulig. Samtidig vil datatilsynene alltid ta hensyn til virksomhetens økonomi og global årlig omsetning. Det vil si at så store overtredelsesgebyrer er reservert for de største virksomhetene, sier han til E24.

Les også

Etisk hacker jakter sikkerhetshull hos skipseiere: – Potensielt store finansielle tap

– Betydelig strengere krav

Personvernekspert Nicolay Moulin i Evry sier myndighetene med dette viser at de tar personvern på alvor.

– Selskaper både i Storbritannia og Norge bør se at det stilles betydelig strengere krav til personvern, sier Moulin til E24.

Nicolay Moulin jobber som personvernekspert i IT-selskapet Evry.

Foto: Evry

– Hvor vanlige er slike angrep?

– Det foregår, uten tvil, angrep mot bedrifter kontinuerlig. I de fleste tilfeller lykkes man ikke. I mange tilfeller er ikke hensikten å stjele informasjon, man ønsker bare å vise at man kan angripe.

Les også

Santander får gebyr for brudd på hvitvaskingsloven

Moulin poengterer at såkalt «ransomware», der noen bryter seg inn i et datasystem for å deretter kreve løsepenger, er mer vanlig.

Norsk Hydro er blant dem som har blitt utsatt for denne typen angrep.

– Hva gjør man som kunde i slike situasjoner?

– Jeg tror vi alle må bli enda mer bevisst på hva slags informasjon man legger fra seg. Det enkle rådet: Man må være flink til å bytte passord, og ha et sikkert ett.

På E24+ kan du lese en rekke aktuelle saker om luftfart:

Historien om hvordan Norwegian endte opp med å bestille over 100 Max 8-fly

Bjørn Kjos mente det var «et tilbud vi aldri vil se igjen». En intens kamp mellom Boeing og Airbus kulminerte i to historiske flyordrer som har preget selskapet siden. Les saken

Det går nedover med første klasse

Direktørene flyr forretningsklasse. De virkelig rike tar privatjeten. Det får konsekvenser for flybransjen. Les saken

Er spanske Norwegian-nyheter til å stole på?

Nok en gang har en spansk avis meldt om et nært forestående IAG-bud på Norwegian. Hvorfor er spanske medier først på ballen? Og er sakene de skriver troverdige? Les saken

The Economist: Hva vil en «no-deal brexit» bety for flytrafikken?

Midlertidige løsninger som skal holde flyene i luften, vil kunne føre til høyere priser og færre valgmuligheter for passasjerene. Les saken

Økt fare for shortskvis i Norwegian

Norwegian leverte gode tall for juni, og det spres rykter om oppkjøp fra IAG. Det kan bli en dobbel opptur for selskapets aksjonærer. Les børskommentaren

Her kan du lese mer om