Kampen om strømmekundene

Tror millioner av kunder har strømmet til Netflix i coronamånedene

Torsdag slipper en av Wall Streets største vinneraksjer resultater for andre kvartal. Analytikerne venter at Netflix-aksjen skal stige.

Strømmegiganten Netflix har tjent gode penger under coronaviruset.

Igor Kralj/PIXSELL / Pixsell
  • Ola Alsberg
Publisert:,

Hittil i år har Netflix-aksjen lagt på seg nesten 70 prosent og har hatt den fjerde beste utviklingen på den brede S&P 500-indeksen, etter at nedstengninger verden over har gitt millioner av nye kunder til strømmegiganten.

I første kvartal strømmet 15,77 millioner kunder inn til Netflix.

Torsdag legger selskapet frem resultater for andre kvartal. Da får vi blant annet svar på hvor mange nye kunder Netflix fikk i løpet av «coronamånedene» april, mai og juni.

Aksjeanalytikere spurt av Factset venter at 8,22 millioner nye Netflix-abonnement ble tegnet i perioden, ifølge MarketWatch.

Tilspisset konkurranse

Konkurransen i strømmemarkedet øker stadig. Giganter som Amazon, Disney og Apple har alle kastet seg inn i markedet med hver sin strømmetjeneste, i tillegg til de «gamle» tungvekterne HBO og amerikanske Hulu.

Les også

Kundene strømmer til Netflix under coronakrisen

Netflix’ innholdsbibliotek, som de siste årene har hatt en stor satsing på egenprodusert innhold, vil hjelpe strømmetjenesten beholde førsteplassen i markedet gjennom coronapandemien, tror analytiker Eric Haggstrom i eMarketer.

– Lanseringskalenderen i 2020 vil ikke bli særlig påvirket av viruset, og Netflix er ikke avhengige av sport, livearrangement eller annonsering. Netflix trenger heller ikke gjøre en nøye balansering mellom å selge innhold til partnere eller få innhold ut på en ny strømmetjeneste, sier Haggstrom til MarketWatch.

– Netflix vil klare seg gjennom krisen bedre enn omtrent noen andre i medieindustrien, sier han.

Les også

Priseksplosjon for Michael Jordan-effekter

Bred analytikeroptimisme

I Factsets analytikeroversikt er 25 av 42 aksjeanalytikere en sterk kjøpsanbefaling på aksjen.

Blant de optimistene er Heath Terry i Goldman Sachs, som nylig oppdaterte kursmålet sitt til 670 dollar per aksje, opp 22,1 prosent fra fredagens kurs ved stenging på 559 dollar.

Les på E24+

Børskommentar: Oppblåste aksjekurser gir proffene mulighet til å melke amatøren

Terry og Goldman Sachs venter minst 12,5 millioner nye abonnenter i tredje kvartal, et godt stykke over Netflix’ egne forventninger på 7,5 millioner nye kunder.

– Vi tror dette er drevet av innholdsveksten på plattformen, en mangel på konkurranse for underholdning og kundenes pengebruk gir lavere kundefrafall, og mer tid tilbringes hjemme selv etter nedstengingene oppheves, skriver Terry i et notat gjengitt av Barrons.

Mens Heath har det høyeste kursmålet i FactSets innsamling med 670 dollar, er gjennomsnittskursmålet 477 dollar. Det laveste blant de 42 spurte analytikerene er 182 dollar.

Les også

Apple har sikret seg neste film fra Martin Scorsese

Les også

Priseksplosjon for Michael Jordan-effekter

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om strømmekundene
  2. Netflix
  3. streaming
  4. Strømmetjeneste
  5. Strømmetjenester
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kraftig vekst for Netflix etter coronautbruddet: Fikk over ti millioner nye brukere i kvartalet

  2. Lavere brukervekst enn ventet for Netflix i tredje kvartal

  3. Analytikere skriker «kjøp» før tek-gigantenes resultatslipp: – Synet vårt på sektoren er styrket

  4. Annonsørinnhold

  5. Markant oppgang på Wall Street – tek-hopp sendte Nasdaq opp over to prosent

  6. Dette skjer denne uken: Flere kjemper skal i resultatilden