HSBC oppgraderer SAS til kjøp: – Alt handler om Norwegian

Norwegians beslutning om en snuoperasjon til å bli et lønnsomt flyselskap gir storbanken HSBC troen på konkurrenten SAS fremover.

SAS venter et solid resultat for regnskapsåret 2019, etter at det tidligere var preget av både pilotstreik og økte drivstoffutgifter.

Vidar Ruud / NTB scanpix
Publisert:,

HSBC har snudd i synet på det skandinaviske flyselskapet SAS, ifølge en oppdatering. Nå oppgraderes flyaksjen til en kjøpsanbefaling, samtidig som kursmålet jekkes opp til 22,5 svenske kroner, fra tidligere 14 svenske kroner.

Den britiske storbankens flyanalytikere Achal Kumar, Andrew Lobbenberg og Edward Stanford peker på Norwegians nåværende arbeid med å gå fra et selskap i stor vekst over mange år til å bli lønnsomt.

De beskriver det skandinaviske luftfartsmarkedet som et duopol med Norwegian og SAS, og at det som skjer med Norwegian derfor også betyr mye for SAS.

– Alt handler om Norwegian, skriver analytikerne.

SAS-aksjen stiger mandag rundt syv prosent til kurs 19,3 svenske kroner.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er krisen som nesten senket SAS for syv år siden, og som pilotene aldri glemmer

– Beste utfallet for SAS

Norwegian har frem til i sommer hatt en vanvittig vekst, som har gått på bekostning av lønnsomheten. Milliardgjelden har også økt, og lenge var det stor usikkerhet rundt hvorvidt Norwegian ville bryte med sine lånevilkår.

Også kredittkorttilbydere som har holdt tilbake penger, slik at Norwegian ikke får overført hele billettsummen fra kunden med en gang, har presset finansene.

Nå henter Norwegian imidlertid på nytt inn milliarder i friske kroner, og er samtidig i gang med et omfattende arbeid med å snu fra vekst til lønnsomhet, blant annet gjennom å kutte kapasitet (antall setekilometer).

Det mener HSBC er positivt for tilbudet og etterspørselen i det nordiske flymarkedet.

– Vi tror at denne retningen har det beste utfallet for SAS, skriver HSBC, og ramser opp tre åpenbare alternativer som ville påvirket SAS negativt:

  • At Norwegian fortsetter sin aggressive vekststrategi. Hvis Norwegian hadde sikret finanser for å støtte dette, ville SAS ha møtt økende press på enhetsinntektene sine, ifølge HSBC.
  • En potensiell Norwegian-fiasko som fører til et kortsiktig monopol for SAS med økte inntekter og inntjening, men som senere ender i en kaotisk konkurranse fordi en rekke nye aktører kommer inn i det nordiske markedet.
  • At Norwegian blir tatt over av et stort europeisk selskap som British Airways-eier IAG. Det vil gjøre at SAS ender opp i konkurranse med en aktør med blant annet en mye sterkere finansiell posisjon og bedre lojalitetsprogrammer, skriver HSBC.

– Globale handelsspenninger svekker etterspørselen

HSBC viser også til at SAS etter et tøft år med både pilotstreik og økte drivstoffutgifter nylig varslet et solid resultat etter regnskapsåret.

Flyselskapet venter nå et resultat før skatt justert for engangseffekter på 700–800 millioner svenske kroner i regnskapsåret 2019.

Selv mer enn dobler HSBC sine forventninger til SAS’ resultat for 2019, men påpeker samtidig at flyselskapet fortsatt er i en utfordrende inntektssituasjon.

I Sverige er det stadig flere som velger miljøvennlig transport for å slippe «flyskam».

Nesten hver fjerde svenske har valgt bort flyreiser det siste året på grunn av klimahensyn, og på svenske flyplasser har det vært nedgang i passasjerantallet syv måneder på rad, ifølge Bloomberg.

– Det er ekstremt forhøyet i Skandinavia og innenlandsetterspørselen i Sverige faller fort.

– Globale handelsspenninger svekker også etterspørselen fra nordiske selskaper, skriver HSCB-analytikerne, men påpeker at den nåværende dynamikken mellom SAS og Norwegian for øyeblikket oppveier dette.