Sissener vedder på containerknekk på børs

Forvalter Jan Petter Sissener tror containerfesten går mot slutten, og har derfor inngått en shortposisjon i containerrederiet Mærsk.

Mærsk er blant rederiene som har tjent stort på containerboomen.
Publisert: Publisert:

Det historisk sterke markedet for containerfrakt til havs, som har preget shippingbransjen under coronakrisen, ventes av flere å dempe seg fra neste år.

Nå har Jan Petter Sissener gjennom aksjefondet sitt, Sissener Canopus, satset penger på at dette vil slå til – og igjen senke aksjekurser i sektoren.

– Økt konsum samt få alternative fraktmuligheter, for eksempel fra fly, har sendt fraktratene til historisk høye nivåer sammen med aksjekursene. Vi ser nå en reversering av begge disse trendene, i tillegg til at under oppturen så har det blitt bestilt mange nye skip, som tror vi vil føre til en klassisk «boom/bust»-sykel, skriver Sissener i en rapport til kundene.

Sissener Canopus-fondet har derfor inngått en shortposisjon, et veddemål på kursfall, i det København-noterte containerrederiet Mærsk, som er et av verdens største.

Fondet har også kjøpt en såkalt «put spread» i det israelske rederiet Zim Integrated Shipping, et veddemål som øker i verdi hvis aksjekursen faller.

Sissener opplyser til E24 at Mærsk-veddemålet har en eksponering på rundt 20 millioner danske kroner.

– Usikkerheten har allerede slått ut i aksjemarkedet, der Mærsk-aksjen er ned rundt ti prosent siden vi inngikk posisjonen, sier han.

Mærsk-aksjen har siden mars 2020 steget kraftig til en kurs på 17.970 danske kroner. Rederiet, som kontrollerer rundt 17 prosent av verdens containerflåte, hadde inntekter på rekordhøye 61,8 milliarder dollar i fjor, tilsvarende rundt 540 milliarder kroner.

Jan Petter Sissener. Fondet han leder, Sissener Canopus, hadde frem til utgangen av mars steget 0,7 prosent siden årsskiftet.

Massive skipsbestillinger

Historien har vist at gode tider i shipping ofte blir etterfulgt av massiv bestilling av nye skip, som deretter fører til en nedtur når skipene leveres.

Gjennom fjoråret ble det bestilt 563 nye containerskip for 44,6 milliarder dollar, tilsvarende rundt 400 milliarder kroner. Det er en større bestilling enn de foregående fire årene samlet.

I 2022 er det ventet levering av 211 nye containerskip, mens det i 2023 er ventet levering av 328 stykker, ifølge analysebyrået VesselsValue.

– Det er en klar risiko for overkapasitet i markedet i 2023 når mange av disse skipene leveres, og enda tydeligere risiko dersom forsyningstrøbbelet er forbi da, sa Simon Heaney, som jobber med det maritime analysebyrået Drewrys dekning av containermarkedet, til E24 tidligere i år.

Flaskehalser

Markedet for containerfrakt til havs har de seneste årene vært preget av for mange skip og svært svak inntjening for rederiene.

Situasjonen gjorde helomvending under coronakrisen, der etterspørselen etter ulike varer skjøt fart, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge.

I tillegg har det vært store flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner gjør at mange går på halv maskin – noe som igjen blusset opp i forbindelse med omikronvarianten.

Containerboomen har løftet inntjeningen til rederiene betydelig.

Drewry estimerte tidligere i år at fasiten for verdens containerrederiers inntjening for 2021 ble et driftsresultat (ebit) på 190 milliarder dollar.

For 2022 anslår Drewry et driftsresultat for verdens containerrederier på 200 milliarder dollar.

Les også

På innsiden av krisen som rystet verdenshandelen

Les også

Europris-sjefen om fraktsmellen: – Gjør vondt at det koster såpass mye mer

Publisert:
Gå til e24.no