Sprikende syn på SAS-utvikling: – Fortsatt langt fra hverandre

STOCKHOLM (E24): Forhandlingene mellom SAS og pilotene settes på vent til i morgen tidlig.

SAS’ forhandlingsleder Marianne Hernæs i Stockholm søndag kveld.
Publisert:

Partene har søndag jobbet med å formulere setningene som skal stå i den nye tariffavtalen som de forhandler om.

SAS’ forhandlingsleder Marianne Hernæs uttalte søndag ettermiddag at SAS var innstilt på å sitte gjennom natten og helt frem til fristen klokken 12 mandag.

Klokken 22.10 søndag kveld forlot imidlertid alle de fire pilotforeningene forhandlingsbordet.

Forhandlingene er nå satt på vent til klokken 08 i morgen tidlig.

– SAS var innstilt på å forhandle hele natten. Hvorfor går dere nå?

– Ingen kommentar egentlig, vi går hjem for å sove og er tilbake i morgen, sier Jan Levi Skogvang, leder i SAS Norge Flygerforening (SNF) til E24.

– Skal SAS-forhandlerne også hjem og sove nå?

– Det er alltid slik at vi har litt jobb å gjøre på egen hånd og partene har ting som må avklares med sine rådgivere og advokater. Så akkurat hva de har tenkt å bruke tiden til, det får du spørre henne om, sier Roger Klokset, som er leder i Norske SAS-flygeres forening (NSF).

SAS’ forhandlingsdelegasjon satt på sitt møterom frem til klokken 01.00 natt til mandag.

SAS' forhandlingsdelegasjon satt på sine møterom helt frem til kl. 01.00 før de forlot Näringslivets hus. På vei ut sier forhandlingssjef Hernæs følgende til NRK:

– Jeg er ganske overrasket over at de gikk. Jeg synes det nesten er på grensen til uansvarlig, sier Hernæs. Hun legger til:

– Vi har sagt at vi ønsket å være her hele natten, men pilotforeningene ville ikke.

På vei ut fra Näringslivets hus i Stockholm møtte SAS’ forhandlingsleder Marianne Hernæs NRK.

Ulikt syn

Søndag forhandlet partene uten den norske, danske og de tre svenske meglerne til stede.

Klokken 17 kom fire fagforeningsrepresentanter samlet ut av Näringslivets hus, hvor forhandlingene foregår, for å orientere pressen.

– Det blir mer og mer konkret at et sluttprodukt nærmer seg, men som sagt så er det veldig mange elementer og et bilde som skal være fulltegnet før man er enig, sa Skogvang til E24.

I etterkant av kommentarene uttalte Marianne Hernæs, som er SAS’ forhandlingsleder, seg til pressen som er til stede med en annen oppfatning av situasjonen.

– Jeg er nok ikke like optimistisk som foreningene. Vi står fortsatt langt fra hverandre, sa hun, og la til:

– Tror ikke det blir enighet i natt.

– Tror ikke vi vil se mer utsettelse

– Vi har behov for å se at pilotene strekker seg lenger når det kommer til SAS Forward, kompensasjon og fleksibilitet, sa Hernæs.

– Står vi i fare for en ny utsettelse?

– Jeg tror ikke vi vil se mer utsettelse av frister. Da er det enten en konflikt eller en løsning, sa hun til E24.

Les også

Ingen avklaring i SAS-meglingen – utsetter fristen igjen

– Progresjonen er ganske stor nå

Skogvang er en av to norske fagforeningsledere som representerer pilotene som er ansatt i morselskapet SAS Scandinavia, og som nå forhandler langt på overtid.

– Progresjonen er ganske stor nå, i forhold til hva den har vært tidligere, sa Skogvang på ettermiddagen søndag. Han la til:

– Vi får mer konkret vite hvor langt SAS er villige til å strekke seg på enkelte punkter. Vi får satt noen grensestolper, så får vi se hvorvidt de passer med våre.

– Villig til å strekke oss

Kjernen i konflikten henger sammen med en rekke kriser som har rammet flyselskapet siden mars 2020, da coronapandemien rammet Norge og flyselskapene.

Coronapandemien gjorde at pengene rant ut av kassen for flyselskapene. SAS Scandinavia måtte halvere arbeidsstokken, og rundt 560 SAS-piloter mistet jobben.

Samtidig opprettet SAS to nye datterselskaper, SAS Link og SAS Connect.

I stedet for å hente inn 450 SAS Scandinavia-piloter som ble oppsagt under pandemien, har SAS ansatt piloter i de to nye datterselskapene.

I tillegg har en voksende del av SAS’ flyginger de senere årene blitt operert av underleverandører, ifølge pilotforeningene, deriblant CityJet.

– Det er en trussel mot arbeidsplassen, en trussel mot karriereutvikling og også jobbtrygghet, sier leder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til E24.

Blant annet derfor har pilotene kjørt hardt på at dette dreier seg om en kamp om den skandinaviske arbeidsmodellen.

SAS’ forhandlingsleder, Marianne Hernæs, sier at partene har nærmet seg på dette punktet.

– Vi har vært villig til å strekke oss hva gjelder deres krav på ansettelsestrygghet, sier Hernæs til E24.

Les på E24+

Fare for pilotstreik: Dette krangler de om

– Full støtte

Den originale meglingsfristen i SAS-konflikten var natt til onsdag 29. juni. Den har siden blitt flyttet fire ganger.

Ny frist er mandag klokken 12.00.

Dersom SAS og pilotene ikke blir enige, kan 900 piloter bli tatt ut i streik. Da vil en rekke flyavganger fra Norge og utlandet trolig bli innstilt.

Den andre norske fagforeningsrepresentanten er Roger Klokset, som er leder i Norske SAS-flygeres forening (NSF). Denne igjen ligger under Norsk Flygerforbund, hvor andre foreninger som organiserer blant annet piloter i Flyr, Widerøe og Norse.

Også forbundsleder Aleksander Wasland er i Stockholm for å bistå i innspurten av forhandlingene.

– Det er viktig å si at dette er en forhandling som følges nøye og SAS-flygerne har full støtte i alle foreninger i hele Norge og Skandinavia, sier Wasland til E24.

Publisert:
Gå til e24.no