Golden Ocean tjente 1,2 mrd. i første kvartal
Børsvinneren Golden Ocean fortsetter å legge frem sterkere kvartalstall enn året før. DNB Markets øyner en stor oppside i aksjekursen fremover.
Tørrlastrederiet Golden Ocean, der John Fredriksen er største eier og sitter i styret, legger torsdag frem tallene for årets tre første måneder.
Fasiten viser et stort hopp i inntjeningen på frakten av råvarer som jernmalm og kull fra samme periode året før:
- Resultatet etter skatt landet på 125 millioner dollar, opp fra 24 millioner dollar.
- Driftsinntektene ble 265 millioner dollar, opp fra 158 millioner dollar.
Offshoreaksjer tar av: – Et marked som virkelig er på vei til å våkne
Betaler utbytte
Rederiet betaler et utbytte på 0,50 dollar per aksje for første kvartal, opplyses det.
Og det kommer de til å fortsette å gjøre, ifølge Golden Ocean-sjef Ulrik Andersen.
– Med en forventet styrking av fraktmarkedet i andre halvdel av året forventer vi å generere betydelige kontantstrømmer. Gitt vår sterke balanse og lave gjeld, vil vår strategi for kapitalallokering fortsette å fokusere på å betale ut utbytte til våre aksjonærer, sier Andersen i en uttalelse.
Aksjekursen utvikler seg flatt i tidlig i handel på Oslo Børs torsdag og er den tredje mest omsatte aksjen.
Tjener godt på lengre kontrakter
Golden Ocean, som i fjorårets første kvartal leverte det som da var selskapets beste start på året noensinne, har også gjennom det siste året lagt frem sterke tall.
I år har tørrlastmarkedet svingt betydelig, med et kraftig fall i januar og en innhenting den siste tiden.
Første kvartal er sesongmessig en svak periode for tørrlastmarkedet, der Kina og Brasil er sentrale områder, preget av sesongmessige lavere volum, dårligere vær og høyere flåtevekst.
For hele flåten rapporterer Golden Ocean om en timecharter-inntjening (lengre kontrakter) på 24.330 dollar per dag for første kvartal.
Golden Ocean har sluttet 78 prosent av tilgjengelige dager i andre kvartal 2022 for Capesize-skipene til rundt 28.300 dollar per dag, og 77 prosent av tilgjengelige dager på Panamax-skipene til om lag 27.500 dollar per dag.
Capesize, som utgjør rundt 65 prosent av Golden Ocean-flåten, er den største typen av tørrlastskip. Disse har en «cash break-even», nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser og gå i null på frakten, på rundt 14.000 dollar dagen.
«Ekstremt gunstig»
Golden Ocean-sjef Andersen er optimistisk også for tiden fremover, både på grunn av vekst i etterspørselen og en «ekstremt gunstig flåteforsyningsdynamikk».
– Flåteveksten avtar betydelig og ny miljøregulering vil både redusere den effektive flåteforsyningen og skape ytterligere konkurransefortrinn for Golden Ocean på grunn av flåtens omfang, modernitet og drivstoffeffektivitet, sier Andersen i uttalelsen.
Aksjehopp
Golden Ocean var gjennom fjoråret en børsvinner. Utviklingen har fortsatt i 2022, med en oppgang på rundt 80 prosent siden årsskiftet til en kurs på 146 kroner.
DNB Markets høynet tidligere i mai sitt kursmål på tørrlastaksjen til 151 kroner, fra tidligere 136 kroner – blant annet i lys av et sterkere tørrlastmarked.
Danske Bank har et kursmål på 135 kroner på Golden Ocean-aksjen.