1,8 millioner passasjerer fløy med SAS i mai - utelukker ikke flere kanselleringer i sommer

Passasjerveksten var på 18 prosent fra april for SAS, som melder om en positiv utvikling i billettsalget.

TALLSLIPP: SAS legger frem nye trafikktall onsdag.
Publisert:

Det kriserammede flyselskapet legger frem ferske trafikktall onsdag.

SAS fraktet 1,8 millioner passasjerer i mai. Det var 18 prosent flere enn i april, melder SAS.

På vei ut av pandemien har trafikken økt for flyselskapene. Tidligere i uken meldte Norwegian om et passasjertall på 1,6 millioner sist måned.

Melder om positiv salgsutvikling

Fyllingsgraden til SAS, altså hvor stor andel av flyene som er booket, var på 71 prosent i mai. Passasjer-yield, eller inntekten per fløyet passasjerkilometer, landet på 1,10 svenske kroner.

SAS-sjef Anko van der Werff sier i en kommentar at billettsalget utviklet seg positivt i forkant av sommeren, en høysesong for flyselskapene.

– Likevel møter hele luftfartssystemet utfordringer og for å minimere driftsrisikoen i sommer har SAS gjort proaktive justeringer i trafikkprogrammet, sier SAS-sjefen.

En rekke europeiske flyplasser har vært preget av store kapasitetsutfordringer og køkaos den siste tiden. Det er tidligere kjent at SAS kutter 4.000 flyginger i mai, juni, juli og august. Dette ble gjort for å skape robusthet og forutsigbarhet i sommerprogrammet, understreker pressesjef Tonje Bjerve Sund overfor NTB.

Selv om SAS opplever vekst i antall passasjerer, utelukker ikke Sund at det kan oppstå flere enkeltkanselleringer i sommer enn de selskapet allerede har varslet.

– Vi har allerede kansellert flere avganger på forhånd. Dette er en liten andel av totalen, men naturligvis leit for dem det gjelder, selv om de aller fleste av disse er booket om til flyginger samme dag. Det kan likevel forekomme flere enkeltkanselleringer i sommer som følge av vær, teknisk eller sent innkommet crew fra andre destinasjoner, sier Sund til NTB.

Hun sier målet er at alle fly skal gå som normalt, og at det i stor grad vil skje.

– Likevel kan det oppstå enkelttilfeller grunnet den vanskelige situasjonen hele flyindustrien nå står i, der køer på én flyplass kan føre til forsinkelser andre steder i systemet, sier Sund.

Kjemper for å overleve

SAS legger frem tallene samtidig som selskapet står midt i en dyp finansiell krise.

Selskapet må bli enig med fagforeningene om kostnadsreduksjoner, og selskapet må bli enige med leasingselskaper og andre kreditorer om å gjøre om gjeld til aksjer for at redningsplanen skal lykkes.

Planen skal kutte selskapets kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner. SAS har også planer om å omgjøre gjeld på 20 milliarder svenske kroner til aksjer og hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i ny kapital.

Denne uken gjorde den svenske staten det klart at den ikke kommer til å spytte inn mer penger til SAS, etter å ha bidratt med støtte på 8,2 milliarder svenske kroner siden 2009. Det øker presset på de mange aktørene som må bli enige med SAS, ifølge analytikere.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om