ALTERNATIVER: Konsernsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen har sagt at de arbeider med alternative løsninger for Norwegian etter at staten sa nei. De løsningene finnes.

Terje Bendiksby

Tre veier ut av krisen for flyselskapet Norwegian

Med regjeringens nei er Norwegian dyttet nærmere stupet. Men det er noen mulig veier ut av krisen for flyselskapet. Konkurs er ikke nødvendigvis det verste.

  • Johann D. Sundberg
    Johann D. Sundberg
    Børskommentator
Publisert: Publisert:
Dette er en kommentar
Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.

Det er et slags paradoks at regjerings nei til å gi milliardstøtte kom omtrent samtidig som lovende nyheter om at en vaksine mot coronaviruset er på vei.

Vaksinen kommer nok for sent for å redde Norwegians aksjonærer og selskapets kreditorer, men det gir en anledning til å se på mulige veier ut av krisen for flyselskapet.

Lufttrafikken kommer nok til å komme tilbake igjen på et eller annet tidspunkt. Det vil nok ta tid før vi flyr som før, men fly kommer vi til å gjøre når vi får lov. Det så vi i sommer da mange trodde coronapandemien var på retur.

Det mest realistiske scenariet er at lufttrafikken først vil ta seg opp i Norge og Norden. Deretter vil trafikken ut til Europa gradvis begynne å karre seg oppover igjen. Langdistansetrafikken vil nok komme sist og være tregest i normaliseringen.

Les på E24+

Et Norwegian i fritt fall har nå nær 70.000 aksjonærer om bord

Her er tre mulige veier ut av krisen for Norwegian:

1. Kreditorene gir etter

Norwegians hovedproblem, utover reiserestriksjonene, er gjelden. Den rentebærende gjelden er på i alt 51,9 milliarder kroner, ifølge regnskapet for tredje kvartal. Dersom kreditorene går med på å omgjøre en tilstrekkelig stor andel av denne gjelden, er det ikke usannsynlig at private aktører kan tenke seg å gå inn med ny frisk egenkapital som sikrer likviditeten gjennom 2021.

Utfordringen er at kreditormassen i Norwegian er mangslungen. Selskapet har ikke en bank å snakke med. Noen kreditorer har pant i flyene, mens andre har pant i en hangar. Leasingselskapene kan hente tilbake flyene, mens andre kreditorer har pant i ingenting.

Det blir altså et enormt lappeteppe av aktører med forskjellige og i noen grad internt motstridende interesser som man må finne overordnede løsninger med. Fordelen for Norwegian er at det strengt ikke har noen hensikt for kreditorene å ta flyene. Ingen vil jo kjøpe de likevel. Særlig ikke Dreamliner-flyene, hvor det meste av Norwegians gjeld og leasingforpliktelser trolig ligger.

Les også

Norwegian tærer på sparepengene: Svidde av 524 millioner i måneden

2. Oppdeling av selskapet

Gitt det gradvise scenariet for en normalisering av flytrafikken nevnt ovenfor, blir en oppdeling av Norwegian en nærliggende tanke. Hvis man klarer å skille ut den norske eller den nordiske delen av selskapet, vil det trolig kunne være et attraktivt investeringsobjekt i seg selv.

Flyene som opereres her har trolig en mindre relativ gjeldsbyrde enn langdistanseflåten. En Erik G. Braathen vil nok skrinlegge planene om et nytt flyselskap, hvis han får mulighet til å kjøpe ut den norske eller nordiske delen av Norwegian uten at det følger med for mye gjeld. Alternativt er det nok andre interesserte, inkludert noen av Norwegians aksjonærer. Norwegian har tross alt vært en gedigen suksess i Norden.

Utfordringen er at Norwegians formelle juridiske struktur i dag ikke gjør løsningen enkel. Her er det kryssgarantier og kompliserte strukturer som det eventuelt må ryddes opp i. Her har nok skarpskodde advokater med solide honorarer allerede begynt å arbeide på høytrykk.

3. Norwegian går konkurs

En konkurs innebærer i realiteten ikke noe mer enn at kreditorene tar over styringen gjennom en bobestyrer og et bostyre. Det er faktisk ganske sjelden at konkurser i så store selskaper fører til at driften opphører. Rett og slett fordi det ikke er i kreditorfelleskapets interesse.

En bobestyrers oppgave er å sikre og realisere så store verdier som mulig. En konkurs opphever trolig mange av de økonomiske bindingene mellom de enkelte delene av konsernet. Man kan altså se for seg at en konkurs kan bidra til at man lettere kan skille ut de formodentlig mest attraktive delene av Norwegian, altså virksomheten i Norge og Norden, for så å selge det ut til de som jakter på gunstige investeringer for tiden etter coronapandemien.

Utfordringen er hva den store mengden kreditorer vil gjøre i et konkurs-scenario. En konkurs vil trolig gi leasingselskapene muligheten til å hente tilbake flyene. Og de långiverne som har pant i Norwegians fly vil kunne realisere pantene og overta flyene. Og uten fly, har man kanskje ikke et flyselskap. Men hva i all verden skal disse kreditorene med en hel mengde fly som ingen vil kjøpe i dag?

Les også

Norwegian brukte en halv milliard i måneden: Kassen kan være bunnskrapt i mai

Ingen av disse scenariene gir særlig mye håp for at dagens Norwegian-aksjonærer til slutt blir sittende igjen med mer enn null, eller så godt som null. De eneste som tjener penger på Norwegian nå, er advokatene. Advokatfirmaene er som regel partnereide og umulig å kjøpe aksjer i.

Det beste en flyinteressert småinvestor nå kan gjøre, er å vente og se. For det reiser seg nok et investeringsverdig nytt Norwegian i en eller annen form opp av asken etter hvert. Spørsmålet er når og på hvilken måte.

Les flere børskommentarer:

Les på E24+

Investorer på aksjejakt bør handle nå

Les på E24+

Statens nei kan kanskje bli en fordel for flyselskapet Norwegian

Les på E24+

Virusvinter gir XXL-aksjen en ny vår

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Børskommentar
  2. Norwegian
  3. Coronaviruset

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Hissige kreditorer kan faktisk være en fordel for Norwegian

  2. Betalt innhold

    Det lukter konkursløsning også for norske Norwegian

  3. Betalt innhold

    I anstendighetens navn bør dagens Norwegian-aksjonærer nulles

  4. Betalt innhold

    Klarer du Norwegian-floken, er du god, Wiker

  5. Betalt innhold

    Seadrills konkursforslag viser hvor urimelig heldige Norwegian-aksjonærene kan bli