Kise om Norwegian-comebacket: – Tro på at det langsiktig vil være et sterkt flyselskap

Den tidligere Norwegian-styrelederen mener flyselskapet vil få et stort fortrinn av å ha «markedet for fritidsreiser i sin hule hånd i Norden».

Advokat Bjørn Kise er styreleder i HBK Holding, som er eid av familiene Kjos og Kise.
Publisert: Publisert:

Mandag ble det kjent at Norwegian-gründerne Bjørn Kjos og Bjørn Kise gjorde comeback på aksjonærsiden i flyselskapet, etter at de som hovedaksjonærer i fjor vår solgte seg ut i kjølvannet av coronakollapsen.

Gjennom HBK Holding kontrollerer forretningspartnerne nå drøyt 1,6 millioner aksjer sammen, mens Kise via familieselskapet Brumm også eier 6,4 millioner aksjer. Det tilsvarer aksjer for nær 100 millioner kroner.

– Geir Karlsen og hans team har gjort en fantastisk jobb, og Norwegian er nå i en situasjon man aldri har vært i før, med i realiteten like mye kontanter som gjeld, sier Kise til E24.

– Den restruktureringen der finnes det ikke maken til. Det er som å slå stiften med hel skrue ti ganger og lande på beina hver gang.

Flyselskapet markerte onsdag sist uke at det var ute av konkursbeskyttelsen med friske milliarder på bok. Selskapet søkte om rettens beskyttelse i fjor høst for å få rom til å sy sammen en redningspakke og har vært gjennom en omfattende prosess i domstoler i Irland og Norge.

– Covid-situasjonen kommer åpenbart til å gå over, selv om det selvfølgelig er litt usikkerhet rundt når det slår til. Men når den gjør det, så har Norwegian alle muligheter til å lykkes, legger den tidligere Norwegian-styrelederen til.

Les også

Småinvestorer kaster seg over Norwegian-aksjen igjen: – Har kommet som en kule

– Meldte oss på tidlig

Kriseemisjonen i Norwegian, der blant annet John Fredriksen og DNB-fond var såkalte hjørnesteinsinvestorer, var svært populær og ble betydelig overtegnet.

– Fikk dere så mye som dere ønsket?

– Det var det ingen som fikk. Vi meldte oss på tidlig og har vært i dialog med cornerstone-investorene for å støtte opp om selskapet når de skal starte opp igjen. Vi står utenfor, men det er naturlig at vi har hatt en dialog også med medlemmer av styret, sier Kise.

Han svarer følgende på hvorvidt Norwegian-investeringen er langsiktig:

– Vi er i en annen situasjon nå enn tidligere, når det gjelder fleksibilitet og med tanke på størrelse på eierandel. Den kan gå opp og ned. Men når vi nå går inn, så er det med tro på at det langsiktig vil være et sterkt flyselskap videre.

Les også

Sladdet dokument viser at Kjos og Kise hostet opp millioner midt i coronakrisen

– Folk vil ikke se strender på Teams

Kise trekker frem at Norwegian tradisjonelt har hatt mange fritidsreisende, mens konkurrenter har satset på forretningsreisende.

– Det er dette markedet som kommer til å ta av. Folk vil ikke se Middelhavet, palmer og strender på Teams, mens forretningsmøter kommer til å fortsette å være der.

– Et selskap som Norwegian, som har hele markedet for fritidsreiser i sin hule hånd i Norden, kommer da til å ta av veldig, mens de mer tradisjonelle, som har levd mye på forretningsreiser, kommer til å få en tregere oppstart, sier Kise.

Både han og Kjos er også inne på aksjonærsiden i den ferske langdistansesatsingen Norse.

– Slik det ligger an nå, så kan Norwegian starte opp kortdistanseflyginger utover høsten, mens Norse allerede ved årsskiftet kan starte opp med langdistanse, sier Kise, og påpeker at kortdistanse må «opp og stå» i Europa og USA først.

Les også

Meglerhus oppgraderer Norwegian: Anbefaler aksjekjøp

Publisert: