SAS, Widerøe og Norwegian i villrede: Vet ikke om redningspakken gjelder for dem

De tre flyselskapene setter store deler av flåten på bakken og permitterer ansatte over en lav sko i møte med coronaviruset. Ingen av de tre selskapene vet om det nye statlige kriselånet vil hjelpe dem.

INTENS KAMP: Finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian og resten av ledelsen jobber nå desperat med å redde selskapet.

Andersen, Cicilie / E24
Publisert:,

– Vårt førsteinntrykk er at dette ikke er et tiltak som er tilpasset vår situasjon, sier finansdirektør Torbjørn Wist i SAS til E24 søndag kveld.

Han etterlyser nå klare svar for hvem som kan få lån under regjeringens nye kriseordning som ble lansert søndag – og får støtte av de andre to flyselskapene i Norge.

Hverken Widerøe, SAS eller Norwegian vet nemlig om de vil innfri kravene for å få en del av regjeringens nye kriselån.

– Vi har ikke fått alle detaljene ennå og jeg må derfor ta et stort forbehold nå, men fra det vi forstår så er Widerøe et selskap som faller midt imellom de to ordningene, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen til E24.

I tillegg til en garantiordning for små og mellomstore bedrifter, skal store bedrifter få en egen låneordning. Der skal 50 milliarder stilles til disposisjon i første omgang ved at staten investerer i obligasjonslån utstedt av selskapene.

Dette skal styres og forvaltes av Folketrygdfondet.

– Det er litt tidlig å si om dette vil være en ordning som vil være tilgjengelig for oss og som vil være attraktiv. For å få klarhet i dette trenger vi mer informasjon i forhold til betingelser som settes for ordningen, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian.

Norwegian har allerede varslet permitteringer av rundt 5.000 ansatte. SAS og Widerøe varslet søndag om permitteringer av henholdsvis 10.000 og 1.000 ansatte hver.

Les også

Regjeringen varsler krisepakke på minst 100 milliarder

Torbjørn Wist, finansdirektør i SAS

Marius Lorentzen / E24

I tvil på om de kvalifiserer

Torbjørn Wist i SAS forklarer at det er flere årsaker til at man nå er usikker på om flyselskapene kan få en del av krisehjelpen.

– Sist gang Statens obligasjonsfond ble satt opp under finanskrisen var en del av mandatet at de kun skulle kunne investere i selskap med tilhørighet i Norge, så da lurer vi på om SAS som et svensk AB vil kvalifisere, sier Wist og fortsetter:

– I tillegg er det slik at flyselskaper i en normal situasjon er «high yield»-utstedere (utstedere av høyrentelån, journ.anm.). Så vi lurer på hvilke vilkår som vil ligge til grunn når Folketrygdfondet skal vurdere selskapene og om flyselskap vil kvalifisere, sier Wist.

– Totalt sett gjør dette at jeg ikke tror dette er en løsning for luftfarten, sier han videre om regjeringens nye tiltak.

Både Widerøe-sjefen og finansdirektørene i SAS og Norwegian poengterer samtidig at de forstår at myndighetene jobber på spreng og at de setter pris på at man nå strekker ut en hånd til næringslivet:

– Men mitt førsteinntrykk er at ingen av tiltakene virker målrettet. Vi forstår at myndighetene jobber på spreng, men håper de kommer med en tiltakspakke som sikrer en viktig infrastruktur, og en bransje som er så hardt rammet, for fremtiden, sier Wist i SAS.

– Først og fremst synes vi det er svært positivt at staten kommer med støtteordninger i denne svært vanskelige situasjonen, sier Karlsen i Norwegian.

Les også

SAS permitterer opptil 10.000 ansatte

Ingen vil utelukke konkurser

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian sa fredag at det er snakk om uker før selskapet kollapser, hvis det ikke kommer statlig hjelp.

– Det er ikke snakk om uker for vår del, men jeg kan ikke gi et eksakt tidspunkt for hvor lenge vi vil klare oss, sa Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS til E24 søndag kveld:

– Jeg er glad for at vi har bygget opp en buffer og likviditet over tid, men den holder ikke i all evighet. Vi spiser fort opp reservene våre nå.

Heller ikke Widerøe-sjef Stein Nilsen vil utelukke konkurs hvis ikke de får krisehjelp:

– Vi er ikke i noen fare på kort sikt, men hvis dette varer over tid og vi ikke får hjelp så skal man ikke utelukke det. Jeg tror alle flyselskapene er i fare for å ikke overleve uten hjelp fra myndighetene, sier Nilsen i Widerøe.

– Hvor raskt må tiltak som er rettet mot flyselskapene på plass?

– Jo raskere myndighetene kommer ut og signaliserer at de vil støtte luftfarten jo bedre. Det varierer nok mellom selskapene hvor raskt man trenger kapital, men dette handler om tillit for alle flyselskapene opp mot leverandører og kundene deres, sier Torbjørn Wist i SAS

Han forklarer at den tillitskapitalen brukes fort i den krisen coronaviruset har skapt.

Les også

Widerøe kutter halvparten av avgangene: 1.000 ansatte blir permittert

Les også

Fagforening om SAS-grep: – Veldig skremmende