Turbulensen i Norwegian

Norwegian vurderer Airbus etter Max-krisen: – Det går en smertegrense

Norwegian forhandler fortsatt med Boeing om en milliarderstatning for Max-flyet som trolig blir stående på bakken i mange måneder til.

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian fulgte torsdag nøye med på en crew-briefing om bord på et av selskapets Dreamliner-fly før det skulle ta av mot Boston.

Ole Berg Rusten / NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

NORWEGIAN D82801 / GATWICK (E24): – Det går en smertegrense et sted. Der er vi kanskje heldigere enn andre ettersom vi har omtrent like store bestillinger på begge, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian.

Han snakker om de skandalerammede Max-flyene til Boeing og konkurrenten Airbus’ flytype A320neo. Norwegian la i 2012 inn en bestilling på 200 fly – 100 av hver type.

Egentlig har Norwegian planlagt å leie ut Airbus-flyene til andre, og noen er allerede solgt, men nå er det ikke sikkert det blir planen likevel.

– Hvis dette vedvarer eller vi ikke kommer til en løsning med Boeing, så har vi jo Airbus. Hvis vi ikke når frem, eller dette flyet blir ytterligere forsinket, vil vi absolutt vurdere Airbus inn i de planene vi har fremover, sier Schram.

– Vi hadde jo egentlig en plan om å leie ut Airbus-flyene og den type ting, men det kan vi alltid gjøre om på hvis vi må, utdyper han.

Les også

Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter

Norwegians ferske konsernsjef Jacob Schram har sittet i sin nye jobb i fire uker i det han går om bord på selskapets morgenavgang fra Oslo til London torsdag.

Han er på vei for å møte ansatte på Gatwick. Underveis åpner han i et intervju med E24 opp om:

  • Frustrasjonen rundt Max-flyene og hvordan det rammer selskapet hans
  • Hvordan Norwegian planlegger å trene piloter og få flyene i luften igjen når myndighetene gir grønt lys
  • Og ikke minst hvordan de skal kommunisere med passasjerer som kan være engstelige for å fly Max-flyene igjen.

Dagen før London-turen slapp Boeing sitt svakeste årsresultat siden 1997 og selskapet varslet at Max-krisen vil koste dem minst 170 milliarder kroner. Flytypen ble satt på bakken i mars i fjor etter to fatale ulykker.

Selskapet har bare mottatt 18 stykk 737 Max, som alle står på bakken. Egentlig var planen at Norwegian nå skulle hatt minst 34 slike fly og 46 ved utgangen av året.

De flyene har ikke Norwegian fått og ingen vet helt sikkert når flyet får klarsignal til å fly eller når leveransene kan gjenopptas. Boeing regner med å få klarsignal til å fly dem i USA til sommeren.

Dermed får Norwegian heller ikke denne sommersesongen brukt flyene – en periode av året der trafikken er på topp og pengene vanligvis strømmer inn i kassen.

Så sent som i desember trodde Norwegian-ledelsen at de kunne få flyet i luften til påske.

Norwegian anslo i fjor høst at regningen for Max-problemene bare i 2019 ville ende på over en milliard kroner. Regningen stiger for hver dag som går.

FORGJENGEREN I LUFTEN: Norwegian-sjefen fikk sitte på i trucken som ga denne 737–800-maskinen «push back» fra gate torsdag. Flytypen har vært kjernen i Norwegians kortdistanseflåte, men den nye modellen Max er ute av trafikk.

Marius Lorentzen / E24
Les også

Norwegian om Brexit-fredagen: – Vi flyr som normalt

Langvarige forhandlinger

Norwegian har allerede forhandlet i flere måneder med Boeing, uten noen enighet. Samtidig har blant annet Icelandair, Southwest og Turkish Airlines allerede har fått på plass erstatningsavtaler med Boeing.

Norwegian-sjef Jacob Schram vil ikke si noe om hva som gjør at forhandlingene tar så lang tid, men han er klar på at han vil ha erstatning:

– Vi har lenge vært i dialog med Boeing for kompensasjon for alle ekstra kostnadene vi har hatt, for eksempel gjennom innleie av crew og fly. Det er ikke avklart ennå, men dette skal ikke vi betale, sier Schram bestemt.

– Når vi har en løsning er det såpass stort at vi vil børsmelde det, understreker han.

Dette er Schrams tredje dagstur på rad denne uken: Han begynte på Gatwick tirsdag, fortsatte til Luftfartskonferansen i Bodø onsdag og gjorde et nytt besøk til Gatwick torsdag.

Han har også tidligere rukket å besøke Norwegian-ansatte i Dublin og Barcelona, i tillegg til hovedkontoret på Fornebu der han har sitt kontor.

På denne turen møter Schram både ansatte og ledere i selskapet som holder til på Gatwick, samt flyplassdirektøren.

Norwegian-sjefen blir vist rundt og følger årvåkent med på det komplekse maskineriet som kreves for å få en stor flyplass til å fungere – fra innsjekking til operasjonsrom og bagasjesystemet. Schram er åpenbart imponert.

Han blir møtt av ansatte som både er entusiastiske for selskapets vekst og utfordrer-image, men som også lurer på hvordan selskapet skal klare å snu de røde tallene til overskudd og hvordan man skal håndtere Max-krisen.

Schram tar seg god tid til å hilse på så mange han rekker, stille spørsmål og setter seg ned med flere viktige personer i systemet han nå leder, på turen denne torsdagen.

Les også

SAS stanser alle flyginger fra Kina

– Jeg forstår at folk kan være engstelige

Norwegian har i hele sin moderne historie satset på en enhetsflåte på kortdistanse bestående av Boeings «arbeidshest» 737. Det har gitt stordriftsfordeler og en enklere drift enn hos andre selskaper som har flere flytyper.

Et skifte fra 737 og over til konkurrenten A320 vil bety at piloter må trenes om, nye tekniske prosedyrer og en rekke andre kostnader. Dermed er ikke det et skifte som et selskap som Norwegian ville gjort uten videre.

– Når du nå åpner for å ta i bruk Airbus-flyene, er det et ris bak speilet i forhandlingene med Boeing?

– Det vil jeg ikke kalle det, for jeg tror både vi og Boeing vil finne en løsning. Men Airbus-flyene gir oss en fleksibilitet, sier Schram.

Samtidig som det forhandles og hele bransjen venter på når Max-flyene skal fly igjen, diskuteres det også hvordan kundene vil reagere på at flyet tas i bruk igjen.

Mens flere amerikanske selskap har gjort det klart at de vil la kunder som ikke ønsker å fly med Max-flyene booke om til en annen avgang, så har Ryanair gjort det klart at de ikke vil tilby dette så lenge flytypen får klarering fra myndighetene.

– Hva har dere tenkt når det gjelder kommunikasjonen til passasjerene når dette flyet skal opp i luften igjen? 

– Det blir veldig viktig å ha en god kommunikasjon rundt det. Det skal vi lage en plan på, men samtidig vil jeg si at det neppe finnes et fly som er mer sikkert og grundig sjekket enn Max når det til slutt blir godkjent, sier Schram.

– Men jeg forstår at folk kan være engstelig og jeg skal diskutere grundig med kollegaene mine hvordan vi skal gjøre dette, fortsetter han.

– Dere er forberedt på at det kommer mange spørsmål fra kundene? 

-Ja. Jeg har også snakket med mange av pilotene våre som har fløyet Max og de sier at det er et helt fantastisk fly å fly. Så teknisk sett er det et veldig bra fly, men vi kan ikke fly det før det er 100 prosent sjekket ut.

Les også

Nå tar Norwegian betalt for håndbagasje

TRØBBEL 2: I tillegg til Max-flyene sliter Norwegian og mange andre flyselskaper med denne Trent 1.000-motoren fra Rolls – Royce. Myndighetene har beordret hyppigere serviceintervaller på motortypen som følge av tekniske problemer, noe som gjør at rundt syv til åtte Dreamliner-fly står på verksted til enhver tid.

Marius Lorentzen / E24

Oppstarten kan ende i en simulator-flaskehals

Selv om ingen vet helt sikkert når Max-flyene kommer i luften igjen, så har Norwegian og andre begynt å planlegge hvordan de skal få det til.

Jacob Schram forklarer at det vil starte med at det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) gir grønt lys og at europeiske myndigheter (EASA) deretter må gjøre det samme.

– Det kan kanskje ta en måned til. Så må vi trene opp pilotene igjen og det er krav om simulatortrening. Vi har allerede satt sammen et slikt program, og det er snakk om rundt to timer trening for hver pilot, sier Schram og fortsetter:

– Flyene har også stått på bakken lenge og de må gjennom en full teknisk sjekk. Våre eksperter sier at det vil ta to til tre dager per fly. Når det er gjort vil vi være klare.

Det finnes 34 simulatorer for Max-flyene på verdensbasis, ifølge Norwegian. Selskapet har så langt mottatt 18 eksemplarer av flytypen, i bransjen har man som tommelfingerregel at man trenger 10 til 12 piloter for å drifte ett fly av denne størrelsen.

For å få sine 18 fly tilbake i luften må Norwegian derfor sende et sted rundt 200 piloter gjennom simulatortreningen som vil bli påkrevd for å kunne fly Max.

– Det er veldig få simulatorer for Max i verden og vi er ikke det eneste selskapet som har dette behovet, så det blir kamp om tidene. Men vi er en ganske god kunde av Boeing og de har simulatorer der vi får tid, sier Schram og fortsetter:

– Men det vil bli flaskehalser. Vi skal ta et og et fly opp i luften på sikker måte.

Hvor lang tid Norwegian vil bruke på å få alle de 18 flyene tilbake i drift er ikke avklart ennå.

Les også

Dårlig nytt for Norwegian: Boeing varsler ny 737 Max-utsettelse

Les også

Boeing rammes hardt av Max-problemene i fjerde kvartal

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Luftfart
  3. Jacob Schram
  4. Norwegian
  5. Boeing
  6. Airbus
  7. Boeing 737
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian-sjefen må klare seg uten Max: Vil ikke kansellere sommerbilletter

  2. Norwegian-sjefen: Håper å lande Max-erstatning før nyttår

  3. Norwegianflåten

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna

  6. Norwegian kansellerer kjøpet av 97 Boeing-fly og tar rettslige skritt