Ice vokser i mobilmarkedet - men det gjør underskuddet også

Inntjeningen per kunde falt med åtte kroner etter at Ice lanserte gratisabonnement for barn og kjøpte konkurrenten Komplett Mobil.

Mobilselskapet Ice sitt hovedkontor i Nydalen i Oslo

Foto: MARIUS LORENTZEN E24
Publisert:,

Mobilselskapet Ice slapp onsdag sin andre kvartalsrapport etter børsnoteringen 20. mai. I andre kvartal kan selskapet vise til fortsatt vekst, samtidig som marginene og bunnlinjen fortsatt er under press.

Selskapet fikk 79.000 nye kunder i kvartalet og endte dermed med totalt 536.000. 21.000 kom fra egen vekst, mens 58.000 kom inn via oppkjøpet av Komplett Mobil. Komplett hadde opprinnelig nesten 75.000 aktive mobilkunder da de ble overtatt av Ice.

Ice tjente i snitt 220 kroner i måneden per mobilkunde i andre kvartal (ARPU), noe som er ned fra 228 kroner på samme tid i fjor. Selskapet peker på at både lanseringen av gratisabonnementet Ice Junior for barn under 13 og oppkjøpet av Komplett bidro til å redusere snittinntekten, blant annet ved at Komplett-kundene fikk en gratis måned abonnement ved overføring.

Ice deltok også i den norske frekvensauksjonen i andre kvartal, og sikret seg sammen med Telenor og Telia viktige frekvenser (i 700-mhz-båndet) som kan brukes til utbygging av både 4G- og etter hvert også 5G-mobilnett.

– Dette var et hendelsesrikt og positivt kvartal, og vi er utvilsomt en enda mer robust virksomhet nå enn i starten av perioden. Sterk vekst i inntekter og antallet smarttelefon-kunder, koblet med en mye sterkere frekvensportefølje, kjøpt på attraktive prisnivåer, gir oss store forhåpninger for fremtiden, sier Ice-sjef Eivind Helgaker i en børsmelding.

Les også

Telia samler troppene etter Get-kjøpet: – Mange av kollegaene mine har jobbet knallhardt for å si det forsiktig

Administrerende Eivind Helgaker i mobilselskapet Ice

Foto: Marius Lorentzen E24

Fortsatt i minus

Selv om Ice er Norges tredje største mobilselskap, koster utbyggingen av selskapets nasjonale 4G-nett og kapring av markedsandeler store summer. Regnskapet viser at virksomheten fortsatt går med underskudd.

Ice sin omsetning økte fra 404 til 421 millioner kroner mot samme periode i fjor, men tallene er ikke helt sammenlignbare ettersom den svenske virksomheten har blitt solgt i mellomtiden.

En økning i driftsutgiftene, en marginal nedgang i roamingutgiftene (kostnader for å leie tilgang til Telias nett) og noe økte avskrivninger bidro til at driftsresultatet forverret seg fra −154 til −182 millioner.

Resultat etter skatt endte på −297 millioner, mot 106 millioner i fjor. Andre kvartal i fjor fikk seg et løft på 302 millioner fra den internasjonale virksomheten utenfor Norden som nå er skilt ut.

Ice ble etter flere forsøk endelig børsnotert den 20. mai i år. I vinter hentet selskapet inn 1,5 milliarder i en rettet emisjon etter at fjorårets forsøk ble satt på vent.

Selskapet startet ifølge regnskapet andre kvartal med en kontantbeholdning på 1,49 milliarder, etter et netto påfyll i emisjonen på 1,47 milliarder i første kvartal.

Selv om driften bidro positivt med 76 millioner etter at kostnadene var dekket, brukte selskapet 307 millioner på investeringer (inkludert Komplett-kjøpet) og 100 millioner på å betjene gjelden. Dermed ble kontantbeholdningen redusert med totalt 331 millioner, og selskapet hadde 1,16 milliarder ved utgangen av juni.

Les også

Telenor, Telia og Ice blar opp 735 millioner for mobilfrekvenser: – Et viktig skritt på veien mot 5G

Stadig mer data i eget nett

Noe av det viktigste Ice gjør for å snu de røde tallene til et overskudd er å få mer av mobiltrafikken over i eget nett, etter hvert som de bygger stadig flere egne basestasjoner.

Selskapet melder at andelen trafikk som gikk over eget nett i andre kvartal økte fra 55 ti l72 prosent mot samme periode i fjor.

Selskapet bygget 114 nye basestasjoner i kvartalet, og totalt vil selskapet i år koble på mellom 400 og 600 nye basestasjoner. Innen utgangen av 2020 skal de ha totalt 1.500 til 2.000 nye basestasjoner.

Selskapet regner med å investere rundt 700 til 800 millioner kroner i 2019, før man regner med de 303 millionene selskapet må betale norske myndigheter for de nye frekvensene.

Her kan du lese mer om