Analytiker spår utbyttefest i tank

Betalingen til oljetankere har skutt til værs. Gode tider gjør at rederiene vil skru opp utbyttekranen, venter meglerhus, som tror at John Fredriksens Frontline vil betale ut 4,8 milliarder kroner til aksjonærene i 2020.

RATEHOPP: Betalingen til tankskip har gått kraftig opp. Her Frontlines supertanker (very large crude carrier) Front Endurance.

Frontline
Publisert:

En rekke hendelser har utløst en skvis i tankmarkedet og mangedoblet betalingen til oljetankere den siste tiden.

Mer penger inn til tankrederiene vil bety mer penger til aksjonærene, venter Cleaves Securities, som tror et solid utbyttedryss er på vei.

Les på E24+ (for abonnenter)

Mener hele shippingsektoren er undervurdert: – Et tidsspørsmål før de underliggende verdiene kommer frem

Spår milliardutbytte

  • I en ny shippingrapport anslår meglerhuset at Frontline vil betale et utbytte på 523 millioner dollar neste år, eller rundt 4,8 milliarder kroner med dagens valutakurs. Det vil tilsvare en utbytteavkastning (utbytte delt på aksjekurs) på 23 prosent, ifølge prognosene i rapporten.
  • Cleaves tror investor Arne Fredlys tankveddemål Hunter Group vil dele ut 18 millioner dollar til aksjonærene i 2020, tilsvarende en utbytteavkastning på seks prosent.
  • Tankrederiet ADS Crude Carriers vil betale ut 21 millioner dollar neste år, tilsvarende en utbytteavkastning på 32 prosent, spår meglerhuset. ADS ble startet av Arendals Dampskibsselskab i 2018 og er notert på markedsplassen Merkur Markets.
  • I tankrederiet Okeanis Eco Tankers anslår Cleaves at aksjonærene vil få et utbytte på 30 millioner dollar, eller en avkastning på åtte prosent, i 2020.
Les også

Småinvestorer kaster seg på tankbølgen

– Det er helt klart en viktig strategi for rederiene å betale dividende i gode tider, sier analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities til E24.

Andre analytikere tror også det ligger an til utbetalinger til Frontline-aksjonærene.

– Med dagens kontantstrøm blir det nok et ganske hyggelig utbytte, sier analytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou Securities.

Tror ikke skyhøye rater vil vare

Før helgen passert dagratene for store tankskip (VLCC) 300.000 dollar i spotmarkedet, over en tidobling den siste måneden, ifølge Vesselsvalue og Baltic Exchange.

Hannisdahl tror ikke de skyhøye dagratene vil vedvare fordi mye av oppgangen er drevet av en «risikopremie» etter blant annet amerikansk svartelisting av kinesiske rederier og uroen som har blusset opp i Midtøsten.

Les også

Spetalen fortsetter tankkjøpene: Satser på Fredlys tankrederi Hunter

– Den risikopremien tror vi ikke vil vare. Det er vanskelig å regne på fordi det er drevet av politikere snarere enn fundamentale forhold. Derfor har vi antatt en gradvis nedgang, sier han.

– Ser veldig bra ut

I rapporten er anslaget for VLCC-ratene på i gjennomsnitt 97.000 dollar per dag i fjerde kvartal. Estimatet for 2020 blir jekket opp til et gjennomsnitt på 50.475 dollar om dagen fra meglerhusets tidligere anslag på 46.033 dollar per dag.

Anslaget vil fortsatt innebære at pengene strømmer inn i tankrederiene. Frontline-sjef Rober Hvide Macleod sa nylig at rederiet trenger 24.500 dollar per dag for å tjene penger på sine VLCC-skip.

– Det legger seg rett ned på bunnlinjen. Alle kostnadene er jo de samme uavhengig av topplinjen, sier Hannisdahl.

Han mener grunnleggende forhold som nye utslippskrav, økt amerikansk oljeeksport og lav flåtevekst vil medføre at ratene holder seg på et nivå der rederiene tjener gode penger.

– Med de faktorene har det lenge ligget til rette for en kraftig oppgang i oljetank, sier Hannisdahl.

– Det ser veldig bra ut, sier han.

Fra nyttår trer nye strengere regler for skipsfartens svovelutslipp i kraft. I forkant av dette har mange rederier valgt å installere renseanlegg på sine skip. Det reduserer kapasiteten i flåten for en periode, og bidrar til et strammere tankmarked.

Samtidig har USA økt sin oljeeksport kraftig, noe som gir et behov for skip til å frakte oljen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Tror USAs oljeboom løfter tankmarkedet: – Den store driveren er eksporten fra USA

Stor bestilling av nye skip i gode tider har mange ganger tatt knekken på shippingmarkeder. Nå er imidlertid bestillingene av nye tankskip, målt i prosent av dagens flåte, på det laveste siden 1997, ifølge Hannisdahl.