Tankmarkedet fortsatt tynget: – Bedring i vente

Nær ett år etter ekspertene mente tankrederiene var på vei til å seile ut av krisen, er markedet for oljefrakt fortsatt svakt. Frontline leverer bedre resultat enn ventet og ender første kvartal med overskudd.

STORINVESTOR: Mangemilliardær John Fredriksen er dominerende aksjonær i selskaper innenfor blant annet sjømat, eiendom, shipping og oljeservice.
Publisert:

Analytikere, investorer og redere har det siste året øynet en opptur for det pressede tankmarkedet – uten at det har slått til over lengre tid.

Resultatfasiten til Frontline i første kvartal viser at markedet for oljefrakt til havs fortsatt er tynget, men at rederiet tjente penger på grunn av derivatgevinster:

  • Resultatet etter skatt ble 31,1 millioner dollar, mot 29 millioner dollar året før. Det justerte resultatet etter skatt endte på minus 1,6 millioner dollar.
  • Inntektene var på 217 millioner dollar i første kvartal 2022, mot 194 millioner dollar året før.

Frontline hadde en gevinst på derivater på 25 millioner dollar i kvartalet.

Analytikerne ventet et resultat etter skatt på minus fire millioner dollar, ifølge estimater fra Infront TDN Direkt.

Les også

Golden Ocean tjente 1,2 mrd. i første kvartal

Kriserammet

Tankmarkedet har for det meste vært begredelig etter oljegrupperingen Opec+ sine produksjonskutt fra starten av coronakrisen. I kjølvannet av at situasjonen strupte etterspørsel etter oljefrakt til havs, har inntjeningen til de største skipene, VLCC-er, i spotmarkedet vært i minus flere ganger.

Tirsdag rapporterer Frontline et timecharter-nivå for VLCC-flåten på 15.700 dollar per dag for første kvartal. Skipenes break-even, nivået som må til for å gå i null på frakten, er på rundt 20.000-25.000 dollar per dag.

– Det er bedring i vente fremover, skriver Kepler Cheuvreux-analytiker Anders Karlsen i en ny analyse.

– Vi øyner at etterspørselen av frakt av råolje vil ta seg opp i løpet av året, tross fortsettende motvind – spesielt for VLCC-er, kommenterer Karlsen.

Han trekker blant annet frem at to mindre skipstyper, Suezmax og Aframax, har seilt inn bedre inntjening den siste tiden.

– Det er delvis drevet av endring i russisk eksport. Vi forventer at over tid, når situasjonen rundt sanksjoner og krigseffekter blir klarere, så vil nye handelsmønstre komme frem og føre til lengre ruter og dermed øke etterspørselen for frakt.

For andre kvartal, tredje kvartal og fjerde kvartal i år estimerer Kepler Cheuvreux nå henholdsvis 20.000 dollar, 28.000 dollar og 43.500 dollar per dag i spotinntjening for VLCC-skipene til Frontline.

Frontline har for andre kvartal sluttet rundt 74 prosent av tilgjengelige dager for selskapets VLCC-er til en timecharter-rate (lengre kontrakter) på rundt 22.600 dollar dagen. 70 prosent av tilgjengelige dager for Suezmax-skipene sluttet til en rate på rundt 32.700 dollar per dag i samme periode, mens 58 prosent av tilgjengelige Aframax/LR2-dager sluttet til en rate på om lag 46.300 dollar per dag.

– Tank er volatilt

Karlsen har nylig høynet kursmålet sitt på Frontline-aksjen til 151 kroner, en betydelig oppside fra den nåværende kursen på 84,3 kroner.

– Tank er volatilt og det er vanskelig å si noe helt klart om fremtiden her, slik som ellers i shipping, siden det er mange faktorer som innvirker på hvordan ting går. Når det kommer til tank, har argumentet lenge vært at konsum øker, produksjonen til Opec skal øke og lager må gjenoppbygges, kommenterer han til E24.

– Dette kombinert med lav flåtevekst har gjort at ting har sett fornuftig ut. Det har tatt lengre tid av ulike årsaker, enten høy oljepris, krig eller andre ting, og det er derfor vanskelig å si akkurat når ting skal snu, men jeg er av den oppfatning at det vil snu, tilføyer shippinganalytikeren.

Vil slå seg sammen med Euronav

Tidligere i vår ble det kjent at Frontline ønsker å slå seg sammen med konkurrenten Euronav, der John Fredriksen også er storaksjonær.

Planen har imidlertid møtt motstand fra en storaksjonær i Euronav, rederifamilien Saverys, som ønsker å skyte den ned og gjøre rederiet mindre avhengig av oljefrakt.

Sist uke ble det imidlertid kjent at aksjonærene i Euronav stemte ned Saverys-familiens forslag om få inn flere styremedlemmer, og det rykker dermed et hakk nærmere en sammenslåing.

Karlsen i Kepler Cheuvreux omtaler en sammenslåing som en «potensiell kurskatalysator».

– Vårt syn er at det vil være positivt for begge selskaper dersom man lykkes med prosessen, men om ikke så vil Frontline fortsette å levere som et eget selskap, fremhever han.

Et sammenslått selskap, som fortsatt skal gå under navnet Frontline, vil ha en flåte bestående av 69 av de største råoljetankskipene (VLCC), 57 fartøy i Suezmax-klassen og 20 LR2/Aframax-fartøy.

Les på E24+

Kjente investorer med på offshoreopptur: – Vært underinvestert i syv år

Publisert:
Gå til e24.no