Forvirret? Her er Norwegian-dramaet på 1-2-3

Hvordan havnet Norwegian i uføret, hva i alle dager betyr emisjon og tegningsrett, og sist men ikke minst: Kan flyselskapet gå konkurs?

TURBULENS: Milliardtap, gjeldstrøbbel og pengejakt for Norwegian har gjort 2018 til et knallhardt år for administrerende direktør Bjørn Kjos.

Foto: Frode Hansen VG
Publisert:,

– Jeg vil ikke bruke ordet krise om Norwegian, men de har utfordringer.

Slik beskriver Hans Jørgen Elnæs i WinAir dramaet som har utspilt seg rundt Norwegian det siste året.

I 2018 tapte flyselskapet 2,5 milliarder kroner, etter trøbbel med motorene på Dreamliner-flyene og et feilslått grep med å binde drivstoffprisene.

– Motortrøbbel gjorde at de måtte betale kompensasjon til passasjerer, leie inn fly og tapte penger på billettinntekter. Da de i høst bommet på drivstoffprisene, så ble 2018 et vanskelig år for dem, sier Elnæs.

Planen til Norwegian har vært å bli et av Europas største flyselskaper.

Men for å bli stor trenger du mange fly, og fly er ikke billig.

Med veksten kom det en enorm gjeld, som i fjor passerte 31,9 milliarder kroner.

– Veksten har gitt dem ekstraordinære kostnader til gjeld, sier Elnæs.

Så lenge selskapet fortsatte å tjene penger hadde de kontroll på gjelden, men underskudd gjorde at selskapet manglet penger i kassen. Det gjorde at de som hadde lånt selskapet penger ble nervøse, forteller Elnes.

Norwegian måtte derfor ut på pengejakt.

Les denne også: Finansprofiler blir med i Norwegians emisjon

TRAKK SEG: Willie Walsh, IAGs (International Airlines Group) mektige sjef, var lenge interessert i Norwegian. De trakk seg kom de med en oppfordring om at selskapet måtte jobbe med økonomien.

Foto: Clodagh Kilcoyne Reuters

Pengejakten


Før Norwegian havnet i pengeskvis var IAG, selskapet som eier British Airways, interessert i å kjøpe Norwegian.


Men 24. januar i år trakk IAG seg fra oppkjøpet.


Norwegians behov for friske penger hadde da meldt seg, uten at de hadde en ny eier som kunne hjelpe.


Løsningen kom uken etter, da Norwegians planer om å hente inn tre milliarder kroner i en emisjon ble kjent.


En emisjon vil si at antall aksjer utvides.


Dette gjør at Norwegian får pengene de sårt trenger når folk kjøper nye aksjer, men det gjør også at flere må dele det samme selskapet - og at de som eier aksjer i utgangspunktet ser sine andeler minske i verdi.


En emisjon kan sammenlignes med å helle mer vann i et glass med saft: Verdien av hver aksje blir vannet ut.

Les også: Norwegians milliardemisjon fikk overveldende flertall: – Trist at styret har klart å søle bort så mange milliarder

Kan fremdeles gå konkurs

Er selskapet berget om de nå får inn tre nye milliarder?

GARANTIST: John Fredriksen, som ifølge Kapital er Norges rikeste person, går inn som garantist i emisjonen med Norwegian. Det vil si at han vil skyte inn pengene som gjenstår for å nå tre milliarder kroner, når andre aksjonærer har hatt sjansen til å kjøpe nye aksjer i Norwegian.

Foto: Ints Kalnins Reuters

– Det er ingenting på min radar som sier at de skal gå konkurs, sier Elnæs.

– Men som i et hvert annet selskap så er det en mulighet, selv om det skal mye til.

Men flere mindre flyselskaper har i det siste gått under i et marked med tøff konkurranse.

Wall Street Journal har kalt Norwegians forretningsmodell for «ødelagt», og at det neste året vil vise om selskapet er flygedyktig.

Samtidig er det flere ting som taler Norwegians sak:

Flyselskapet har startet med innsparingstiltak som skal kutte kostnadene med tre milliarder kroner i år.

Det betyr kutt i ruter og baser. Selskapet understreker at ruter som er i salg ikke avvikles, og at det primært handler om å redusere frekvensen på ruter mellom Spania og Nord-Europa.

Selskapets nye fly har kostet, men de gir også en stor fordel:

– Flyflåten gjør at de ligger bra en for fremtiden med tanke på lavere drivstoffkostnader og CO₂-avgifter enn mange av konkurrentene, sier Elnæs.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Solgte Kjos og Kise Norwegian-rettighetene på bunn?

Norwegian har også sagt at de ikke vil vokse mer i årene som kommer, men heller jobbe med å stabilisere driften.

– Emisjonen gir de albuerom til å gjøre endringene for å skape lønnsomhet. I tillegg til at de får fylt krigskassen for å møte ytre påvirkninger, sånn som høyere drivstoffpriser.

Kan bli solgt

Problemene det siste året har bidratt til at aksjene i dag er verdt en fjerdedel av hva de var verdt 27. april i fjor.

Til sammen har 22,2 milliarder kroner i børsverdi forduftet på under ett år.

Selv om IAG trakk seg fra et salg, så kan Norwegian fremdeles bli solgt. Bjørn Kjos har nylig uttalt at et salg er aktuelt, dersom det er «bra for alle mine medarbeidere og alle våre reisende».

Men et salg kan ikke skje før emisjonen har gitt dem tre milliarder kroner.

Les også: Kjos åpen for salg: – Den som kjøper Norwegian må være bra for alle mine medarbeidere og alle våre reisende

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Aksjemarkedet kan ha mistet troen på Norwegian-Kjos

Hva skjer nå?


I emisjonen får alle aksjonærer to tegningsretter for hver aksje de eier. En tegningsrett gir rett til å kjøpe en aksje i emisjonen, men tegningsretten kan også selges i en gitt periode til andre som vil kjøpe den og delta i emisjonen.
Les også: Kjos og Kise selger tegningsretter for 156 millioner
Investeringsselskapet HBK, som eies av Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise, eier i dag 24,66 prosent av aksjene i Norwegian. I tillegg eier Kise en del aksjer gjennom selskapet Sneisungen.


Kjos og Kise har tidligere varslet at de kommer til å selge noen av sine tegningsretter, noe de også varslet at de hadde gjort tidligere denne uken.

De to Norwegian-toppene får trolig da en mindre eierandel i Norwegian.

Les også

– Interessant investering når de gjør disse grepene

Les også

Kjos og Kise selger tegningsretter for 156 millioner

Les også

– Trist at styret har klart å søle bort så mange milliarder