Vipps med underskudd på over 150 millioner kroner i fjor

Resultatet til Vipps viser et underskudd på 157 millioner i 2017. Vipps-sjef Rune Garborg skylder på investeringer i teknologi.

Stort underskudd. Rune Garborg, Vipps-sjef, skylder på teknologi-investeringer for underskuddet i hundremillionersklassen. Her sammen med viseadministrerende direktør Elisabeth Haug og DNB-sjef Rune Bjerke (t.v.)

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Betalingstjenesten Vipps legger frem årsrapporten for 2017 onsdag. I rapporten, som E24 har fått tilgang på, fremkommer det at selskapet har hatt driftsinntekter på 30 millioner kroner, men driftskostnader på 187 millioner.

Det ga Vipps et underskudd på 157 millioner kroner i fjor.

Vipps-sjefen: – Vi har investert mye i teknologi

Rune Garborg, daglig leder i Vipps, peker på investeringer i teknologi for å forklare de enorme kostnadene. I 2017 brukte Vipps 88 millioner kroner på konsulenter, utvikling og drift av IT-systemer.

– Investeringer i teknologi har vært den absolutt tyngste kostnadsdriveren. Spesielt i forbindelse med at Vipps ble carvet ut fra DNB. Tjenesten måtte også forsterkes voldsomt i forhold til det volumet som vi så komme, sier han.

Les også

Apple inntar det norske betalingsmarkedet: – Brukeropplevelsen vil avgjøre hvem som vinner

Det var nemlig ikke forventet at Vipps skulle bli brukt av så mange og så hyppig da tjenesten ble lansert.

– Det volumet som vi har på Vipps nå så vi ikke for oss i 2015. Det må vi innrømme nå i ettertid, sier Garborg.

Ifølge årsrapporten gjennomføres det rundt 350.000 transaksjoner i Vipps hver dag.

Vipps var tidligere en del av DNB-konsernet, men i februar i fjor annonserte DNB at totalt 106 nye banker skulle bli deleiere av tjenesten, med DNB som største eier.

Driften skulle bli skilt ut fra DNB. Fisjonen fant sted i slutten av september.

Nå eier DNB 51,5 prosent, Sparebank 1 eier snaue 25 prosent, Eikagruppen eier 10 prosent og en rekke uavhengige banker eier 12 prosent sammen.

Vekk fra Visa-betalinger

En annen stor utgiftspost i årsrapporten er transaksjonskostnader, som ligger på 45 millioner. Tallene blir helt annerledes for 2018, skal vi tro Vipps-sjefen.

Før registrerte man nemlig et Visakort for å betale og motta penger i Vipps. Mellom privatpersoner går pengene nå direkte fra konto til konto.

Les også

Siste hinder er fjernet: Finansdepartementet sier ja til Vipps-fusjonen

– Transaksjonskostnader i regnskapet for forrige år knytter seg til Visa. Det ser vesentlig bedre ut nå, og netto transaksjonskostnader har gått i pluss siden april i år. Så det har vært en veldig positiv utvikling på transaksjonssiden, forklarer Garborg.

Langt fra en pengemaskin

Inntektene på 30 millioner blekner i forhold til kostnadene på 187 millioner.

– Inntektssiden er foreløpig ganske liten i forhold til utgiftssiden, og det skyldes at investeringer i distribusjonskapasitet og teknologiske løsninger er høye.

Det sier Garborg til E24. Han kan ikke gi et konkret svar på når Vipps planlegger å gå med sitt første overskudd.

– Det viktigste for oss nå er å komme ut med ny konkurransekraft, og sørge for at vekstanslagene våre blir så høye som mulig. Vi fusjonerte med Bankaxept og BankID for et par dager siden, og det er ganske solide resultater på gang. Vi tror det er vanskelig å gi et eksakt bilde nå, legger han til.

Han avviser at måten Vipps skal tjene penger på fremover er å ta betalt for vanlig vennebetaling.

– Jeg tror man skal belage seg på at innenfor betalingsområdene blir marginene mer og mer presset. Vi må kunne begeistre kundene med tilleggstjenester for at vi skal få inntektene opp på et ønskelig nivå, sier han.

Vipps-sjef Rune Garborg

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Styret fornøyd

Resultatet og resten av årsberetningen har blitt lagt frem for styret. Der var det ingen som ble overrasket, ifølge Garborg.

– Styret er fornøyd med det vi har levert. Det er i henhold til forventninger både fra styret og eierne i selskapet, avslutter Vipps-sjefen.

Her kan du lese mer om