– Ingen verdi i egenkapitalen til supply-rederiene

Høy gjeld og vanskelige markedsforhold har tvunget frem betydelige grep i en rekke av rederiene som leverer til oljenæringen. Neste selskap ut kan være Farstad Shipping.

KREVENDE TIDER: En rekke av supplyrederiene har måttet ta drastiske finansielle grep. Bildet viser supplyskip fra Farstad Shipping i opplag i Ålesund.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
  • Anders Park Framstad
Publisert:

Farstad melder mandag at selskapet har inngått en avtale med sine sikrede långivere om avdragsutsettelse frem til begynnelsen av oktober og fritak fra lånebetingelser i samme periode.

Dette er etter alle solemerker et skritt på veien mot en mer omfattende «pakke».

– Det er konstruktiv dialog og en positiv holdning hos dem rundt bordet med tanke på å få på plass en god løsning, sier konsernsjef Karl-Johan Bakken til E24.

Av dagens melding fremgår det at Farstad ser på flere mulige løsninger for å styrke sin finansielle posisjon og kapitalstruktur, og at potensielle «strategiske alternativer» er til vurdering.

Les også

Havila-sjef om forhandlinger: – Kan føre til konkurs

Bakken ønsker ikke å kommentere nøyaktig hvem bordsetningen består av, men Farstad er det siste i en rekke supplyrederier som har blitt nødt til å ta grep. Og ut fra dette er det nærliggende å anta at det jobbes med en løsning som inkluderer både aksjonærer, banker og obligasjonseiere.

En del av de nevnte prosessene har sett smertefulle ut, spesielt for aksjonærene. Bakken ønsker ikke å forskuttere hvordan en eventuell løsning vil se ut hos dem.

– Det vil være feil å spekulere i dette i dag, sier han.

Smertefullt

Slik E24 tidligere har skrevet, har en rekke av rederiene opparbeidet seg mye gjeld. Kombinert med vanskelige markedsforhold, drevet av lavere investerings- og aktivitetsnivå hos kundene, har dette utløst en aldri så liten bølge av restruktureringer (se eksempler i sidesak).

Farstad Shippings gjeld var ved utgangen av forrige kvartal på rundt 11,8 milliarder kroner.

Løsningene som er lagt frem bærer preg av det ovennevnte, og det er fellestrekk ved flere av dem. Dette ligger til grunn for påstanden om «smertefulle» restruktureringer for egenkapitaleierne:

  • Antallet aksjer i enkelte av selskapene har økt dramatisk – i flere tilfeller mangedobles antallet utestående aksjer.
  • For å få hentet egenkapital må det gis stor rabatt.
  • Dette rammer aksjekursen og bidrar til at de eksisterende aksjonærenes verdier reduseres. Utvanningen blir betydelig for aksjonærer som ikke kan, ønsker eller får mulighet til å delta.

En person som den siste tiden har stått midt oppe i dette, er finansdirektør Ola Beinnes Fosse i rederiet Rem Offshore. Selskapet kunngjorde i forrige uke en løsning som bærer tydelig preg av at selskapet er presset.

– Det er klart at det er et veldig utfordrende marked å hente egenkapital i nå, sier Fosse.

– Grunnen til at vi har fått det til, er at vi har klart å tegne en lang løpebane som strekker seg ut 2019. Vi vet at 2016 blir dårlig, 2017 blir mest sannsynlig dårlig og 2018 er mer usikkert. Når det kommer til 2019, har ingen peiling.

Roser storaksjonær

Når det kommer til Rems restrukturering, vakte både kursen og det faktum at den medfølgende egenkapitalemisjonen var rettet mot én storeier – styreleder Åge Remøy – oppsikt.

Emisjonen ble gjort til en rabatt på 97,36 prosent mot siste handel. Fosse påpeker at det har vært lav likviditet i aksjen den siste tiden, og at før-kursen som er oppgitt over således ikke er reell.

Og han mener at det ikke var mulig å unngå utvanning.

– Det er ikke noen verdi i egenkapitalen til supplyrederiene slik situasjonen er nå, fordi gjelden er altfor høy. Da er det klart at man får en veldig utvanning når man konverterer, sier han.

Rem er imidlertid et lite selskap med en stor aksjonær og relativt få minoritetsaksjonærer, og finansdirektøren er sjeleglad for at Remøy i det hele tatt velger å delta.

– Åge har vært helt avgjørende for at vi har kunnet presentere denne løsningen, sier han.

– Han selger fiskebåten sin og går inn med alt han har igjen av formue. Han er pragmatisk og sier at den gamle egenkapitalen hans er tapt. Nå velger han å gå inn med ny egenkapital. Jeg kan ikke se at mange andre hadde vært villige til å gjøre det i dette markedet.

– Brutalt

I DOF medførte restruktureringen at det skal utstedes opp til 1,2 milliarder aksjer gjennom en tegningsrettsemisjon, mens det på forhånd var 111 millioner aksjer i selskapet.

Nordnets investeringsøkonom Tom Hauglund har tidligere brukt dette som et skrekkeksempel på hva restruktureringer kan gjøre med minoritetsaksjonærenes verdier av.

– Restruktureringene innen oljeservicesektoren er brutale, voldsomme og komplekse, sier Hauglund.

Han trekker frem DOF, Solstad Offshore og REM Ofshore, i tillegg til riggselskapet Songa, som eksempler.

– Fellesnevnerne er historisk moro som er bygd opp på en gjeldsstruktur som ikke lenger er holdbar. Store utbytter har fristet spesielt amerikanske investorer, og yield-utbytte på over ti prosent har vært nesten dagligdags i sektoren. Jeg tror aksjonærer, eiere og ledelsene rett og slett glemte at olje er syklisk, sier han.

Hauglund mener det er spesielt trist at det i mange av selskapene er småaksjonærene som er de store taperne.

KRITISK: Investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet.

Foto: Nordnet

– Utvanningen er så stor at investeringen blir bare smuler, og de store aksjonærene får store eierandeler på helt utrolig lave kurser. Ledelsene vil argumentere med at alternativene er konkurs, men jeg er ikke så sikker på det, sier han, og etterlyser større løsningsvilje fra bankene:

– Bankene har i mine øyne vist liten eller null interesse for å slette gjeld. Det eneste bankene har vært villige til å gjøre, er å skyve på gjeld og avdrag. I utgangspunktet bare forskyver dette problemene. Obligasjonseierne har konvertert aksjer og vist mye større villighet til å samarbeide.

Runde to?

På gjeldssiden har restruktureringene også vakt oppsikt.

Overfor Bloomberg uttrykker flere frykt for en andre runde.

Les også

Offshore-skip for over 20 milliarder i opplag

Nyhetsbyrået anslår at rundt 17,1 milliarder i høyrenteobligasjonsgjeld er misligholdt så langt i år, og det kan bli mer.

– Det er million-spørsmålet alle skipseiere stiller seg. Alle restruktureringscasene som er gjennomført så langt er basert på at markedet bedres – uten en positiv endring vil det mest sannsynlig bli en runde til, sier sjefanalytiker Lars Kirkeby hos Nordea.

Kredittsjef Pål Ringholm i Swedbank beskriver situasjonen i sektorene med mye stålverdier, les shipping og rigg, som spesielt ille.

– Vi venter en ny runde med restruktureringer fremover, dog med enkelte nyanser. Dersom bankene fortsetter å gi betydelige gjeldsutsettelser over de neste årene, utsetter bare banksektoren den nødvendige markedskonsolideringen. Det kommer til å ta lengre tid enn mange tror å rebalansere markedet.

Les også

– Tror ikke vi vil se noen ordentlig bedring før i 2019

Les også

Fra offshore til oppdrett: – Får et ben til å stå på

Les også

– Vi må jobbe oss gjennom svake markeder

Les også

Avis: Dolphin Drilling nedbemanner med 165

Les også

BW Offshore: Henter penger langt under dagens kurs

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen
  2. DOF
  3. Farstad Shipping
  4. Eidesvik Offshore
  5. Rem Offshore
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Slik kan de kriserammede rederiene forskjellsbehandle aksjonærene

  2. Slik er kampen om Havila: – Dette er grisete

  3. Betalt innhold

    Havila lanserer ny plan

  4. Annonsørinnhold

  5. – Vi forsøker å ta hensyn til alle «stakeholders»

  6. – Tror ikke vi vil se noen ordentlig bedring før i 2019