- SAS ikke interessert i å selge

Over to måneder etter redningsoperasjonen i SAS er verken Widerøe eller SGH solgt.

BLIR SOLGT? Spareplanen for SAS innebærer både salg av Widerøe og andre datterselskaper som SAS Ground Handling. Men det er lite fremdrift i prosessen, sier en som har meldt sin interesse for Widerøe.
Publisert:

Braathens-arvingen Per G. Braathen er en av dem som har sagt seg interessert i å kjøpe Widerøe, men Braathen sier til Aftenposten at det på ham virker som om SAS ikke er interessert i å selge.

– Prosessen har ingen fremdrift, konstaterer han.

En del av redningsplanen for å unngå SAS-konkurs i november var å selge ut eiendeler for nærmere 3 milliarder svenske kroner.

Salget av bakkeselskapet SAS Ground Handling og Widerøe var planlagt å bringe inn rundt 2 milliarder kroner, og SAS håpet at Widerøe alene skulle kunne innbringe opptil 1,5 milliarder kroner.

Hittil høyeste bud på Widerøe skal kun være på rundt 500 millioner kroner.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at salgsprosessene pågår, men at selskapet ikke vil datofeste noen løsninger.

Noen av innsparingstiltakene som skulle settes i gang, er også utsatt fordi en endelig avklaring om lønnskutt og arbeidsvilkår for ansatte organisert i Norsk Kabinforening lar vente på seg.

Tidligere leder av denne fagforeningen, Elisabeth Goffeng, ble i desember kastet av medlemmene, som mente at hun ikke hadde mandat til å signere den nye arbeidsavtalen som flyselskapet forhandlet frem i kriseuken i november.

Norsk Kabinforenings nye ledelse mener dermed avtalen er ugyldig.

Publisert:
Gå til e24.no