Analytiker tror på flere rute- og basekutt: – Blir et mer kynisk Norwegian fremover

Norwegians tøffe vei mot et større lønnsomhet har for alvor begynt, og ekspertene ser for seg flere kutt fremover. Fornuftig å trykke på bremsen, sier én analytiker.

KUTTER: Base- og rutekutt kan bety at Norwegian blant annet blir mer punktlige fremover, noe som igjen gjør selskapet mer lønnsomt.

Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix
Publisert:,

Norwegian varslet onsdag kveld en rekke base- og rutekutt som et tiltak for å bli mer lønnsomme, og mindre sårbare mot sesongvariasjoner.

Seks baser stenger – og en rekke ruter kuttes.

Analytiker Jo Erlend Korsvold i SEB følger Norwegian, og var ikke overrasket over gårsdagens nyheter.

– Det har vært ganske tydelig at det går i den retningen av rutekutt og nedleggelser av baser den siste tiden.

Til sammen har Norwegian uttalt at de jobber mot innsparelser verdt to milliarder kroner, noe Korsvold tror kan bety enda flere stengte baser og færre ruter.

– Jeg tror man kan se flere lignende grep som dette fremover. De reforhandler jo også en del avtaler med leverandører, og det er nok et mer kynisk Norwegian vi vil se fremover.

Det har vært viktig for flyselskapet å uttrykke at norske reisende ikke blir påvirket av kuttene.

Les også

Her er rutene Norwegian kutter

– Tre milliarder lite realistisk

Den smale vei til lønnsomhet

De siste årene har Norwegian hatt ambisiøse vekstambisjoner, og brukt store ressurser på USA-ruter og inntoget i Sør-Amerika.

Analytiker Jo Erlend Korsvold i SEB.

Foto: SEB

Korsvold minner om historikken til konkurrentene, og sier at det først var når Ryanair og Easyjet tok ned veksten, at de virkelig ble lønnsomme.

– Det har jo vært kostbart å vokse så fort og mye som Norwegian har gjort, og nå tråkker de litt på bremsen, noe som virker fornuftig. Det blir veldig interessant å følge selskapets vei mot å bli ordentlig lønnsomme, sier Korsvold.

Han påpeker at dette også handler om å bli mer punktlige for flyselskapet – noe som også spiller inn på lønnsomheten.

– De har vokst fort, og kan nå se på totalbildet og kutte bort det som ikke lønner seg eller ser lovende ut.

Les også

Fagforeningsleder om Norwegian-kutt: – En trist nyhet

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener det er strategisk smart fra Norwegian å gjennomføre kuttene tidlig på året, slik at det blir minst mulig forstyrrelser i de viktige sommermånedene.

– Sannsynligvis vil Norwegian fokusere på å øke frekvensen på eksisterende ruter, både lang og kortdistanse, som kan resultere i økt betalingsvilje og kundetilfredshet. Samtidig vil det redusere risikoen for at passasjerer blir stående hvis noe skjer på en rute som kun opereres noen dager i uken. Da kan Norwegian også unngå å leie inn kapasitet for å løse problemer, sier han.

Les også

Fagforeningsleder om Norwegian-kutt: – En trist nyhet

Les også

– Har kommet til et punkt der det må gjøres nødvendige justeringer

Les også

– Gir Norwegian et overtak hvis oljeprisen holder seg under 70 dollar

Her kan du lese mer om