Milliardene som forsvant – vekstbransjen som ble symbolet på oljenedturen

Supplyrederiene vokste og vokste og vokste i takt med oljefremveksten i Norge. Nå er de symbolet på nedturen som traff når oljeprisen begynte å stupe.

FESTET TIL LAND: Utenfor Ålesund ligger supplyskip fra Farstad Shipping i opplag. I Norge og Storbritannia er det 141 forsyningsfartøyer og ankerhåndteringsskip i opplag.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
  • Kjetil Malkenes Hovland
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Eirik Amb Nysveen
Publisert:,

Det har vært tunge år for supplynæringen, og mange rederier trues av konkurs.

Rederiene sliter etter å ha bestilt for mange skip og lånt for mye penger mens tidene var gode. Fra juli 2014 og til nå er oljeprisen halvert, aktiviteten kraftig redusert, og oppdragene skrumpet inn.

I forrige uke ble Farstad Shipping reddet av en redningspakke fra ett av investor Kristian Siems selskaper.

Samtidig kom meldingen om at supplyrederiet Havila Shipping ville gå konkurs på mandag om ikke obligasjonseierne godkjente rederiets redningsplan. Mandag hadde en stor nok andel gitt tommel opp til redningsplanen. Havila Shipping unngikk dermed konkurs.

Opp, så ned

Som så ofte før i oljerelaterte næringer følger den kraftige nedturen etter en kraftig opptur.

Globalt har antallet supplyskip økt nær 40 prosent – fra 2.632 ved utgangen av 2010, til 3.588 i dag, ifølge tall fra IHS Petrodata.

Les også

Mener supplykrisen hadde kommet uavhengig av oljeprisfallet

I tillegg er mange nybygg bestilt, men ennå ikke levert.

– Man konkurrerte for mye med hverandre om hvem som skulle vokse raskest, og så ble flåten overdimensjonert, sier Arnulf Goksøyr til E24.

Han er Høyre-ordfører i Herøy kommune på Sunnmøre, hvor lokale rederier som Havila Shipping og Olympic Ship bidrar med arbeidsplasser og støtter gode formål innen både kultur og næringsliv.

I KRISE: Dersom ikke obligasjonseierne godtar redningsplanen vil Havila slås konkurs. Her er ett av selskapets supplyskip, Havila Jupiter.

Foto: Hinrich Bäsemann/DPA NTB scanpix

Supplynæringen gikk for langt under oppturen, med oljepriser som lå nokså stabilt på over 100 dollar fatet fra 2011 til 2014, ifølge ordføreren.

I troen på stadig økende oljeaktivitet bestilte de nye skip for milliarder, og tok opp for mye lån.

Havila-storaksjonær Per Sævik mener det er dette som har sendt rederiene inn i krisen de befinner seg i nå – ikke nedturen i oljeprisen.

– Selv uten fallet i oljeprisen ville vi fått denne krisen på grunn av alle de nye båtene, sa Sævik tidligere mandag, da E24 møtte ham i Oslo etter at Havila-redningsplanen fikk tommel opp.

– For mye gjeld

– Næringen bygget altfor mange skip med for mye gjeld. I motsetning til rigg var det ingen høy inntjening på toppen av oppturen, sier Nordea-analytiker Kristoffer Bollestad Pedersen til E24.

Les også

Slik kan de kriserammede rederiene forskjellsbehandle aksjonærene

– Innen subsea gikk det ganske bra, men ikke så bra innen supplybåter og ankerhåndtering. Her inngikk man lange kontrakter på cash break-even, altså at kontraktene dekket renter og avdrag, men man hadde ingen buffer før nedturen. Og så var det altfor mange aktører, sier han.

Bare i Norge og Storbritannia er det 141 forsyningsfartøyer (plattform supply vessel) og ankerhåndteringsskip i opplag, noe som tilsvarer drøyt 39 prosent av den totale flåten, ifølge Pedersen.

(saken fortsetter under tabellen)

THE RISE AND FALL ... Denne tabellen viser børsverdiene i et utvalg offshorerederier notert på Oslo Børs. Verdiene er kraftig barbert fra 2014 til 2016.

Foto: Asgeir Aga Nilsen/selskapenes årsrapporter

– Dinosaurene slåss

Det siste året har større aktører og investorer kastet seg inn i en kamp om å få kontroll med de kriserammede selskapene i næringen, for å bygge opp større aktører som kan ta markedsandeler og tjene penger når den ventede oppturen en gang kommer.

I tillegg til at et Siem-selskap tar kontroll over Farstad Shipping, har Rem Offshore fusjonert med Solstad Offshore, hvor Kjell Inge Røkke-kontrollerte Aker er en stor eier.

– Kanskje kan vi si at krisen er over i 2019. Så får vi se hvem som har overlevd, sier ordfører Goksøyr.

– Større aktører ønsker konsolidering i bransjen. Og når dinosaurene slåss, så har de en tendens til å vinne, sier han.

REDDET: Gjennom en omfattende restrukturering skal Farstad holde seg flytende gjennom 2021.

Foto: FARSTAD

I forbindelse med avtalen mellom Siem Oilservice Invest Holdings og Farstad kom det frem at rederiet nå har skaffet seg pusterom ut 2021.

Hvor lenge krisen vil vare tør ikke administrerende direktør i Farstad Shipping, Karl-Johan Bakken, å spå.

– Man vet ikke hvor lang tid det vil ta før man får en opptur. De fleste har en litt tåkete krystallkule, tror jeg, men man har nok et felles syn på at det blir en lengre periode med et dårlig marked, sier han.

Les også

Havila unngår konkurs

Farstad-sjefen mener det er realistisk at man begynner å se økt aktivitet fra 2018 og utover, men påpeker overfor E24 at spådommer tidligere ikke har slått til.

– Det næringen trodde for et par år siden har vist seg å være feil. Oppturen i 2015 og 2016 uteble, og vi ser konturene av at 2017 sannsynligvis blir et år med enda lavere aktivitet enn 2016, sier Bakken.

– Flere sammenslåinger

– Det blir nok ikke massive sammenslåinger og oppkjøp på kort sikt, men det kan sikkert bli noen flere. Det kan også komme en del oppkjøp av skip fra små aktører til en billig penge, sier Pedersen i Nordea.

– Det vil nok bli mer konsolidering, men nå er det såpass mange som har fått restrukturert. Når selskapene er ferdig restrukturert og kan klare seg frem til 2019, så har du ikke så mange pressmidler til å tvinge gjennom en sammenslåing, slik som var tilfelle med Rem Offshore, sier han.

Les også

Kongsberg Maritime lanserer ny restruktureringsplan før jul: Dette må klaffe for industrigiganten

Hvis oljeprisen tar seg opp igjen og oljeselskapene begynner å bruke penger igjen, vil markedet ta seg opp igjen. Men det kan ta tid, sier Pedersen.

– Jeg tror det kan komme en bunn i 2017 og at etterspørselen kan begynne ta seg opp i 2018, men det tar nok lang tid før prisene kommer opp igjen. Utnyttelsen nå er bare på rundt femti prosent. Supplyskipene kan kanskje komme opp igjen en gang etter 2020, sier han.

Vil slite lenge

– Man hadde nok tenkt at det skulle komme opp- og nedturer, men at det skulle komme i så stor grad som det vi ser i dag, det hadde nok kun noen svært få forventet, sier Sparebank1-analytiker Vidar Lyngvær til E24.

I tillegg til sammenslåinger og oppkjøp er det mange selskaper som restrukturerer.

– Slik vi ser det så kommer næringen til å fortsette å slite i lang tid, sier Lyngvær, som understreker at det koster mindre å legge skip i opplag en periode og deretter ta dem i bruk igjen enn tilfellet er med oljerigger.

– Dette er årsaken til at vi tror det vil ta lang tid før nok tonnasje blir skrapet, og dermed lang tid før vi ser en balanse i markedet, sier han.

Han tror det vil bli flere sammenslåinger og restruktureringer, men at det likevel vil være familieeide selskaper igjen på Vestlandet etter nedturen.

Les også

Offshorerederi tar krisegrep for tredje gang på under ett år

Lokalt eierskap

For kommunene er det ikke uten betydning hvem som eier rederiene.

Ifølge ordføreren i Herøy er dagens eiere flinke til å bruke lokale underleverandører, og de har gitt gaver til konserthus, kinobygging, badeland og simulatorsenter som brukes av offshore-, fiskeri- og oppdrettsnæringen.

– Det er to viktige grunnpilarer i vår kommune, og det er offshoremiljøet og fiskerimiljøet, sier Goksøyr.

– Det er viktig for oss at de blir værende her, legger han til.

Les også

Obligasjonseier i Havila gir opp

Les også

Analytiker: – En oljepris på 60 dollar er som å helle penger inn i skiferolje

Les også

Kyllingstad tror vinteren kan bli tøff i oljebransjen

Les også

Oljelagring på tankere: Festen kan være over

Les også

IEA: – Oljen bør trosse klimarisiko

Les også

Offshorerederi tar krisegrep for tredje gang på under ett år

Her kan du lese mer om

  1. Olje og gass
  2. Shipping
  3. Farstad Shipping
  4. DOF
  5. Havila Shipping

Flere artikler

  1. Farstad forhandler videre - slutter å betale på gjelden

  2. DN: Skip for 40 milliarder i opplag

  3. Betalt innhold

    Hvis du tror på revisorer, bør du laste opp med supply-aksjer

  4. Annonsørinnhold

  5. Dette må til før rederiene rister av seg stormen

  6. Farstad Shipping ser ingen effekt av oljeprisløftet