– Skal man konsolidere bransjen må man skape veldig store enheter

John Fredriksens supply-sjef mener det blir for smått og bare se på norske rederier

SVAKT MARKED: Konsernsjef Jon Are Gummedal i Deep Sea Supply ser ingen tegn til snarlig bedring i markedet for supplyskip.

Foto: Deep Sea Supply
  • Johann D. Sundberg
Publisert:

Konsernsjef Jon Are Gummedal i det John Fredriksen-kontrollerte supply-rederiet Deep Sea Supply tenker stort.

Han tenker større enn bare de mange norske supply-rederiene som nå sliter i en hengemyr skapt av en kombinasjon av manglende oppdrag og skyhøy gjeld.

– Hvis man skal konsolidere bransjen så må man skape veldig store enheter og det må skrapes skip, sier Gummedal til E24.

– Hva mener du er veldig store enheter?

– Tidewater og Bourbon er virkelig store enheter, sier han.

Amerikanske Tidewater og franske Bourbon har henholdsvis mer enn 300 og mer enn 500 skip i sine flåter.

Les også

Farstad utsetter kvartalstall

Dof er det største norske rederiet målt i antall skip med 92. Det er også det største rederiet målt i gjeld med total lån på godt over 20 milliarder kroner.

Nesten halvparten i opplag

Og Deep Sea Supply blir en miniatyr i forhold til de virkelig store internasjonale enhetene.

Selskapet har totalt 37 skip og for tiden ligger 17 av de, altså nær halvparten av flåten, i opplag uten oppdrag.

Gummedal sier til E24 at han regner med at rederiet utover høsten vil ha omtrent et tilsvarende antall skip i opplag.

– Det er vanskelig å si eksakt. Vi har ting vi jobber med. Noe har vi tro på og noe har vi mindre tro på, sier han.

Deep Sea Supply velger nesten systematisk å legge skip som står uten kontrakt i opplag for å spare penger forhold til å holde de klare til å ta nye oppdrag.

Les også

Spetalen-aksje til værs etter overraskende investering

Etter en omfattende refinansiering har nå Deep Sea Supply skjøvet på alle låneforfall frem til 2018 og selskapet mener de dermed er rede til å delta i konsolideringen i bransjen.

– Tar dere noen initiativ i forhold til sammenslåinger?

– Deep Sea Supply gjør ikke det. Men hovedaksjonæren har sagt at de ønsker å gjøre det, sier Gummedal.

Millionunderskudd

Kvartalsregnskapet han presenterte torsdag morgen fortalte om et marked preget av alt for få oppdrag og alt for mange skip som konkurrerer om de samme oppdragene.

Regnskapet endte for andre kvartal endte med et underskudd på 30,8 millioner dollar før skatt etter at selskapet flåte av skip er ekstraordinært nedskrevet med 17,6 millioner dollar.

– På kort og mellomlang sikt ser vi ikke noen bedring. Vi tror også 2017 blir et svakt år, sier han.

Supply-næringen påvirkes kraftig av aktiviteten hos oljeselskapene. Og da særlig i hvilken grad oljeselskapene gjennomfører nye leteboringer.

Etter at oljeprisen begynte å falle var leteaktivititet det første oljeselskapene kuttet ned på. Og så langt har leteaktiviteten ikke tatt seg opp igjen.

Derfor mener Gummedal at det må en oppgang i oljeprisen og en påfølgende ny letevirksomhet til for å bedre markedssituasjonen for supply-rederiene.

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet

Les også

Analytiker tror Røkke+Solstad+Rem+Farstad blir sant

Les også

Sævik: Sunnmørsrederier har snakket sammen siden oktober

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Deep Sea Supply
  2. Farstad Shipping
  3. Havila Shipping
  4. John Fredriksen
  5. DOF
  6. Oljebransjen
  7. Solstad Offshore

Flere artikler

  1. Kristian Siem om restrukteringer i offshore:  – Det er mer å gjøre

  2. Farstad Shipping ser ingen effekt av oljeprisløftet

  3. Aker og Hemen mener de har laget verdens beste offshorerederi

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Farstad går sammen med Solstad og Deep Sea Supply

  6. Betalt innhold

    Derfor kan det lønne seg å gjøre Solstads skip til spiker