Schibsted skviset ut
Mediehuset Schibsted selger sin eierandel i TV 2. Kjøper er A-pressen og Egmont.
Kjøpesummen verdsetter TV 2 til 3,7 milliarder kroner.
Schibsted eide 33,37 prosent av TV 2, og har eid denne posten siden opprettelsen av TV-kanalen.
- Vi har fått en hyggelig eier mindre, sier konsernsjef Kåre Valebrokk i TV 2 til E24.
Samarbeid
Grunnen til salget er at A-pressen og det danske mediehuset Egmont har inngått en avtale om et strategisk samarbeid.
Mandag ettermiddag ble Schibsted orientert av A-pressen og danske Egmont om at de to selskapene hadde inngått avtale om et organisert samarbeid om TV 2, et så tett samarbeid at myndighetene måtte varsles.
Samtidig tilbød de to å kjøpe Schibsteds aksjepost i TV 2. Drøftinger pågikk utover mandag kveld, og fortsatte tirsdag formiddag. En avtale var klar i løpet av dagen.
- Som medeiere i TV 2 har vi alltid vært opptatt av selskapets langsiktige utvikling. TV 2 er i dag Norges sterkeste merkevare, og A-pressen og Egmont deler ambisjonen om at TV 2 også i årene som kommer skal stå sterkt. Vi har sammen vurdert markedet og konkurransebildet for TV 2 noen år fram i tid. Det vi ser er en rivende utvikling på internett og TV, som gjør at det skapes mange nye tilbud til forbrukerne og at konkurransen vil tilta. A-pressen og Egmont har et felles ønske om å gi TV 2 langsiktighet, stabilitet og nødvendig handlefrihet i møte med denne fremtiden, sier konsernsjef i A-pressen Alf Hildrum og konsernsjef i Egmont Steffen Kragh i en felles pressemelding.
LES OGSÅ: Næringsliv24 blir E24.
Kom i mindretall
- Den nye norsk-danske alliansen endrer maktforholdene på eiersiden i TV 2 - fra tre nesten like store eiere til en fast organisert flertallsblokk og et mindretall, sier konserndirektør Jan Erik Knarbakk i Schibsted.
- Det har Schibsted valgt å ta konsekvensen av. Etter å ha vurdert den nye, konkrete situasjonen det siste døgnet, vil vi heller gå ut av TV 2 til en god pris nå enn å risikere å bli marginalisert av et organisert fellesskap mellom A-pressen og Egmont, sier han videre.
Forhandlet opp prisen
Schibsted, A-pressen og Egmont har vært sammen om TV 2-eierskapet i mange år. Men etter det E24 kjenner til skal den nye konstellasjonen mellom Egmont og A-pressen ha kommet uventet på Schibsted.
Tilbudet om utkjøp av Schibsted var gjenstand for forhandlinger gjennom dagen. Prisen på medieselskapets aksjepost i TV2 ble økt gjennom dagen, og kjøpesummen endte til slutt på 1,15 milliarder kroner.
Schibsted beklager
- Schibsted hadde aller helst sett et TV 2 med Schibsted i majoritet. Det har bl.a. norsk lovgivning om medieeierskap gjort umulig. Slik det nå blir, er TV 2 en av de aller beste investeringene Schibsted har gjort noen gang. Men innflytelsen i TV 2 fremover er det A-pressen og Danmarks mektigste underholdningskonsern som får i fellesskap. Slik Schibsted ser det, kunne det vanskelig bli annerledes, sier Knarbakk.
Ingen konsekvenser for TV 2
Kåre Valebrokk venter ikke at eierskiftet får noen konsekvenser for TV 2.
- Både A-pressen og Egmont har vært med i så mange år, at jeg ikke kan tenke meg at de vil forandre profilen nå, sier han.
Valebrokk mener at de tre eierne har samarbeidet utmerket.
- Vi får en god eier mindre, men beholder to gode eiere, sier han.
A-pressen og Egmont arrangerer pressekonferanse klokken 18.
E24 dekker denne.