Boeing maser på toppolitikere om Norwegian-svar
En av Boeings topplobbyister har gått helt til topps i det amerikanske regjeringsapparatet, for å få svar om flysøknaden til Norwegian.
Boeing viser til sine egne næringsinteresser.
Mandag ble det kjent at Norwegian legger forhandlingene om 20 nye Dreamliner-fly med Boeing på is.
Norwegian var en av de første Dreamliner-kundene til Boeing og har bestilt en hel rekke fly fra Boeing, både til kort- og langdistansebruk.
Ordren det er snakk om er av den større typen Boeing Dreamliner 787-9, som er større enn den opprinnelige 787-8-versjonen Norwegian har begynt å fly.
Årsaken til at forhandlingene legges på is skal være at amerikanske myndigheter ennå ikke har gitt Norwegian godkjenningen som trengs for å drive den nye langdistansevirksomheten til og fra USA.
I høringsdokumentene til det amerikanske samferdselsdepartementet (DOT), som E24 har fått tilgang til, kommer det nå frem at Boeing har satt en av sine topplobbyister på saken.
Kontaktet viseminister
E-postutvekslingen det er snakk om er mellom Theodore (Ted) Austell, direktør for lovmessige og regulatoriske forhold i Boeing og Department of Transportation (DOT).
Det er Boeings mann som har kontaktet departementet. I epostene skriver flyprodusentens representant at de gjerne vil ha svar på når man kan vente en avklaring fra departementet når det gjelder Norwegian.
Austell jobber ved Boeings lobbykontor i Washington, som kalles Boeing Governments Operations.
Ifølge Boeings hjemmeside har kontoret ansvaret for kontakten mellom fly- og forsvarskonsernet og politikerne og byråkratene i den amerikanske hovedstaden, samt drive lobbyvirksomhet som tjener Boeings interesser.
- Vi har en fremvoksende forretningssak som jeg må fortelle deg om, skriver Ted Austell til Susan Kurland i det amerikanske samferdselsdepartementet, med referanse til Norwegian og søknaden.
Flygiganter reserverer seg mot USA-kritikk av Norwegian
Susan Kurland er ingen hvemsomhelst. Kurland er viseminister (statssekretær) med ansvar for luftfart under den amerikanske samferdelsministeren Anthony Foxx.
Hun har blant annet bakgrunn som sjefsadvokat fra U.S. Airways.
(...artikkelen fortsetter under bildet)
I korrespondansen oppgir viseministeren sitt mobilnummer til Boeing-representanten og ber ham ringe.
I en senere e-post takker Austell i Boeing for telefonsamtalen og legger til:
- Jeg vet ikke om du har sett denne korrespondansen, men det ville vært veldig behjelpelig å få et anslag på tidspunktet for DOTs beslutning når det gjelder Norwegian Air Internationals søknad om oppstart av sitt nye servicetilbud. Jeg vil prøve å kontakte deg igjen.
Deretter svarer viseministeren at hun ikke kan gi noen flere detaljer:
- Fordi saken du spurte om, som omhandler NAIs (Norwegians irske langdistanseselskap, journ. anm.) søknad, er gjenstand for en omstridt høringsrunde som nå avventer en beslutning av departementet, kan jeg ikke diskutere saken.
Bekrefter Boeing-støtte
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik bekrefter at Boeing har tatt initiativ til samtaler med de amerikanske luftfartsmyndighetene.
Norwegian er en av Boeings aller største kunder, med ordre inne på 265 fly.
- Det er klart at vi og Boeing har felles interesser. Dette viser at den amerikanske flyprodusenten ser de utfordringene vi står overfor når ting drar ut, sier Skånvik.
Når det gjelder Reuters' nyhet om at Boeing-bestillinger legges på is, ønsker ikke Norwegians kommunikasjonsdirektør å kommentere ut over å vise til brevet.
E24 stilte en rekke spørsmål til Boeing om deres innsats i saken og om de frykter negative konsekvenser for deres virksomhet som følge av at beslutningen i Norwegian-saken nå drar ut i tid.
- Vi kommenterer ikke offentlig diskusjoner vi har med kundene våre. Norwegian er en verdsatt kunde hos Boeing og vi står klare til å støtte flyselskapets flåtebehov, skriver Boeing-talskvinne Chamila Jayaweera i en e-post til E24.
Les også: