H&M har fortsatt for mye klær – må dumpe prisene ytterligere

Den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz har lagt bak seg et kvartal der inntjeningen ble preget av høy salgsaktivitet. Men fortsatt er varelageret for høyt.

NEDTUR: Marginfallet fortsetter for svenske Hennes & Mauritz, som må senke prisene for å bli kvitt et stort varelager.

Foto: Benoit Tessier Reuters
Publisert:

Hennes & Mauritz så seg nødt til å senke prisene ytterligere i andre kvartal, og dette bidro til å tynge kjedens marginer.

– Som vi tidligere har signalisert lå det an til å bli et tøft første halvår. Vi gikk inn i andre kvartal med for fulle lagre, og vi hadde fortsatt noe ubalanse i H&M-assortimentet – noe vi gradvis korrigerer, sier konsernsjef Karl-Johan Persson i en kommentar.

Hennes & Mauritz hadde usolgte klær verdt over 36,3 milliarder svenske kroner ved utgangen av mai, en økning på 13 prosent fra samme tidspunkt året i forveien.

I lokal valuta var økningen på 11 prosent, viser selskapets kvartalsrapport.

«Varelageret er fortsatt for høyt. Økningen i varelageret skyldes svakt salg som følge av enkelte ubalanser i H&M-sortimentet, kombinert med at omstilling medførte forstyrrelser i vareflyten i flere større salgsmarkeder», skriver kjeden i rapporten.

Varsler mer rabatt

Ved utgangen av kvartalet var varelageret på 18,2 prosent målt mot salget (rullerende over tolv måneder), mens målet er å redusere dette til mellom 12 og 14 prosent mellom 2019 og 2020.

Det advares om at dette vil føre til at selskapet vil gi større salgsrabatter også i tredje kvartal, sammenlignet med i tredje kvartal i fjor.

Selskapet selv håper at «gradvis forbedring i balansen og presisjon i H&M-sortimentet», kombinert med kortere tid fra tegnebrett til butikkhyller, vil gjøre at mer klær vil bli solgt til fullpris i fremtiden.

Dette vil i så fall kunne drive ned lagernivåene, men prosessen er ikke ukomplisert.

«Vi tror at jo lengre H&Ms varelager forblir på for høye nivåer, jo større er risikoen for at de lærer sine kunder å vente på salgene», skriver RBC Capital i et notat, ifølge Marketwatch.

Kursfall

Rabattene Hennes& Mauritz ga i andre kvartal økte med ett prosentpoeng sammenlignet med samme periode året i forveien, mens det samlede nettosalget beløp seg til 51,98 milliarder svenske kroner.

Driftsresultatet for perioden ble 6,01 milliarder kroner, ned fra 7,65 milliarder i andre kvartal 2017.

Les også

H&M raser på børs - arvingen fikk lønnsøkning

Hennes & Mauritz-aksjen stiger rundt 1,5 prosent i dagens handel (nøkkeltallene for kvartalet var allerede kjent i markedet), men er ned rundt 19,3 prosent så langt i år.

Nedgangen er større om man ser på den siste treårsperioden, over 58 prosent, og selskapets ledelse og styre har mottatt ramsalt kritikk fra flere hold.

– Vi tror det må stenges minimum 1.000 butikker og like mange må renoveres. På toppen av dette bør varelageret skrives ned. Når det gjelder dagens toppsjef er vi usikre. Vi i Odin eier mange selskaper med sterke hovedeiere. Dette er på plass i H&M også, men hovedeier bør nok ha fleksibilitet på toppsjef-posten, noe som ikke er tilfelle i H&M, skrev Odin-fondene til sine kunder da de kastet kortene tidligere denne måneden.

Les også

Dumper alle aksjer i H&M

Les også

Hennes & Mauritz stuper på ny omdømmeliste

Les også

En av verdens største H&M-butikker åpner på Karl Johan

Her kan du lese mer om