Nordea-skip gikk fra en gjeldstynget kunde til en annen

Olympics gjeldsløsning gjør at Dof slipper å bygge om et av sine egne skip for å betjene storkontrakt i Australia.

NEPPE INNOM BANKEN: Før jul ble det kjent at Nordea overtok forsyningsskipet Olymic Commander (det lille til venstre). Skipet vil neppe bli berørt at en Nordea-ansatt før det havner hos lånekunden Dof.

Foto: Alf Ove Hansen NTB scanpix
Publisert:

Da et av offshorerederiene med et relativt lite antall milliarder kroner i gjeld fikk problemer mistet det tre av sine skip. To havnet i offshorerederiet med suverent flest milliarder gjeld.

Felles for de to rederiene er at de begge har lån fra Nordea som har fungert som minst en mellomstasjon for båtene.

Før jul ble det kjent at Nordea, som en del av refinansieringen av offshorerederiet Olympic Ship, kom til å overta tre av rederiets skip.

Utviklingen etter at Olympic Ship før helgen meldte at refinansieringsprosessen bekrefter at Nordea ikke hadde noen planer om å drive supplyrederi på si.

Onsdag melder nemlig offshorerederiet Dof at de har inngått avtale om drift av to av de tre båtene, med opsjon til å kjøpe de til 50–60 prosent av historisk nybyggingspris.

Les også

Slik vil Olympic Ship løse gjeldskrisen

Olympic-skip løser Dofs problem

Det ene av de to skipene, Olympic Commander, løser et problem Dof har hatt siden i sommer.

Da fikk nemlig Dof en kontrakt av Shell Australia om å levere undervannstjenester og et fartøy for operasjoner knyttet til det store gassfeltet Prelude uten for kysten av Vest-Australia.

«Dette er en meget viktig kontraktstildeling for Dof,» sa konsernsjef Mons Aase i Dof da kontrakten ble offentliggjort.

En faktor som gjør kontrakten gunstig i dagens svært svake marked for offshorerederier er at den varer i fem år med ytterligere to toårsopsjoner. Mer eller mindre faste inntekter i opp til ni år, med andre ord.

OLJEGJELD: I februar i fjor besøkte statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen, som setter stadig nye rekorder i oljepengebruk, Helge Møgster som gjennom Dof, hvor han er hovedaksjonær og styreleder, inntil videre troner suverent på topp som det offshorerederiet med aller mest i gjeld.

Foto: Paul Sigve Amundsen NTB scanpix

Men Dof manglet et skip som kunne brukes til å betjene kontrakten.

– Vi måtte enten bygge om en båt eller finne en annen løsning. Vi har sett oss om etter den beste løsningen for å betjene denne kontrakten, og da endte vi opp med denne løsningen, sier Aase til E24.

Les også

Slik vil Dof kvitte seg med tre milliarder i gjeld

Men etter at de har fått tilgang til Olympic Commander slipper de å investere i ombygging av en av sine eksisterende båter. Båten skal døpes om til Skandi Darwin.

«Skandi Darwin er et perfekt fartøy for Shell Prelude-kontrakten,» skriver Dof i børsmeldingen sist onsdag.

– Har dere forsøkt å leie skipet fra Olympic Ship på ordinært vis?

– Vi har ikke snakket med Olympic om det, sier Aase.

– God løsning for Dof

Han legger ikke skjul på at avtalen knyttet til de to gamle Olympic-skipene er en god løsning for Dof.

– Hvis markedene snur kan dette vise seg å være en av de beste avtalene Dof har gjort, sier han.

– For det første så slipper vi å bruke penger i det hele tatt. Og så er det en gunstig inngang til disse båtene.

Avtalens mulige nedside på kort sikt for Dof er at de også overtar Olympic Hera som vil gå inn i det ikke akkurat spreke spotmarkedet for ankerhåndteringsfartøyer.

MISTET SKIP: Gjeldskrisen i Stig Remøys Olympic Ship førte til at Nordea overtok tre av rederiets skip.

Foto: Hallgeir Vågenes VG

Mons bli imidlertid langt mindre meddelsom når E24 spør om ytterligere detaljer om avtalene.

Han vil ikke svare på spørsmål om det er Nordea som er Dofs avtalemotpart. Han vil heller ikke gi detaljer på hvordan inntektsstrømmene skal gå utover at «hvis det blir penger igjen til eier», så vil det gå til nedbetaling av gjelden på båtene. Og blir gjelden på båtene reduser, får Dof en tilsvarende reduksjon i prisen Dof etter opsjonsavtalen eventuelt skal betale om de velger å kjøpe de.

Nordea-pant for milliarder

Aase bekrefter at Dof er kunde i Nordea, men vil ikke si noe om Nordea er blant Dofs største långivere.

Ifølge skipsregistrene har imidlertid Nordea så sent som i oktober i fjor registrert et pant på Dof-skip på hele 4,56 milliarder kroner.

Til sammenligning har Nordea registrert pant på 965,7 millioner kroner på de tre skipene som ble overtatt fra Olympic Ship.

Pantenes størrelse behøver ikke bety at utestående gjeld er på tilsvarende beløp. Det at det er Nordea som har registrert pantene behøver heller ikke bety at Nordea er eneste långiver.

De indikerer imidlertid at Nordea var en viktig långiver for Olympic Ship og er en viktig långiver for Dof.

Senior kommunikasjonsrådgiver Synne Ekrem i Nordea er svært sparsommelig med sine kommentarer til saken.

Les også

Aker og Hemen mener de har laget verdens beste offshorerederi

Taust i Nordea

Hun vil ikke kommentere om Nordea eier båtene, eller kommentere eventuelle kundeforhold til de to rederiene.

– Vil du kommentere om Nordea her tar, i hermetegn, båter fra en lånekunde og gir de til en annen lånekunde med større gjeld?

– Nei.

Etter en omfattende refinansieringsoperasjon i fjor sommer hadde Dof ved utgangen av tredje kvartal 21,7 milliarder kroner i netto rentebærende gjeld. Det gjør Dof til ikke bare det største offshorerederiet målt i antall skip, men også det suverent største målt i størrelsen på gjelden.

Både når det gjelder antall skip og størrelsen på gjelden blir Dof kraftig utfordret av investorene John Fredriksen og Kjell Inge Røkke. Når de har slukt Farstad Shipping og slått det sammen med Deep Sea Supply og Solstad Offshore skaper de ikke bare det største norske rederiet.

Det vil også være offshorerederiet med suverent mest gjeld – 32 milliarder kroner.

Finansdirektør John Arne Winsnes i Olympic Ship ønsker ikke å kommentere saken utover å bekrefte at tre av selskapets skip er solgt i forbindelse med refinansieringen. Av presentasjonsmaterialet fremkommer det at det er Nordea som ønsket det slik.

Olympic Ship hadde en total gjeld på 5,5 milliarder kroner før refinansieringsavtalen kom på plass før jul. Etter refinansieringen vil gjelden bli redusert til 3,8 milliarder.

Les også

Farstad-planen setter arbeidsplasser i spill: Ordfører frir til Røkke og Fredriksen

Les også

Milliardene som forsvant – vekstbransjen som ble symbolet på oljenedturen

Les også

Mener supplykrisen hadde kommet uavhengig av oljeprisfallet