Slik skal Elkem vokse etter børs-comebacket

Elkem venter ti prosent vekst i omsetningen i år og 5–6 prosent i året fremover, drevet av økt satsing på spesialprodukter i silikon, sier konsernsjefen etter børs-comebacket.

PRESENTASJON: Elkems konsernsjef Helge Aasen holder en presentasjon etter bjelleseremonien for selskapets børsnotering den 22. mars 2018. Selskapet hadde ikke vært på børs siden 2005, da det ble kjøpt av Orkla. I 2011 ble Elkem kjøpt av China Bluestar. Elkem ble først børsnotert i 1913.
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

– Endelig, holdt jeg på å si, sier konsernsjef Helge Aasen i Elkem til E24.

Han er fornøyd med at Elkem torsdag er tilbake på børs, 105 år etter industriselskapets første børsnotering og 13 år etter at det ble kjøpt av Orkla og tatt av børs.

Les mer: 105 år etter første børsnotering: Nå er Elkem på børs igjen

De siste syv årene har Elkem vært eid av kinesiske Bluestar, som eies av ChemChina. Det kinesiske selskapet har planer om å eie over 50 prosent i det norske selskapet også etter torsdagens børsnotering i Oslo.

– Dette er noe som vår eier har planlagt ganske lenge, og vi har jobbet med integrasjonen og det å overta eiendeler i Kina og også silikonvirksomheten utenfor Kina. Så det er utrolig moro å komme så langt, sier Aasen.

– Hva er det som gjør at eierne vil ha Elkem tilbake på børs?

– ChemChina har den strategien at det fungerer veldig som en porteføljeeier. De er en aktiv eier, beholder majoritetsposisjon og er veldig opptatt av å støtte opp under vekst, men de ønsker å invitere andre investorer med på det, både for å tiltrekke seg risikokapital og for å få mer synlighet på virksomheten og bli en attraktiv arbeidsgiver, sier Aasen.

BJELLEN RINGER: Her ringer konsernsjef Helge Aasen i bjellen og markerer at Elkem er børsnotert igjen. Sist gang selskapet var på børsen var frem til 2005.

Venter 10 prosent vekst

Han sier at selskapet ville ha forfulgt sin strategi også uten en børsnotering, men at det trolig vil bli enklere å vokse etter noteringen.

– Vi forventer jo nærmere 10 prosent vekst i omsetningen i år, og så er planen å vokse med markedet vi er i etter det, 5–6 prosent per år, sier Aasen.

– Samtidig jobber vi med å flytte produktporteføljen over på mer spesialprodukter, spesielt innenfor silikon, sier han.

Selskapet produserer rundt 160.000 tonn silisium i året og leverer 275.000 tonn microsilica, og produserer dessuten silikon i mange former til ulik industriell bruk, samt ferrosilisium til stålindustrien og elektroder til metallurgisk industri.

Omsetningen steg i fjor til 21,4 milliarder kroner fra 16,4 milliarder kroner året før, mens brutto driftsresultat (ebitda) steg fra 1,5 milliarder i 2016 til 3,2 milliarder kroner i fjor.

Spesialiserer seg innen silikon

Elkem-sjefen sier at veksten fremover blant annet skal drives av silikonprodukter, som finnes i mange former og brukes i tusenvis av ulike produkter, blant annet som tetningsmasse mellom flisene på badet og i bruk i avanserte produkter i helsesektoren.

Dermed satser Elkem på økt spesialisering, i likhet med andre norske industrigiganter som gjødselprodusenten Yara og aluminiumsselskapet Hydro.

– Det har vært vår strategi ganske lenge, for å kunne oppnå høyere marginer og utnytte den lavkostposisjonen vi har på de store anleggene i Europa og nå også i Kina innen silikon, sier Aasen.

Under Bluestars eierskap har Elkem kjøpt seg opp i virksomhet i blant annet Kina, som silikonprodusenten Xinghou Silicones og silisiumprodusenten Yongdeng Silicon Materials.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Børsnotering
  2. Oslo Børs
  3. Aksjer

Flere artikler

  1. 105 år etter første børsnotering: Nå er Elkem på børs igjen

  2. Elkem satser på elbil-boom: – Kundene har ekstremt aggressive vekstplaner

  3. Handelskrigen påvirker Elkem-resultatet

  4. Svikt i globalt bilsalg rammer Elkem

  5. Elkem har funnet vei rundt Trumps tollmur mot Kina