Kampen om luften

Analytiker: Flyr unngikk å dumpe prisene i desember

Omikron-utviklingen slår hardt inn på passasjertallene til Flyr, der enda flere seter sto tomme i desember. Men det finnes lysglimt, påpeker analytiker Hans Jørgen Elnæs.

Et Boeing 737–800 fra Flyr går inn for landing ved Bergen Lufthavn Flesland, august 2021.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert: Publisert:

Flyselskapet Flyr rammes hardt av omikron-utviklingen i desember.

En desembermåned normalt preget av sterk høytidsaktivitet, så i stedet et fall på 14,5 prosent i antall reisende mot november.

Rådgiver og analytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair ser lysglimt.

– Nøkkelindikatorene (yield og PASK, red.anm.) viser at Flyr fikk litt bedre betalt (yield) per solgte sete i desember enn november, som igjen forteller at Flyr ikke har dumpet prisene i desember, sier Elnæs til E24.

Flyanalytiker og rådgiver Hans Jørgen Elnæs, Winair.
Les på E24+

Flyr-aksjen prises som om to kriser ikke har skjedd

Mer per sete

Yielden, som angir inntekten per fløyet passasjerkilometer eller sete med passasjerbelegg, var opp fra 0,47 kroner i november til 0,49 kroner i desember.

Det betyr også at Flyr hadde billettinntekter på 23 millioner kroner i desember, mot 26,5 millioner kroner i november.

PASK, som sier noe om inntektene for samtlige tilbudte setekilometer, var 0,24 kroner, ned fra 0,27 kroner i november. Det er imidlertid på nivå med snittet med enhetsinntektene siden Flyrs oppstart i juni.

Les også

Flyaksjenes nyttårsfest fortsetter

– Mindre enn planlagt

Flyr fraktet nær 51.600 reisende til 13 destinasjoner i desember. Det er rundt 9.000 færre enn i november.

Selv med mottak av selskapets femte fly 20. desember, var kapasiteten nær uendret. Dermed faller også fyllingsgraden eller kabinfaktoren til 47,1 prosent fra 54,4 prosent i november.

Det betyr at godt under halvparten av setene sto tomme på hver flyging.

– Selv i en måned som vanligvis er preget av høy reiseaktivitet på grunn av juleferien, er det ganske klart at folk reiste mindre enn planlagt i julen på grunn av de nye restriksjonene, sier Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid i en melding onsdag.

Flyr-sjef Tonje Wikstrøm Frislid, her i forbindelse med tredjekvartalpresentasjonen i november.

Forventet

Normalt ser flyselskapene høyere etterspørsel i desember enn i november som følge av høytiden.

Med fremveksten av omikron-viruset og nye reiserestriksjoner ble det motsatte tilfelle i år.

Det speiler seg også trafikktallene til Avinor.

I ukene før jul (48 og 49) var antall reisende henholdsvis 34 og 45 prosent lavere enn i tilsvarende uker i 2019, før pandemien. Og selv om trafikken var enda lavere i 2020, var utviklingen flat til stigende over samme periode.

Elnæs forventet at Flyrs desembertall ville bli svakere enn november.

– Det er primært grunnet betydelig fall i innenlandsetterspørselen og på ruter fra Norge til/fra Europa. Men her har markedet vært noe mer reisevillig, spesielt til Spania, sier rådgiveren.

Les også

Norwegian bekrefter: – Ser på enkelte kapasitetsendringer

Omikron-joker

Elnæs tror første kvartal, perioden mellom januar og mars, blir utfordrende dersom omikron-situasjonen fortsetter.

Selv om perioden blir bedre enn i 2021, kan svak etterspørsel spesielt for innenlandsreiser, bli krevende, mener han.

– Det betyr i korte trekk at inntektene til Flyr bør forventes å være svake i første kvartal, mens kostnadene løper på, sier Elnæs.

Han legger til at Flyr har såkalte «power by the hour»-avtaler for de fem flyene som er levert i 2021 i en periode ut i 2022. Det betyr at selskapet kun betaler leie for tiden flyene er i luften.

– Det gjør det mulig gjør det mulig for selskapet å sette kapasitet på bakken i en periode, uten å betale leasingleie, om etterspørselen skulle falle betydelig. Det kan dempe noe av de operasjonelle kostnadene, sier analytikeren.

Les også

Flyr setter inn seks Boeing Max neste år: – Kommer til å være uproblematisk

Ulike avtaler

Flyr opplyser til E24 at selskapet har «power by the hour»-avtaler (PBH) for de første seks Boeing 737–800- flyene, der det siste forventes levert i månedsskiftet januar/februar.

Avtalene er ulike for de ulike flyene, men har en løpetid på 3–6 måneder fra leveransedato, ifølge selskapet.

– Det vil si at noen av PBH-avtalene gikk ut ved årsskiftet, og noen går ut i første kvartal og det siste i andre kvartal, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes i Flyr til E24.

Kommunikasjonssjef Anita Svanes, Flyr.

Kritisk sommersesong

Flyr varslet i høst en intensjonsavtale for leie av seks fly av typen Boeing 737 Max 8, for levering i første halvår, med opsjon for ytterligere fire fly for levering i 2023.

Svanes bekrefter overfor E24 onsdag at Flyr vil ta leveranse av de seks flyene i første halvår.

Flyene, som ikke har tilsvarende «power by the hour»- timeleieavtaler, skal settes inn i sommerprogrammet for 2022. Flyr har imidlertid tidligere påpekt at disse flyene skal holdes i luften.

– Da bør sommersesongen og resten av 2022 slå til med god etterspørsel. Gjør det ikke det kan det bli en meget tøff vintersesong 22/23 for Flyr og en rekke andre flyselskap, sier Elnæs.

I meldingen som følger Flyrs trafikktall onsdag, gjentar selskapet en ambisjon om å ha en flåte på 12–18 i drift innen utgangen av 2022.

– Det er ikke kommunisert endringer i dette, sier Svanes.

Henter penger

Per september/tredje kvartal i fjor hadde Flyr brukt opp 250 millioner kroner av en kasse som ble fylt opp med 600 millioner kroner i forbindelse med børsnoteringen i mars.

Flyr varslet i høst å ville hente inn 250 millioner kroner i en emisjon garantert av flere større investorer, herunder hovedaksjonær Erik G. Braathen.

Det skulle være tilstrekkelig til å bære selskapet frem til positiv kontantstrøm i 2023, opplyste Flyr under tredjekvartalspresentasjonen i november.

Tirsdag kveld ble tegningskursen satt til 0,95 kroner. Flyr-aksjen sluttet til 2,19 kroner på Oslo Børs tirsdag, en oppgang på nær 14 prosent mot foregående dag.

Les på E24+

Flyr-aksjen prises som om to kriser ikke har skjedd

Les på E24+

Investtech-analyse: Høy risiko i flyaksjene

Les også

Norse overtok returnerte Norwegian-fly: – Vi traff bunnen i markedet

Les også

Ryanair venter dobbelt så store tap som følge av omikron

Les også

Flyaksjenes nyttårsfest fortsetter

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyr
  3. Luftfart
  4. Norwegian
  5. Scandinavian Airlines (SAS)
  6. Widerøe
  7. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Kraftig omikron-knekk for SAS i januar

  2. Mener omikron avsporer SAS-comeback

  3. Norwegian fraktet 640.000 passasjerer i februar

  4. Flyr fløy 50.017 passasjerer i februar

  5. SAS-sjefen: – Etterspørselen og billettsalget har stabilisert seg