Retten om Norwegian: – Har alvorlige økonomiske problemer

Oslo byfogdembete har besluttet å godkjenne Norwegians søknad om rekonstruksjonsforhandlinger.

Arkivbilde av en Boeing 737 tilhørende Norwegian.

JONATHAN NACKSTRAND / AFP
  • Martin Hagh Høgseth
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Mandag ettermiddag ble det klart at Norwegian får konkursbeskyttelse under den irske ordningen «examinership». Dagen derpå har selskapet kunngjort at det vil søke konkursbeskyttelse også her hjemme.

Drøyt to timer etter søknaden ble offentlig kjent har Oslo byfogdembete godkjent begjæringen.

Kort tid etter børsåpning steg Norwegian-aksjen rundt 20 prosent før den falt noe tilbake. Men etter beskjeden om den norske godkjenningen er det ved 10.45-tiden igjen god fart i aksjen, som nå er opp 22,12 prosent til kurs 0,4534 kroner.

Oslo byfogdembete skriver i kjennelsen at det på bakgrunn av opplysningene Norwegian har gitt, vurderer at flyselskapet «har alvorlige økonomiske problemer» i henhold til rekonstruksjonslovens bestemmelser.

Les også

Norwegian sikrer irsk konkursbeskyttelse

«Best tjent» med rekonstruksjon

Videre peker byfogden på at det er åpnet «examinership» i Irland, og at både kreditorer, ansatte og eiere «vil være best tjent med en rekonstruksjonsløsning», samt at en konkurs i selskapet vil gi store tap for alle parter.

Dommeren påpeker at selv om Norwegian har fått konkursbeskyttelse i Irland så «innebærer mangelen på norske regler om anerkjennelse av utenlandske insolvensprosesser at NAS (Norwegian Air Shuttle red.anm.) må åpne en parallell rekonstruksjon i Norge».

«Etter en samlet vurdering finner retten at det ikke er lite sannsynlig at NAS vil kunne oppnå en avtale om rekonstruksjon med sine kreditorer», skriver dommeren videre i kjennelsen.

Les også

Parkerte Norwegian-fly er på flyttefot: – Vi jobber med en plan

Setter av tre millioner til forhandlinger

Norwegians advokat Christopher Jerving i Advokatfirmaet BAHR har bekreftet overfor byfogden at flyselskapet har betalt inn tre millioner kroner for å dekke omkostninger knyttet til rekonstruksjonsforhandlingene.

Dette betales på forskudd da flyselskapet selv under konkursbeskyttelse kan gå konkurs. I teorien kan dette skje dersom flyselskapet under beskyttelsen går tom for penger, og ikke lenger kan betale for å opprettholde driften.

Norwegian har tidligere varslet at det ønsker å hente fire milliarder kroner fra investorer gjennom en emisjon. Dette skal opp til avstemning blant aksjonærene under selskapets ekstraordinære generalforsamling neste uke.

Les også

Norwegian søker konkursbeskyttelse også i Norge

Parallelle forhandlinger

Norwegian har søkt konkursbeskyttelse hos Asker og Bærum tingrett, men en avtale domstolene imellom sørger for at den overføres til Oslo byfogdembete. Det skjer fordi «fordi Oslo byfogdembete har landets største fagkompetanse på området», ifølge en melding fra domstolen.

Håvard Wiker i advokatfirmaet Ro Sommernes er oppnevnt som rekonstruktør.

Beslutningen om å søke konkursbeskyttelse i Norge innebærer at Norwegian nå vil kjøre parallelle rekonstruksjonsforhandlinger i de to landene.

– En parallell rekonstruksjon under norsk lov vil være en fordel for alle berørte parter, og øke sannsynligheten for et vellykket utfall. Vårt mål er å trygge arbeidsplasser i selskapet og bidra til å sikre kritisk infrastruktur og verdiskaping i Norge, sier Norwegian-sjef Jacob Schram i en pressemelding tirsdag morgen.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Flyselskaper
  3. Konkursbeskyttelse
  4. Jacob Schram
  5. NAS
  6. Irland
  7. Luftfart

Flere artikler

  1. Norwegian søker konkursbeskyttelse også i Norge

  2. Norwegian sikrer irsk konkursbeskyttelse

  3. Irsk dommer utfordrer Norwegian på hvor irske de er

  4. Norwegians rettsprosess møter liten motstand, men tar tid: – Det kan dra ut til første del av april

  5. Ekspert på irsk selskapsrett: Tror Norwegian vil få tommel opp i retten