Fredriksen-topp: – Helt bonanza i fraktmarkedet
Det knallsterke markedet for frakt av flytende naturgass (LNG) fortsetter å vise styrke på starten av det nye året. – Vanvittig betalingsvilje nå, sier shippingtopp.
John Fredriksens Flex LNG har steget 50 prosent på Oslo Børs de siste tre månedene. På de to første dagene med handel i 2021 er oppgangen på fire prosent.
Analytikerne har vært uenige om hvor veien videre vil gå etter at LNG-skipenes inntjening gjorde et kraftig byks mot slutten av fjoråret, men så langt er det uten tvil de positive som treffer.
– Det er helt bonanza i både produkt- og fraktmarkedet på starten av året, sier John Fredriksens topp i Flex LNG, Øystein Kalleklev, til E24.
Den positive utviklingen skjer i lys av en LNG-pris i Asia som fortsetter å stige markant.
Tirsdag kjøpte også råvarekjempen Trafigura last med levering tidlig i februar til skyhøye 20,8 dollar per million british thermal unit (BTU), ifølge Bloomberg.
LNG-prisen i Asia ligger til sammenligning på rundt 16 dollar, ifølge tall fra S&P Global Platts tirsdag. Det er opp fra to dollar i sommer og 11 dollar i midten av desember.
– Selv det er ekstremt høyt og man må tilbake til 2014 for å finne de nivåene, sier Kalleklev.
Analytiker øyner tapersektor i shipping i år: – Ser ingen grunn til å kjøpe
«Fullstendig utsolgt for skip»
En fersk rapport viser til tomme LNG-lagre i Asia, fallende lagre i Europa, samt svært høy elpris i Japan, som er verdens største LNG-importør, ettersom det kalde været har økt etterspørselen etter oppvarming kraftig.
– Det er også kaldeste desember i Kina siden 2013. Så alle forsøker å få tak i så mye LNG som mulig, påpeker Kalleklev.
Shippingtoppen forteller at LNG-fraktmarkedet nå er «fullstendig utsolgt for skip» selv om befraktere tilbyr rater på hele 200.000 dollar dagen.
Den høye gassprisen støttes også av eksportforstyrrelser og forsinkelser i transitt. I tillegg er etterspørselen stor.
Differansen i LNG-prisen mellom Asia og USA, gjerne omtalt som arbitrasjemarginen på fagspråket, er fortsatt svær. Det betyr at det er ekstremt profitabelt å transportere gass fra USA til Asia for øyeblikket.
– Så det er en vanvittig betalingsvilje for frakt nå, sier Kalleklev.
Venter full knekk i shipping-vinner
Ulike syn
Meglerhusene ABG Sundal Collier var før jul ute med oppdateringer på LNG-sektoren og gjorde positive endringer i Flex LNG-aksjen.
Kalleklev i Flex LNG sier at 9 av 12 skip av deres skip fra januar er tilknyttet spotmarkedet direkte eller indirekte gjennom indekskontrakter.
– Det er en god start på året, sier han.
Danske Bank-analytiker Anders Karlsen uttalte til E24 i desember at han er svært skeptisk til LNG-aksjer.
Han mente det ikke var lurt å laste opp med disse inn mot 2021 ettersom han venter en kollaps senere i år.
– Jeg ser ingen grunn til å kjøpe LNG-aksjer. Det kan være gode selskaper, men er markedet dårlig, så hjelper ikke det, fremhevet Karlsen.
Han viste til at et syn på at LNG-markedet skal ned ettersom det kommer en rekke nye skip i løpet av 2021.
– Og det kommer heller ikke like mye produkt. Jeg tror derfor det blir mer utfordrende når vintersesongen avtar, med et mye tøffere marked, sa analytikeren.